انصراف قالیباف: از مدیر جهادی تا وزیر لوله سازی

توسط

محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری دیروز با صدور بیانیه ای از ادامه رقابت در انتخابات انصراف داد و اعلام کرد که تمام ظرفیت و حمایت خود را برای ابراهیم رییسی قرار می دهد.

وی در بیانیه ای اعلام کرد: “روزی که علی رغم مصالح شخصی، تصمیم گرفتم وارد صحنه انتخابات شوم، می دانستم با چه شرایط سخت و خطرناکی روبرو خواهم شد؛ چرا که روشن بود برای تغییر اساسی وضع موجود، راهی نیست جز مبارزه با 4 درصدی هایی که در سالهایی طولانی، توانسته اند بر شریان های اقتصادی و سیاسی کشور مسلط شوند و نه تنها اقدامی برای حل مهم ترین معضلات روز اقتصادی و اجتماعی نکنند، بلکه روز به روز با ترجیح منافع خود و بی قانونی های گسترده، بر این بحران ها، به ویژه بر بحران رکود و بیکاری دامن بزنند.”

در انتهای بیانیه قالیباف آمده است: “مبارزه تازه آغاز شده است و تا ریشه کنی کامل فساد و ناکارآمدی، باید جان و آبروی خود را نیز بی چشمداشت فدا کرد.”

تشکر رئیسی از قالیباف

پس از اعلام انصراف قالیباف رئیسی که به شیراز سفر کرده بود، در جمع مردم از قالیباف تشکر کرد.

خبر انصراف قالیباف بی شک داغ ترین خبر انتخاباتی امروز بود. پس از اعلام این خبر موجی از واکنش ها در شبکه های مجازی و سایت های اینترنتی به راه افتاد. در این بین شخصیت سیاسی نیز به این خبر واکنش نشان دادند.

آشنا و تفسیر قابل تامل

حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی در واکنش به انصراف قالیباف نوشته است: «شمع ریخته ای نذر امام زاده ای شد. آبروی رفته ای فدای آینده ای مبهم شد ولی معادله ای چند مجهولی حل شد؛ عمل انقلابی یعنی یا معاون اولی یا نایب تولیتی.»

قالیباف، تتلو را ناامید کرد!

امیر تتلو خواننده رپ نیز یکی دیگر از کسانی بود که بلافاصله به خبر انصراف قالیباف واکنش نشان داد. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: “من انتخابم آقاى قالیباف بود و با اینکه همه چیزم و حتى پیج اینستامو از دست دادم، هنوزم به نظر ایشون احترام میزارم و رأى بنده با وجود نداشتن اطلاعات کافى “جناب آقاى رئیسى” هستند! با نهایت احترامم براى جناب آقاى روحانى و با ذکر این مطلب که هر یک از کاندیداها انتخاب شدند، بنده به نظر مردم احترام میزارم و نوکری کاندیداى منتخب رو می کنم! هر کسى که مردم خواستند و هر کسى که خدا خواست… .

واکنش مسئول تبلیغاتی ستاد محمدباقر قالیباف: قالیباف خودش را سوزاند

محمد هاشمی معتقد است که کناره گیری قالیباف به نفع رئیسی تنها به دلیل جلوگیری از رسوایی بیشتر است. آقای قالیباف رایی نداشت که با انصرافش به سبد آقای رئیسی ریخته شود. سبد رای آقای قالیباف، رئیسی و اصولگرایان یکی است. دو سبد رای نداشتند که حال بگوییم اتفاقی می افتد. متاسفانه آقای قالیباف خودش را خراب کرد و خودش را سوزاند. چون آقای قالیباف در دو مناظره آخر خیلی بد ظاهر شد و چهره بسیار بدی از خود ترسیم کرد کنار رفت. ایشان با بداخلاقی زیادی کرد و از امکانات شهرداری هم سو استفاده کرد. بر اساس نظرسنجی ها، آقای قالیباف ریزش رای زیادی داشت. بنابراین برای اینکه از رسوایی بیشتر جلوگیری کند، کناره گیری کرد.

واکنش کاربران: از بسیجی انقلابی تا وزیر لوله سازی

خبر انصراف قالیباف در بین کابران سایت های اینترنتی نیز جنجال زیادی به پا کرد. هوادارن قالیباف از او به خاطر انصراف تشکر کردند و اعلام انصراف را به معنای بسیجی بودن و انقلابی بودن او تعبیر کردند. در مقابل اما در طرفداران دولت بیش از هر چیز طعنه و کنایه های قالیباف به جهانگیری در مناظره اول را یادآوری کرده بودند و سوال شان از قالیباف این بود که چه کسی صادق است، شما یا جهانگیری؟

یکی از کاربران با عنوان دانشجو در کامنتی زیر خبر انصراف قالیباف نوشت: “آقای قالیباف یادتونه تو مناظرات به آقای جهانگیری گفتین که صداقت شما ثابت میشه به نفع کی میرید کنار، حالا ایشون رو همه میدونستن که به نفع روحانی میره کنار ولی این کار نشون میده صداقت تون چقدره؟”

کاربر بی نام دیگری در پاسخ به بیانیه قالیباف از بی اخلاقی های او در مناظره ها گلایه کرده و چنین نوشت: “جناب قالیباف شما نیک می دانید که رای آور نبودید و آبرویی برای نظام و شهدا نگذاشتید با این ادبیات زشت مرحوم طالقانی می فرمود کسی که در انتخابات وعده توزیع پول بدهد دو معنای تلخ دارد جامعه از آرمان آنقدر تهی شده که می توان با پول رای خرید و سر نوشت یک ملت را تغییر داد یا کاندیدا آنقدر تهی است که به جای اینکه خود متاعی برای عرضه داشته باشد به حاتم بخش از کیسه بیت المال می پردازد بنده بعنوان یک ایرانی با 70 سال سن برای کشورم گریه کردم که شما عزیزان فقط به همدیگر فحش دادید آیا شما الگوی مسلمین ایران هستید؟ ای خدا اگر اینها برای خدمت خلق بوده خود قاضی باش.”

محمد کاربر دیگری معتقد است که این کار از قبل برنامه ریزی شده بود. او نوشت: “از همون اول طبق استراتژی اصولگرایان قرار بود دو کاندیدای اصولگرا بصورت جدی برای به ریاست جمهوری رسیدن مبارزه کنند و آخرش هر کدام در نظرسنجی ها عقب بود به نفع کاندیدای دیگر بره کنار. خیلی پیچیده نیست چرا خودتون رو به اون راه می زنید؟ این خیلی فرق می کنه با آقای جهانگیری که از همان اول گفت نه برای رئیس جمهور شدن بلکه برای کمک به ریاست جمهوری در ارائه آمار و ارقام و تبیین اصلاح طلبی به میدان آمده ام. آقای جهانگیری اگر در نظرسنجی ها هفتاد درصد هم رای داشت باید کنار می رفت. حالا متوجه شدید که تفاوت کار از کجا تا به کجاست؟”

در مقابل اما هوادران رئیسی و قالیباف به تمجید از این تصمیم قالیباف پرداختند. مثلا یکی از کابران در خبرگزاری فارس نوشت: “بسیجی واقعی قالیباف. نشان داد که دغدغه مردم دارد و نه شهوت قدرت. فردا با تصاویر قالیباف، در مصلی تهران حاضر خواهیم شد.”

مخاطب ناشناس دیگری نیز نوشت: “آینده جوانان و انقلاب را بر خود خودش ترجیح داد در عمل می تونست باشه و کاری کنه آرای انقلابی ها پخش بشه و روحانی رای بیاره حتی با یک رای بیش تر رئیس جمهور می شد ولی دیگه تموم شد. رئیسی از همین الان رئیس جمهوره. اینکه می گیم رئیسی رئیس جمهوره نه … مهم نیست این مهمه که جوانان رئیس جمهورند.”

یکی دیگر از هوادران قالیباف با عنوان جانباز نوشت: “این مردانگی نشانه روحیه ایثارگری ایشان است که هنوز در وجود بچه های جبهه و جنگ بوده و هست دمت گرم سردار نتیجه انتخابات هرچه شود این کارتان تو اذهان خواهد ماند افتخار می کنم زمانی هم رزم همچنین اشخاصی بودم.”

خبر انصراف قالیباف اما بیش از تحلیل های جدی، واکنش های طنز به همراه داشت: مثلا کاربری نوشته بود: “آیا برنامه های آقای رئیسی برای پر کردن یخچال ها با آقای قالیباف مشابه است؟ آیا ایشان برای فریزرها هم برنامه دارند؟”

کاربر دیگری هم نوشته بود: “احتمالا وزیر لوله سازی دولت کار و کرامت قراره بشه!” و این واکنش ها همچنان ادامه دارد.

منبع: فرارو

تحلیل عباس عبدی از دلایل انصراف قالیباف

عباس عبدی در تحلیلی از انصراف محمدباقر قالیباف از نامزدی در انتخابات نوشت: در انتخابات اخیر دو انصراف می تواند مهم تلقی شود، یکی در جبهه آقای روحانی و جهانگیری، که به طور طبیعی آقای جهانگیری به نفع آقای روحانی می تواند انصراف دهد، و دیگری در جبهه جمنا است که آقای رییسی یا قالیباف می توانند به نفع یکدیگر کنار روند. این دو نفر سعی کردند که بدون تقابل با یکدیگر پیش بیایند تا بلکه شرایط معلوم کند که چه تصمیمی بگیرند.

هرچند برخی معتقدند که علاقه به صندلی ریاست جمهوری مانع از آن می شود که هیچ کدام کنار روند، بویژه آنکه هزینه های زیادی صرف کرده اند و قاطعانه هم گفته اند که کنار نخواهند رفت و در چنین شرایطی چه اقدامی می توانند برای کنار رفتن انجام دهند که قابل توجیه باشد؟ ولی شاید به دلایل زیر قالیباف ظرف امروز و فردا مجبور به کناره گیری شود و برخلاف گذشته تن به این کار بدهد. هرچند آرای هر دو نفر در تهران تا حدودی یکسان است و در شهرستان ها هم وضع کمابیش همین گونه است، ولی چرا اصول گرایان این کار را خواهند کرد؟ و چرا قالیباف آن را خواهد پذیرفت؟

آنان با یک الگوبرداری ناقص از اقدام اصلاح طلبان در سال 1392، گمان می کنند که می توانند با انصراف قالیباف، جریان قوی تری را شکل دهند. در واقع آنان در همین انتخابات نیز با الگوبرداری از کارهای احمدی نژاد گمان می کردند که می توانند کسب رأی کنند. این نوع مونتاژ سیاسی در فعالیت های انتخاباتی کارساز نیست. ظاهر هر اقدام سیاسی فریبنده است، باید پشت ماجرا را هم دید تا دچار خطاهای تاریخی نشد. هر اقدام سیاسی در یک متن اجتماعی و زمینه سیاسی مخصوص خود معنا دارد و اگر آن متن را از آن بگیریم آن اقدام معنای خود را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر اصول گرایان به یک دلیل روشن چاره ای ندارند جز این که قالیباف را مجبور به کناره گیری به نفع رییسی کنند. در حالی که به لحاظ آماری کناره گیری رییسی به نفع قالیباف بیشتر به سود آرای آنان است پس چرا عکس این کار را خواهند کرد؟

یک علت آن بی اعتمادی آنان به قالیباف است که نمی خواهند از او حمایت کنند. علت دیگر مخالفت و عدم علاقه بدنه ایدئولوژیک اصول گرایان به قالیباف است که در حال حاضر هم قریب به اتفاق این بدنه اصول گرایان از آقای رییسی حمایت می کنند و حاضر به حمایت از آقای قالیباف نیستند و در رای گیری جمنا هم نشان دادند که هیچ علاقه ای به او ندارند. نکته دیگری که اهمیت دارد، حمایت اصلی ترین نیروها و تشکیلات اصول گرا از آقای رییسی است که به دلیل بی اعتمادی ایجاد شده به غیرروحانیون ناشی از عملکرد احمدی نژاد، حاضر نیستند رأی خود را به نفع قالیباف تغییر دهند.

یک علت دیگر برای کوشش اصول گرایان جهت کناره گیری قالیباف نیز وجود دارد که بسیار مهم است. اصول گرایان می دانند که در شرایط موجود نتیجه انتخابات را در دور اول باخته اند. بنابراین باید کاری انجام دهند. تنها کاری که می توانند انجام دهند، انصراف قالیباف است. تیری در تاریکی که شاید به جایی اصابت کند. به قول معروف «کاچی به از هیچی». ولی پرسش این است که چرا آقای قالیباف باید این پیشنهاد را بپذیرد؟ او که هزینه سنگینی را چه مادی و چه معنوی متحمل شده است چرا باید بپذیرد که عقب نشینی کند؟ پاسخ ساده است. او می داند که رأی نمی آورد. وقتی که برای سومین بار هم رأی نیاورد همین یک نقطه ضعف او تلقی خواهد شد.

پس بهترین راه این است که انصراف بدهد تا بماند و از این طریق روغن ریخته را نذر امامزاده کند. او می تواند با کنار رفتن خود بعدا مدعی شود که اگر من می ماندم با روحانی به دور دوم می رفتم و در دور دوم برنده می شدم! او می تواند با انصراف خود به عنوان یک فرد طلبکار از اصول گرایان کنار رود. بنابراین انصراف قالیباف به نفع رییسی فاقد معنای اثرگذاری بر انتخابات است، بلکه یک تاکتیک برای رفع مشکلات درون جناحی است. و بیش از آنکه معطوف به پیروزی در انتخابات باشد، ناظر به بهبود بخشیدن به مسایل داخلی این جناح است. این رفتار از نوع سیاست دیم است که بذری را می پاشند به امید آنکه باران خوبی بیاید و محصولی مناسب به دست آید. ولی اگر کشاورزی دیم داشته باشیم سیاست دیم نداریم!

منبع: آخرین خبر / متن پیش رو در خبرنامه دانشجویان ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید