دومین اسکار در ویترین اصغر فرهادی و ایران

توسط

اصغر فرهادی که پیش تر در سال 2012 با فیلم «جدایی نادر از سیمین» عنوان نخستین سینماگر ایرانی برنده اسکار را از آن خود کرد، بامداد روز دوشنبه اسکار 2017 را به عنوان بهترین فیلم خارجی برای فیلم «فروشنده» به دست آورد.

جشن اسکار 2017 بامداد دیروز برگزار شد و اسکار بهترین فیلم خارجی در شرایطی به فیلم «فروشنده» رسیدکه اصغر فرهادی سازنده این فیلم از مدتی قبل و پیرو سیاست ها و اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ممانعت از ورود مسلمانان به این کشور، از عدم حضورش در این مراسم به نشانه اعتراض خبر داده بود و انوشه انصاری نخستین زن فضانورد ایرانی و فیروز نادری یکی از مدیران پیشین ایرانی در ناسا برای شرکت در این مراسم به جای خود معرفی کرده بود.

در این دوره از اسکار، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی با فیلم های «تنا» محصول استرالیا، «تونی اردمن» محصول آلمان، «سرزمین مین» محصول دانمارک و «مردی به نام اووه» محصول سوئد به عنوان نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی معرفی شده بودند.

در این مراسم پس از اعلام برگزیده بخش خارجی، بیانیه اصغر فرهادی از سوی انوشه انصاری به این شرح قرائت شد:

«افتخار بزرگی است که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه کننده ام الکساندر ماله گی و پخش کنندگانم کوهن مدیا و آمازون تشکر می کنم.

همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی.

متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. تقسیم بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می شود ترسی که توجیهی است دروغین برای خشونت ها و جنگ ها. جنگ هایی که مانع بزرگی بوده اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده اند.

سینماگران می توانند با چرخش دوربین های شان به مشترکات انسانی، کلیشه هایی را که از ملیت ها و ادیان مختلف ساخته شده است بشکنند و زمینه همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.»

فروشنده فیلمی به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی است. این هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است که ابتدا «برسد به دست آهو» نام داشت، اما در اواسط فیلمبرداری نامش تغییر کرد و با عنوان «فروشنده» اکران شد. در مراسم اختتامیه جشنواره کن جایزه بهترین فیلم نامه به اصغر فرهادی رسید و شهاب حسینی هم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

همچنین فروشنده در پایان زمان اکران خود موفق شد رکورد بیش ترین فروش را که پیش تر در دستان محمد رسول الله (فیلم) مجید مجیدی بود بشکند و تبدیل به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بشود.

فروشنده به عنوان نماینده ایران در اسکار به آکادمی اسکار معرفی و موفق شد پس از قرارگیری در فهرست نهایی کاندیداهای بهترین فیلم خارجی زبان اسکار 2017، این جایزه را برنده شود.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید