آموزش سئو: دانگهی چیست؟

دانگهی داستانی کوتاه درباره آگهی است، با استفاده از آن می توان نوعی ارتباط بین گیرنده و دهنده لینک ایجاد کرد.

یکی از راه های کسب درآمد برای سایت ها فروش تبلیغات متنی یا همان لینک است که معمولا در ستون های کناری، فوتر، میان متن و گاه در منوهای سایت قرار داده می شود. تبلیغات و معرفی اگر شکل طبیعی داشته باشد مسئله ای ندارد اما به دلیل سوء استفاده گسترده ای که از این نوع تبلیغات برای تغییر در رتبه ها می شود، گوگل خرید و فروش لینک را نوعی تقلب می داند و با آن مبارزه می کند.

در بازار ایران خرید لینک آنقدر شایع است که می توان گفت مدیران کسب و کارها، تخصصی به نام سئو را عملا همین خرید لینک می دانند. پیش از این در مقاله “کسب رتبه در گوگل به چه قیمتی” به رواج خرید و فروش لینک و عواقب آن پرداخته ایم. در آنجا اشاره کرده ام زمانی که بازار خرید و فروش لینک ها داغ است و حتی برندهای بزرگ کشور اقدام به خرید لینک می کنند، نمی توانیم از آن ها بخواهیم لینک نخرند یا لینک نفروشند اما می توان راهکارهایی را پیشنهاد داد تا این رویه کمی منصفانه تر شود.

آنچه که در میان سایت های ایرانی رواج دارد، چیزی مانند تصویر زیر است؛ ده ها لینک غیرمرتبط با یکدیگر و بی ربط با سایت لینک دهنده که تنها و تنها برای کسب رتبه بالاتر در گوگل، کنار هم قرار گرفته اند:

تبلیغات متنی در سایت یک پزشک

فرقی نمی کند آن را در بلوک هایی عادی یا ویژه دسته بندی کنیم؛ تمام لینکهایی که به این ترتیب قرار می گیرند از دید گوگل اسپم اند و با آپدیت جدید گوگل در پنگوئن بی ارزش شده اند. به هر حال لینک ها در کسب رتبه مهم اند و باید آنها را در سئو در نظر گرفت. با این حساب چه باید کرد که هم مدیران سایت ها درآمد لازم برای تولید محتوا را داشته باشند و هم اینکه لینک های آنان بی ارزش نشود و همچنان خریدار لینک یا سفارش دهنده آگهی متنی داشته باشند.

چه لینک هایی در کسب رتبه موثرند؟

لینک هایی که از سایت های مهم و صفحات مرتبط دریافت می شوند، بیشترین تاثیر را در کسب رتبه دارند. اگر صفحات گیرنده و دهنده لینک به طور عمومی و یا خاص به موضوعی مرتبط باشند، ارزش لینکی که رد و بدل می شود، بالاتر می رود. سایت مهم هم به طور عمومی یعنی سایتی که متناسب با حوزه فعالیتش خوانندگان کافی دارد و خود از سایت های بسیار دیگری، لینک دریافت کرده است.

اما قبل از ارائه راهکار پیشنهادی ایران سئو، نکته ای مهم ذکر می شود:

لینک های فله ای و بی ربطی که در فوتر و سایدبار سایت ها قرار می گیرند، بدون شک از دید گوگل اسپم هستند. حداقل توصیه ای که به مدیران سایت های خریدار لینک می شود آن است که این لینک ها را مستقیما به سایت اصلی خود ندهند تا سایت آنها دامن گیر عواقب تقلب در رتبه ها نشود. آن ها می توانند این گونه لینک ها را به سایت های کمکی خود ارجاع دهند و سپس از آن سایت های کمکی به سایت اصلی خود لینک کنند. با این روش کمی از بار اسپم کاسته شود که البته هنوز هم پیشنهاد می شود دوز لینک دادن حریصانه نباشد.

نمی توانیم از سایت ها بخواهیم لینک نخرند و نفروشند اما می توان راهی پیشنهاد داد که از عمق فاجعه بکاهد. راهکار ایران سئو برای این موضوع چیست؟ راهکار ایران سئو چیزی است که “دانگهی” نامیده ام که از دل دو کلمه داستان و آگهی آمده است.

دانگهی چیست و چه می کند؟

فرایند رایج در لینک دادن و گرفتن، متوقف نمی شود اما با دانگهی تا حدی بهینه می شود که به نفع فروشندگان و خریداران لینک است. گفته شد که لینک باید مرتبط باشد. با دانگهی که داستانی کوتاه درباره آگهی است می توان نوعی ارتباط بین گیرنده و دهنده لینک ایجاد کرد. گوگل در تشخیص ارتباط مبدا و مقصد لینکها، کلمات نزدیک به متن لینک را بررسی می کند. تمرکز دانگهی نیز مرتبط کردن متن دور و بر لینک در سایت گیرنده و دهنده لینک است.

فرض کنید صفحه ای که لینک می فروشد مرتبط با موضوع موبایل است (سایت آ) و سایتی که لینک می خرد مرتبط با موضوع سفر (سایت ب) است. در روش اسپم رایج مثلا کلمه رزرو هتل از سایت آ به سایت ب لینک می شود اما دانگهی پیشنهاد می دهد که همین لینک در قالب یک داستان خیلی کوتاه داده شود.
اگر در سایت آ این متن قرار گیرد:
موبایل خوب لازمه سفر است چه برای حضور در اینستاگرام و چه رزرو هتل دلخواه در طول مسافرت.

در این حالت اگر کلمه رزرو هتل به سایت ب لینک شود، لینک داده شده نوعی ارتباط محتوایی بین دو سایت دارد زیرا کلمات سفر، مسافرت و رزرو هتل که در جمله فوق و در کنار “متن لینک” قرار گرفته اند، ارتباط موضوعی دارند.

دانگهی می تواند همزمان و تنها در دل یک داستان کوتاه، به چند سات با موضوع مختلف لینک کند. این مثال را ببینید:

“فرهاد بالا برره ای، عاشق سفر بود و بالاخره به تور اروپا رفت. او رزرو هتل را در کافی نت مرکزی برره انجام داد. در طول سفر با دانلود کتاب از کتابخوانی لذت برد و با آیفون 7، سلفی و عکس گرفت و از اینستاگرام برای گلرخ خانم در پایین برره فرستاد و کلی پز داد. او شبها هم البته بی کار نبود و با حضور در بازار کار آنلاین متن هایی را به برره ای باستان ترجمه کرد و در طول سفر بی پول نماند”. خوب بود؟

دانگهی فوق را در سایت اخبار روز گردشگری قرار داده ایم. کلمات لینک شده را خوب ببینید و همینطور سایر کلمات به کار رفته در متن این دانگهی را. ارتباط عبارت ها:

– سفر، ترجمه، تور و هتل
– ترجمه، کتاب و کتابخوانی
– آیفون، سلفی، عکس، اینستاگرام و حتی کتابخوانی
– کار، بازار، پول و حتی ترجمه

این کلمات شاید در متن های عادی سایت لینک دهنده و در پاراگراف هایی دورتر هم وجود داشته باشند اما آنچه در اینجا اهمیت آن ها را پررنگ تر می کند، نزدیک بودن آن ها به متن لینک هاست. شاید این نوع لینک دادن، در نگاه اول تفاوت چندانی با لینک ساده و بدون داستان ندارد؛ اما تفاوت معنادار است به چند دلیل:

1. فراموش نکنیم که پنگوئن گوگل اخیرا به روزرسانی شده است و لازم است ارزش لینک ها همواره مورد توجه سایت های گیرنده و دهنده لینک باشند. بدین ترتیب مدیر سایت آ موظف است برای هر تبلیغ متنی که ارایه می دهد، داستانی کوتاه بنویسد تا خریداران تبلیغ حاضر به قرار دادن لینک خود شوند.  بنابراین می توان انتظار داشت که فضای مورد استفاده هر تبلیغ متنی افزایش یابد و تعداد لینک هایی که از فوتر یک سایت به سایت های مختلف می شود، کاهش یابد. در نتیجه پراکندگی موضوعات متن لینک ها کاهش می یابد که به نفع دهنده و گیرندگان لینک است.

2. اگر داستان های کوتاه جذاب باشد، تبلیغات متنی واقعا کلیک می خورند که به نفع سفارش دهندگان آگهی است. داستانکهای کوتاه و جذاب حتی اگر بسیار هم باشند، خوانده و کلیک می شوند.

3. دانگهی، فله ای و زشت و زننده نیست و بخش دانگهی ها می تواند جذاب باشد. اگر مدیر سایت کمی خلاقیت داشته باشد می تواند فوتر یا سایدبار سایت خود را از بخشی که کاربران بی خیالش می شوند به بخشی که کاربران در آن مکث می کنند تبدیل کند. این به نفع مدیر سایت است که می تواند به کمک آن پارامتر مدت زمان حضور در سایت از سوی کاربران را افزایش دهد.

4. برندهایی که اکنون تبلیغ متنی می خرند اما نگران وجهه خود هستند با رغبت بیشتری سفارش تبلیغ متنی خواهند داد. بدین ترتیب سرمایه بیشتری به نفع سایت های تولید محتوا به وب تزریق می شود.

5. شفافیت وب فارسی بیشتر می شود. با وجود دانگهی دلیلی ندارد مدیران سایتها، لینکهای فروخته شده را لابلای متن های سایت یا در فوتر و سایدبار پنهان کنند.

6. اعتماد به نفس سایت ها بیشتر می شود. اگر سایتی تا پیش از این 20 لینک با متن لینکهای بی ربط و مختلف در فوتر سایت خود کار گذاشته بود و علیرغم درآمد مناسب، نگران برداشت مخاطبان سایت از آن لینک ها بود؛ اینک 20 داستان کوتاه در فوتر سایت قرار می گیرد. هیچ مدیر سایتی از گذاشتن داستان کوتاه احساس شرمساری نخواهد کرد.

7. تولید محتوا مهم می شود و افراد خوش ذوق و سلیقه شروع به ساخت جملات کوتاه و جذاب و مرتبط می کنند.

نکته پایانی اینکه دانگهی برای سایت هایی که برای خود هویت و ارزشی قایل اند مهم است. سایت هایی که اصولا ماهیت وجودی آنها بر فروش لینک یا تولید فله ای لینک بنا شده، بی فایده است؛ با فراگیر شدن پنگوئن گوگل، کار این سایت ها یکسره می شود.

تخصص سئو، فقط به لینک ها مربوط نیست و منطقا سایت ها باید بر تولید محتوا تمرکز کنند و دریافت لینک از روش دانگهی باید بخشی از پروسه سئو باشد و نه همه آن. با پنگوئن جدید گوگل باید به طور روزانه ارزش و اعتبار لینک ها را بررسی کرد.

تا هر زمان که داستانی برای گفتن دارید، لینک بدهید؛ بی داستان و بدون مقدمه از سایت های خود به هیچ سایتی نه لینک بدهید و نه لینک بگیرید.

نویسنده: مهدی رودکی – ایران سئو

0
اشتراک‌گذاری

1 دیدگاه

  1. مصطفی

    ممنون و تشکر بابت مطلب آموزنده تون.

ارسال پاسخ