معرفی سایت به موتورهای جستجو

گفته شد که موتور جستجو متن را می‌خواند و لینک را دنبال می‌کند. بنابراین موتور جستجو می‌تواند سایت شما را بیابد به شرط آن‏که راهی برای ورود اسپایدر آن به سایت‌تان فراهم کرده باشید. اگر موتور جستجو بتواند لینکی به سایت شما بیابد، پروسه معرفی سایت شما به آن انجام شده است. هرچه راه‌های بیشتری به سایت شما موجود باشد، اسپایدر زودتر به آن راه می‌یابد. اما این تنها ابتدای راه است.

در حقیقت شما می‌خواهید موتور جستجو زودتر و بیش‏تر به سایت شما مراجعه کند و تعداد صفحات بیش‏تری از آن را بخواند تا همواره آخرین اطلاعات سایت در بایگانی موتور جستجو باشد. به طور ساده می‌خواهم بگویم که یک بار خواندن اطلاعات کافی نیست بلکه موتور جستجو باید بارها و بارها به سایت شما مراجعه کند.

تمام موتورهای جستجو، صفحه‌ای برای معرفی سایت‌ها دارند. تنها کافی است آدرس صفحه اول سایت خود را به آن‏ها بدهید. با این کار آدرس سایت‌تان وارد برنامه‌ی کاری موتور جستجو می‌شود و اسپایدر آن به سایت‌تان مراجعه خواهد کرد. اگر از این شیوه برای معرفی یک سایت استفاده کنید ممکن است یک تا چند هفته و یا حتی بیشتر طول بکشد تا این‏که موتور جستجو به سایت مراجعه کند. اما ما به دنبال راه‌های سریع‌تر هستیم.

راه‌ ورود اسپایدر به سایت شما پیوند است. برای فراهم‌کردن راه، از سایت‌هایی که در حال حاضر در پایگاه داده‌ی موتور جستجو قرار دارند بخواهید که به شما لینک کنند. خواستن بخش ساده کار است زیرا پذیرش خواسته شما مهم‏تر است. خساست شاخ و دم ندارد. مدیران خسیس هم کم نیستند! این‌جاست که کمی به مشکل بر می‌خورید. آیا شما حاضر می‌شوید به یک سایت بنجل و بی‌محتوا لینک کنید؟ مسلماً نه. از دیگران نیز این انتظار را نداشته باشید.

نکته مهم در همین جا نهفته است. اگر شما سایتی پر‌محتوا و مفید داشته باشید چرا دیگران به سایت‌تان لینک نکنند! آن‏ها از این‏که توانسته‌اند به بینندگان خود سایتی مفید معرفی کنند، حتماً دل‏شاد خواهند بود. باور کنید مشکل حل نشده است! شما باید این مدیران را برای لینک‌ دادن قانع کنید.

حضور در فهرست‌ها می‌تواند در معرفی سایت به موتورهای جستجو موثر باشد. توصیه می‌شود بعد از تکمیل طراحی سایت، آن را به فهرست‌های مهم و موضوعی معرفی نمایید. برای معرفی یک سایت به فهرست، ابتدا باید مناسب‌ترین گروه را بیابید. برای یافتن مناسب‌ترین گروه، کلمات کلیدی سایت خود را در فهرست مورد نظر جستجو کنید و بررسی کنید که سایت‌های فهرست شده در نتیجه جستجو در چه گروه‌هایی قرار دارند.

با جستجوی هر یک از کلمات کلیدی، گروه‌های معرفی شده برای آن را یادداشت نمایید. متوجه خواهید شد که بعضی از گروه‌ها بیش‏تر از بقیه تکرار می‌شوند. اگر تعداد دفعات تکرار یک گروه بیش‏تر از سایر گروه‌هاست، همان گروه مناسب‌ترین گروه برای سایت شما خواهد بود. همچنین اگر سایتی با زمینه کاری مشابه سایت خود درون یکی از گروه‌ها یافتید، گروه آن سایت می‌تواند گروه مناسبی برای سایت شما نیز باشد. معمولا بیش‏تر سایت‌ها بهتر است در همان زیرگروه‌های مرتبط با محدوده جغرافیایی (مثلا ایران) فهرست شوند اما این موضوع برای همه سایت‌ها درست نیست و برخی سایت‌ها اصولا بهتر است در گروه‌هایی قرار گیرند که محدودیت جغرافیایی ندارند.

زمانی می‌توانید سایت خود را به فهرست‌ها معرفی کنید که به طور کامل طراحی شده باشد، تمام لینک‌های آن فعال باشد، صفحات زیر ساخت نداشته باشد، تمام عکس‌های آن بارگذاری شوند و بتواند احساس حرفه‌ای بودن را به مخاطبان، خصوصا ویراستاران سخت‌گیر فهرست‌ها منتقل کند.

معرفی سایت به فهرست، البته در معرفی سایت به موتورهای جستجو نیز موثر خواهد بود. موتور جستجو برای آغاز به جمع‌آوری اطلاعات، نیاز به یک نقطه‌ی شروع دارد و چه جایی بهتر از فهرست‌ها، به ‌خصوص یاهو و دیماز.

فهرست‌های کوچک بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید به طور رایگان سایت خود را به آن‏ها معرفی کنید. هم‌چنین شما می‌توانید مقالات مفیدی را در زمینه فعالیت‌تان تهیه کنید و آن‏ها را در سایت‌های بی‌شماری که حیات خود را مدیون این مقالات هستند، منتشر کنید. دقت کنید در این مقالات، آدرس سایت شما به صورت لینک قرار داده شود تا هم بینندگان با کلیک کردن بر آن بتوانند به سایت بیایند و هم اسپایدرها آن را دنبال کنند.

خلاصه

  • هر چه سایت در پایگاه داده‌ موتورهای جستجوی بیشتری قرار گیرد، بهتر است.
  • هر چه صفحات بیشتری از یک سایت در پایگاه داده‌ی موتورهای جستجو قرار بگیرند، بهتر است.
  • بیش‏ترین مخاطبان سایت‌ها را موتورهای جستجوی مهم فراهم می‌کنند.
  • کیفیت محتوای سایت خود را بالا ببرید. سایت باید حرفی برای گفتن داشته باشد که بتوانید دیگران را به دیدن آن دعوت کنید!
  • به سایت‌های دیگر لینک کنید و از آن‏ها بخواهید که به شما لینک کنند.
  • مقالات مفیدی را در سایت‌های دیگر منتشر کنید و در آن‏ها آدرس سایت خود را به صورت پیوند قرار دهید.
  • سایت خود را به تمام فهرست‌های رایگانی که سراغ دارید، معرفی کنید.
0
اشتراک‌گذاری

ارسال پاسخ