یک محتوای خوانا چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های یک متن خوانا مورد پسند گوگل، خبر دارید؟ می دانید یک مطلب را چگونه باید نوشت تا مورد توجه موتور جستجوی گوگل قرار گیرد؟

به طور کلی یک محتوای خوب باید خوانا باشد و شرایطی که در ادامه می گوییم در آن به طور درستی رعایت شده باشد. ویژگی های یک متن خوانا به طور کلی به شرح زیر است:

  1. فاقد غلط املایی باشد.
  2. نشانه ها و علائم نگارشی در آن به طور صحیح رعایت شده باشد.
  3. از فاصله ها به ثورت صحیح استفاده شده باشد.
  4. فونت و اندازه به درستی انتخاب شده باشد.
  5. رنگ نوشتار مناسب و از نظر بصری استاندارد باشد.
  6. تعداد کلمات در جمله حدود 20 کلمه باشد.

نقش هدینگ ها و تیتر ها در خوانایی

اهمیت و تیترگذاری متون باعث توجه بیشتر گوگل و فرد خواننده به بخش هایی از متن می شود که ما خواستار آن هستیم. این تیترها از اندازه 1 که بزرگ ترین سایز و برای تیتر اصلی است تا اندازه شماره 6 تعیین می شود.

در ادامه باید ببینیم مطلب مورد نظر قرار است چه مباحثی را مطرح کند. اصلی ترین سر فصل ها و عناوین را با تگ H2 معلوم می کنیم این استفاده از تگ ها اهمیت زیادی دارد و سلسله مراتب باید در آن ها رعایت شود. برخی از نویسندگان و مدیران سایت ها و وبلاگ های تازه کار فکر می کنند تگ های H صرفا کارِ کوچک و بزرگی اندازه ها را انجام می دهد.

بازدیدکنندگان معمولا دوست دارند در یک نگاه متوجه مضمون کلی یک متن شوند. کاربران در بدو ورود به یک صفحه ابتدا نگاهی گذرا به مقدمه متن، سپس به سر برگ ها می اندازند سپس تصمیم به خواندن کل محتوا یا ترک وب سایت می گیرند. از این رو اگر استفاده از تگ های هیدینگ و ساب هیدینگ برای پاراگراف های خیلی طولانی می تواند مفهوم محتوا را در یک نگاه به مخاطب منتقل کند و اصطلاحا خوانایی متن تان را بهبود بخشد.

پشما هم جزئی از کاربران هستید. اگر متن های زیر رو ببینید، کدوم یکی رو برای خوندن انتخاب می کنید؟!

نقش سرفصل ها (Heading tags) در افزایش سئو

اگر بازدیدکننده نتواند آن چیزی که می خواهد را به سرعت در متن تان پیدا کند، احتمالا وب سایت تان را ترک کرده و برای رسیدن به پاسخ پرسش های خود سراغ سایت دیگری می رود. از این رو اگر متن شما خوانایی کافی برای کاربر نداشته باشد نرخ پرش سایت هم به دنبال آن سر به آسمان می کشد. این افزایش، اثرات مخربی روی سئو سایت شما به جای خواهد گذاشت. نرخ پرش یا Bounce Rate که همان میزان خروج کاربر از سایت است، در کسب رتبه از گوگل بسیار مهم است، از این رو می توان نتیجه گرفت ساختار محتوا و تگ های هیدینگ در طول محتوا، در سئو تاثیرگذار اند.

به کارگیری کلیدواژه هدف در تگ های هیدینگ

یکی از عناصری که گوگل برای درک بهتر مفهوم صفحات و رتبه بندی آن ها بررسی می کند، تگ های هیدینگ هستند. از این رو استفاده از کلمات کلیدی در هیدینگ ها می تواند توجه بیشتری را به محتوا شما معطوف کند.

بهترین روش استفاده از سر برگ ها

اگر پاراگراف های طولانی در متن تان دارید حتما برای هر یک از آن ها از یک تیتر جذاب و توضیح دهنده موضوع پاراگراف استفاده کنید و آن را داخل تگ هیدینگ (Heading tags) قرار دهید.

در تولید محتوا همواره باید سه مسئله را در نظر داشته باشید:

  1. پاراگراف های متن تان را با یک جمله اصلی آغاز کنید، بعد در ادامه درباره آن جمله توضیح دهید. این جمله باید شامل مهم ترین اطلاعات پاراگراف باشد.
  2. از تراز کردن کامل محتوا و کشیده شدن آن در تمام عرض صفحه حتما پرهیز کنید.
  3. حتما به ارتباط موضوعی هیدینگ ها دقت کنید. سعی کنید پاراگراف های متن تان را طوری بچینید که یکی پس از دیگری کامل کننده یکدیگر باشند.
0
اشتراک‌گذاری

ارسال پاسخ