نقدهایی بر انیمیشن ابومینابل

انیمیشن ابومینابل نظر منتقدان زیادی را به خود جذب کرده است. در این قسمت نگاهی به نقدهای منتقدان مطرح جهان از انیمیشن نفرت انگیز، می اندازیم.

The Washington Post / کریستن پیج-کربی: 75

این قدر چیزهای مثبت و خوب راجع به انیمیشن Abominable وجود دارد که می توان روی روایت فرمول بندی شده و شخصیت هایی که خوب به آن ها پرداخته نشده (البته به جز شخصیت اصلی یعنی یی) چشم بست. ریزه کاری های احساسی، صداپیشگی های عالی (مخصوصا صداپیشگی بنت) و پویانمایی ماهرانه همه این ویژگی ها سطح فیلم را بالا آورده اند.

Entertainment / کریستین هولاب: 75

شاید انیمیشن ابومینابل نشان دهنده این باشد که چگونه فرهنگ عامه به صورت ناخودآکاه از بین رفتن قطب شمال را متصور می شود. در حالی که این چنین آدم برفی ای اصلا وجود ندارد، چیزهای زیاد دیگری از بین خواهند رفت. چرا که تغییرات آب و هوایی همچنان ادامه دارند تا بومیان طبیعی زمین را نابود کنند. این انیمیشن هیچ قالبی را نمی شکند. اما در حالی که بچه ها به سمت مقصد کوهستانی شان می روند، این انیمیشن هم کار زیبایی در به تصویر کشیدن چشم اندازهای طبیعی چین انجام می دهد.

دو موضوع اصلی فیلم یعنی طبیعت و جادو در صحنه ای زیبا در آخر فیلم کنار هم قرار می گیرند. این صحنه در کنار مجسمه شکوهمند بودای بزرگ لشان اتفاق می افتد.

مضمون اصلی Abominable سفر آشنای کودکان است و فقط یک پیچیدگی واقعی در داستان رخ می دهد. اما نگرش محترم این انیمیشن نسبت به طبیعت و شگفتی نکته مطلوبی ست که با این انیمیشن به دنیای کارتون اضافه شده است.

The Wall Street Journal / جو مورگنسترن: 70

Abominable حکایتی انیمیشنی ست که در چین معاصر می گذرد و زبان آن انگلیسی محاوره ای است. این محصول مشترک چین و آمریکا از نظر تصویری خیلی متفاوت است و آشکارا ذاتی خوش قلب دارد؛ به همین دلیل به سادگی می توان خط داستانی ناموزون آن را نادیده گرفت.

The Wrap / یولاندا ماچادو: 70

زیبایی واقعی انیمیشن Abominable در استفاده آن از رنگ های سرزنده و مست کننده است؛ رنگ هایی از آبی جادویی و پاستلی که دور یی و اورست را احاطه کرده است؛ تا زرد و سبزهای روشن در موج های بزرگ یک مزرعه و همچنین ته رنگ های صورتی و بنفش در لحظه های احساسی. این انیمشن جوهر سفری که هر کدام از شخصیت ها در حال تجربه اش هستند را به تصویر می کشد. این رنگ ها با صدای عالی ویولن و ارگ که آهنگساز روپرت گرگسون-ویلیامز (Rupert Gregson-Williams) از آن ها استفاده کرده است، ادغام می شود. همچنین در یکی از صحنه های حساس فیلم از آهنگ Fix You گروه کلدپلی (Coldplay) استفاده شده که با وجود قابل حدس بودن پایان فیلم، جوی لذت بخش برای یک تجربه خانوادگی را فراهم می سازد.

IndieWire / کیت اربلند: 67

کالتن (کارگردان انیمیشن) به همه چیزهایی که لازم است اشاره می کند. مانند تکامل های دلچسب این شخصیت ها و شمار زیادی از درس های شیرین که حتی برای بینندگان جوان تر باید طنین انداز شوند. این سفر از میان برخی منطقه های مهم چین (مثل کوهستان هونگ شان یا کوه زرد و بیابان گبی) می گذرد و احترام زیادی برای این کشور به عنوان لوکیشن انیمیشن، قائل می شود. این سفر ممکن است قابل حدس باشد، اما این به آن معنا نیست که ارزشی ندارد.

Slant / پت براون: 63

ملاقات این گروه نوجوانان با این موجود عجیب مسبب سفری می شود که در آن مناظر زیبایی از مناطق معروف چین به تصویر کشیده می شوند؛ مناطقی مثل دره یانگ تسه، بیابان گبی و بودای بزرگ لشان. حتی عکس های توریست ها در این فیلم نقش مهمی را ایفا می کنند. چرا که یی از یکی از همین عکس ها متوجه شد که ماجراجویی اش رویای سفر چین پدرش را به واقعیت تبدیل کرده است. فیلم حتی به مخاطبانش این خبر را می دهد که این مناطق از چیزی که در فیلم می بینیم هم در واقعیت جادویی تر هستند.

CNN / برایان لاوری: 60

به طور کلی انیمیشن Abominable نشان دهنده خواستی آشکار در هالیوود بوده و آن هم سود بردن از بازار رو به رشد چین است…

…نکته آخر این است که با تلاش های اخیر شرکت دیزنی، معیار کیفیت براساس سفرهای انیمیشنی قرار گرفته است. درحالی که انیمیشن Abominable به اندازه کافی خوب است به طوری که برای بچه ها سرگرم کننده است و برای بزرگ ترها آزاردهنده نیست، اما حتی اورست هم از عهده ایستادگی در برابر این معیار کاملا برنمی آید.

IGN / کریس تیلی: 60

مضمون های انیمیشن Abominable جهانی هستند؛ مضمون هایی مثل فقدان و رنج. اما این مضامین به صورتی ناسازگار در کنار شوخ طبعی فیلم قرار گرفته اند. این شوخ طبعی مستقیما کودکان را هدف قرار می دهد. نتیجه، فیلمی بدون هماهنگی است. شخصیت اصلی یعنی یی قطعا دوست داشتنی و اورست موجودی سرگرم کننده است. اما فراتر از برخی تصویرهای جذاب، انیمیشن Abominable در رابطه با موضوع تکراری اش حرف جدیدی برای زدن ندارد.

The Hollywood Reporter / جوردن مینتزر: 60

احتمالا استودیوی DreamWorks در این اولین اقدام میان-فرهنگی با چین نمی خواسته خطر کند. صداپیشگان این فیلم آسیایی و قفقازی هستند و کودکان سراسر جهان می توانند از داستان آن لذت ببرند. اگر این فیلم در انتها مانند یک مصالحه به نظر می آید، این مصالحه به خوبی ارائه شده است و در نتیجه گریزهای رنگارنگ فیلم به خیال و همین طور خواست شگفت انگیز فیلم برای راضی کردن مخاطب به وجود آمده است.

Rolling Stone / پیتر تراورز: 50

لحظه فوق العاده شیرینی در فیلم وجود دارد و آن وقتی است که یی در کنار مجسمه بودای بزرگ لشان در سیچوآن ویولون می نوازد و شما به این مناظر با مارهای غول آسا خواهید خندید. زمانی که اورست از سروصدای پر طنینش استفاده می کند تا شگفتی بیافریند، شما جادو را حس خواهید کرد. متاسفانه انیمیشن Abominable موفق نمی شود جایگاه خود را در این عرصه شلوغ به دست آورد. این فیلم حسابی غرولند می کند اما اعتراض هایش هیچ تاثیری ندارد.

Variety / امی نیکلسون: 50

انیمیشن Abominable لیستی از درس های اخلاقی دارد که می خواهد آن ها را بیان کند: خانواده ات را دوست داشته باش، عکس های سلفی کمتری بگیر و بیشتر ویولن بزن. در صحنه ای تکان دهنده یی چنان باقدرت ویولن می زند که باران، گل ها و آهنگ Fix You از گروه کلدپلی را فرا می خواند.

0
اشتراک‌گذاری

ارسال پاسخ