چگونه درآمد نامنظم خود را مدیریت کنید

توسط

داشتن طرحی برای مدیریت بودجه، یعنی اینکه درآمدها و هزینه‌های تان را پیگیری کنید تا بتوانید برای رسیدن به اهدافتان پول بیشتری داشته باشید. چنین طرحی، از سه جزو لازم تشکیل شده است: 1.هدف، 2.برآورد هزینه‌ها و 3.برآورد درآمد. اگر نتوانید درآمدتان را تخمین بزنید، نمی‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید. باید گفت افراد زیادی هستند که چنین موقعیتی دارند، از مامورین فروشی که درآمدشان به صورت حق‌العمل کاری است، تا افرادی که خود اشتغال هستند.

وقتی می‌خواهید برای یک درآمد متغیر برنامه ریزی کنید، هیچ تکنیک ساده‌ای وجود ندارد که با استفاده از آن بتوانید مسائل غیرقابل پیش‌بینی را به طور دقیق پیش‌بینی کنید و هر چقدر درآمد شما تغییرپذیری بیشتری داشته باشد، این برنامه‌ریزی سخت‌تر خواهد بود. اگر نوسان درآمدی شما بین 10 تا 20 درصد است، چندان مهم نیست، اما درآمدهایی که نوسان بسیار زیادی دارند، مشکل‌زا هستند. درآمد سال 1389 من، نسبت به سال 1388 افزایش 90 درصدی داشت که برای من کاملا غیرقابل پیش‌بینی بود. در سال 1391 نیز درآمدی دو برابر سال 1390 داشتم که باز هم برای من غافلگیرکننده بود. بنابراین، افرادی مثل من که درآمدهای کاملا پرنوسانی دارند، چه باید بکنند؟ برای برنامه‌ریزی مناسب، پیگیری سه مرحله زیر پیشنهاد می‌شود:

مرحله اول: ایجاد برنامه‌ای برای هزینه‌ها
برنامه ریزی بودجه خود را با چیزی شروع کنید که قابل تخمین زدن است؛ یعنی هزینه‌هایتان. بعد از اینکه برنامه را تنظیم کردید، هزینه‌ها را با استفاده از یک ابزار رایگان آنلاین به نام PowerWallet، دنبال کنید. برای استفاده از این ابزار، یک حساب رایگان باز کنید و اطلاعات حساب جاری بانکی تان را در آن وارد کنید. بعد از آن، سایت به صورت اتوماتیک هزینه‌های شما را پیگیری می‌کند و در فهرست مخارجی را که خودتان ایجاد کرده‌اید، قرار می‌دهد. تنها کاری که شما باید به صورت دستی انجام دهید، این است که میزان پولی را که خرج کرده اید، وارد کنید. این نرم افزار، بسیار سریع‌تر از وارد کردن دستی هزینه‌ها در ترازنامه‌ها عمل می‌کند و وقت کمتری از شما می‌گیرد.

مرحله دوم: درآمدتان را تخمین بزنید
هیچ راهکار قطعی برای این برنامه ریزی وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید درآمد امسال شما به درآمد سال قبل نزدیک است، خیلی ساده درآمد پارسال را به 12 قسمت تقسیم کنید و دریابید که درآمد امسال تان چقدر خواهد بود. اگر به صورت واقع بینانه انتظار دارید درآمد امسال بیشتر یا کمتر باشد، مبلغ مورد نظر را طبق آن تنظیم کنید. اما اگر هیچ ایده‌ای در مورد میزان درآمد امسال تان ندارید، نمی‌توانید آن را بهانه‌ای برای معطل ماندن قرار دهید و هیچ کاری نکنید. هنگام تخمین زدن هزینه یا درآمد، مجاز به اشتباه کردن هستید. تنظیم بودجه مثل رژیم غذایی نیست که مجبور باشید خودتان را از برخی چیزها محروم کنید، بلکه هدف این است که تصمیم بگیرید چگونه منابع‌تان را همگام با خواسته‌هایتان تخصیص بدهید.

مرحله سوم: درآمد متغیرتان را ثابت کنید
آیا دوست دارید درآمد ثابت و منظمی داشته باشید تا بهتر بتوانید برای آن برنامه ریزی کنید؟ خودتان این درآمد ثابت را ایجاد کنید. برای این کار دو حساب بانکی باز کنید: یک حساب جاری و یک حساب پس‌انداز. هر زمان پولی دریافت می‌کنید، آن را در حساب پس اندازتان ذخیره کنید. سپس هر دو هفته مبلغی را که برای حقوق ثابت خود در نظر گرفته‌اید، به حساب جاری منتقل کنید و آن را برای پرداخت هزینه هایتان یا سرمایه‌گذاری برای هدفتان خرج کنید. ماه هایی که دریافتی خیلی زیادی دارید، پول بیشتری پس انداز می‌شود. زمانی هم که دریافتی بسیار کمی دارید، می‌توانید مبلغ مورد نظر را از پس اندازتان بردارید. در این‌صورت حقوق ماهانه شما ثابت باقی خواهد ماند.

اگر در پایان سال تراز پس‌انداز زیادی داشتید، آن را به 12 قسمت تقسیم کنید و برای خودتان اضافه حقوق ماهانه‌ای در نظر بگیرید، اما اگر پس‌اندازتان کافی نبود، باید از حقوقتان کم کنید و در مورد هزینه‌هایتان تجدید نظری جدی داشته باشید تا بتوانید به تحقق اهدافتان کمک کنید. کشف کردن مبلغ دقیق حقوق تان نیازمند زمان است، اما اگر درآمد پرنوسانی دارید، هیچ گاه به این مبلغ ثابت نمی‌رسید. البته موضوعاتی که در بالا گفته شد برای پیشرفت در کار است، نه رسیدن به کمال. حقیقت اینکه هزینه هایتان را زیر نظر می‌گیرید و برای رسیدن به هدف تلاش می‌کنید، این است که شانس رسیدن به موفقیت و نظارت بر پولتان را افزایش دهید.

چگونه بدهی مشتری را به موقع دریافت کنید
علاوه بر درآمد نامنظم، برخی افراد برای دریافت به موقع بدهی مشتریان خود مشکل دارند. برخی مشتریان بدهی خود را به موقع می‌پردازند، اما گاهی زمان زیادی طول می‌کشد که برای پرداخت بدهی اقدام کنند و این موضوع برنامه ریزی مالی را برای صاحبان کسب و کار مشکل می‌کند. از طرفی، برخی افراد می‌ترسند که اگر مشتری را در این مورد تحت فشار بگذارند، او را از دست می‌دهند و به بازاریابی خود صدمه می‌زنند. راه حل ساده برای مواجهه با این‌گونه مشتریان این است که شرایط تشویقی را برای آنها به وجود آورید، مثلا برای مشتریانی که بدهی خود را ظرف مدت 10 روز می‌پردازند، 2 درصد تخفیف قایل شوید. البته این روش برای همه کارآیی ندارد، اما سیاست «هویج» بهتر از رویکرد «چماق» برای مجبور کردن مشتری به پرداخت بدهی است.

نویسنده: استیسی جانسون
مترجم: مریم رضایی

برچسب ها :
1 نظر
  1. موژان 11 سال قبل
    پاسخ

    با سپاس از راهنمائی تون. ولی این برای زمانیه که حقوق هامون رو سر وقت بدن! که در سال جاری سابقه نداشته!

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید