هرگونه صعود به دنا غیرمجاز و ممنوع است

توسط

بارش برف در رشته‎کوه دنا در کنار شادی و نشاط منطقه، شرایط را برای صعود زمستانه سخت کرده آنچنان که هیات کوهنوردی شهرستان دنا با توجه به خطرات بالا و احتمال سقوط بهمن، هرگونه صعود به دنا را تا اطلاع بعدی غیرمجاز اعلام کرد.

به گزارش کوه‎گرام؛ در سال‎های اخیر و با کاهش بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد، دنا نیز سخت ترین سال های عمر خود را تجربه کرد و همین شرایط باعث شده تا صعود زمستانه به قله های دنا به دشواری گذشته نباشد.

اما در سال ۹۷ و پس از بارندگی های امیدبخش در استان، کوه دنا نیز دوباره چهره ای افسانه ای به خود گرفت و یک دست سپیدپوش شد.

بر اساس آخرین صعود هیات کوهنوردی شهرستان دنا به قله حوض دال در تاریخ ۲۵ بهمن ماه، ۲ جانپناه بتنی دو طبقه و فلزی دنا در قله حوض‎دال به طور کامل زیر برف مدفون شده است.

محل سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج-تهران در قله نول شمالی که در سال گذشته امکان هلی‎برن در آن وجود داشت در سالگرد این حادثه به طور کامل زیر حجمی از برف مدفون شده و هر گونه صعود به آن هم غیرممکن است.

دبیر هیات کوهنوردی شهرستان دنا هشدار داد و گفت: دست‎کم تا ۷۲ ساعت پس از پایان بارش برف به دلیل خطر بالا و احتمال ریزش بهمن، امکان صعود به هیچ کدام از قله‎های دنا وجود ندارد.

نبی‎الله ضیائی یادآوری کرد: بارش برف در دنا و در اطراف ۲ جانپناه کوه دنا دست کم در ۷ سال گذشته بی سابقه بوده آنچنان که ارتفاع برف بالای جان پناه فلزی تا سه متر می‎رسد و تشخیص محل جان پناه نیز دشوار شده است.

وی ادامه داد: جانپناه دوطبقه بتنی نیز زیر برف مدفون است و تنها یکی از اضلاع آن از برف بیرون بود که با بارش‎های دو سه روز اخیر که همچنان هم ادامه دارد به طور کامل زیر برف مدفون خواهد شد.

ضیائی هشدار داد برخی کوهنوردان بر اساس تجربه سال های گذشته ممکن است به امید ورود به جانپناه بتنی از طریق پنجره طبقه دوم اقدام به صعود کنند که با توجه به برف، بوران و طوفان در صورت بازگشایی پنجره، احتمال گرفتار شدن در جانپناه وجود دارد.

وی از کوهنوردان خواست برای صعود با هیات کوهنوردی شهرستان دنا هماهنگی لازم را داشته باشند.

دبیر هیات کوهنوردی دنا افزود: برای روزهای آینده و برای یادبود یکمین سالگرد جان باختگان سقوط هواپیمای یاسوج-تهران قرار بود صعودی زمستانه انجام شود که با توجه به شرایط جوی دست کم تا یک هفته آینده هرگونه صعود غیرممکن است.

ضیائی گفت: صخره محل برخورد هواپیمای ATR، محل فرود بالگردهای امدادی و قسمت هایی که سال گذشته امدادگران اقدام به برپایی کمپ کرده بودند، امسال به صورت کامل زیر برف مدفون شده است. مسیر دسترسی به محل سقوط هواپیما از کوه گل، بره باس، نول جنوبی و نول شمالی است که امسال حجم بارش برف به اندازه ای بوده که از پایگاه محیط بانی محیط زیست تا کوه گل، جاده را نیز مسدود کرده است و در بره باس نیز هر لحظه امکان سقوط بهمن وجود دارد.

ضیائی تاکید کرد: دمای هوا برای صعود زمستانی بسیار پایین و سرعت وزش باد نیز بالاست و کوهنوردانی که قصد صعود دارند باید تجهیزات حرفه ای، مناسب برای صعودی کاملا فنی و جدی به همراه داشته باشند.

رشته کوه دنا 80 کیلومتر طول و 15 کیلومتر عرض و 49 قله با ارتفاع بالای 4 هزار متر دارد.

رشته مرکزی دنا از گردنه بیژن به ارتفاع 3200 متر تا گردنه مورگل غربی به ارتفاع 4100 متر ادامه دارد و دارای 18 قله بالای4000 متر است، بلندترین قله رشته دنا و همچنین رشته بزرگ زاگرس قله قاش مستان یا بیژن 3 با 4300 متر ارتفاع است. قلل دیگر این رشته از گردنه بیژن به ترتیب شامل بَرد آتش، سی چانی 1 ، 2 و 3 ، حوض دال، کرَ سُمی شرقی، کَر سُمی غربی، تنگه راه (حرا)، بیژن 1 (ماش)، کپیری، بیژن 2 (برج آسمانی)، قِزِل قُله، هِرم، کیخسرو، بن رو، بیژن 3 (قاش مستان)، قبله، مورگل، مورگل غربی (پازنک)، مورگل شمالی است.

رشته شمال غربی یا جناح غربی از گردنه مورگل غربی و قله های کاسه خفر شروع و به قله کل قَدویس ختم می شودکه دارای 21 قله بالاتر از 4000 متر است. این منطقه بکرترین و دور از دسترس ترین قلل دنا را در خود جای داده است و تنها چند مسیر محدود برای رسیدن به ارتفاعات این بخش وجود دارد که بیشتر آن‎ها نیز در زمستان غیر قابل استفاده هستند.

در مورد صعود زمستانی برخی از قلل بخش غربی اطلاع دقیقی در دست نیست. اما به احتمال بسیار قوی برخی از قلل این بخش از جمله ‘قلات بزی’، ‘خرسان شرقی’، ‘خرسان غربی’ و ‘چال وهلی’ در زمستان صعود نشده اند.

رشته فرعی شمال دنا کمتر شناخته شده و کمتر مورد صعود قرار گرفته است، دارای 4 قله بالای چهار هزار متر به نام اهرام لوُکوره است.

رشته جنوب شرقی یا جناح شرقی نیز از گردنه بیژن و قله برف کرمو آغاز شده و تا قله پازن پیر به ارتفاع 4 هزار و 280 متر ادامه دارد و دارای 9 قله بالای چهار هزار متر به نام های برف کِرمو، نمک، کل خرمن، نول شمالی، نول جنوبی، قاش سرخ، تاپو، رمُبسه و پازن پیر است. بنا بر گفته کوهنوردان حرفه ای این قله به لحاظ سختی صعود با «K2» همیالیا برابری می کند.

کوه دنا سه غار دنگزلو، نول، غار یخ و چشمه‌های زیادی دارد که از جمله‌ی آن‌ها به چشمه‌ی میشی، شرنیک و اسپید به ‌عنوان مهم‌ترین چشمه‌های آن می‌توان اشاره کرد. از میان رودخانه‌هایی که از این قله سرچشمه می‌گیرند می‌توان از ریگان، ماربر، میریان، کوه گل، سریس، تیزاب و دزکرد نام برد.

حیات وحش این منطقه نیز در گذشته غنی بوده و تنوع وحوش در کلیه‌ی مناطق دنا کاملا مشهود بوده است. خرس‌های قهوه أی بزرگ، کبک دری، عقاب، کرکس، هما، پلنگ، گرگ، گربه وحشی به ویژه گونه سیاه گوش، سمور، راسو، سنجاب ایرانی، شاهین، بحری، کبک، سنگ چشم، کمرکوهی، چکاوک (انواع کیسه دهان)، بز و پازن از گونه‌های مختلف جانوران دنا هستند. کل، قوچ و میش نیز در منطقه حفاظت شده دنا در حال ازدیاد نسل هستند.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین منابع گیاهان داروئی و غیرداروئی کشور است و منطقه کهگیلویه و دامنه های زیبای دنا سرشار از جاذبه های طبیعی است.

بسیاری از کوهنوردان بر این باور هستند که دنا در زیبایی و به لحاظ زیبایی هم‎تراز آلپ و چه بسا زیباتر از آن است تا جایی که در گذشته های نه چندان دور از دنا به عنوان آلپ ایران یاد می‎شد و در سال های اخیر زیبایی های این رشته کوه آنچنان خود را نشان داده که دنا دنای ایران شد.

1 نظر
  1. حسین 5 سال قبل
    پاسخ

    سلام، ممنون از مطالب زیباتون.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید