موتور جستجو و پیوند یکتا در وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس قدرت بالایی در زمینه بهینه سازی برای موتور جستجو (SEO) دارد. ولی وقتی بهترین نتیجه به دست می آید که از قابلیت های وردپرس به درستی استفاده بشود.

با رعایت کردن چند نکته می توانیم این قدرت رو چند برابر افزایش بدهیم تا موقعیت بهتری در نتایج موتورهای جستجو به دست بیاریم. در این جا قالب بندی لینک های وردپرس رو از نظر SEO بررسی می کنیم.

permalink ها تاثیر مهمی در موتور جستجو دارند؛ وردپرس این قابلیت رو می دهد که لینک پست ها رو به صورت دلخواه قالب بندی کنیم. در پنل تنظیمات پیوند یکتا (Settings > Permalinks) می توانید نوع قالب‌بندی لینک را تنظیم کنید.

4 نوع قالب وجود دارد:

پیش فرض: این نوع لینک کوتاه ترین لینک رو برای پست ها ایجاد می کند اما نوع لینک داینامیک است و به شدت با موتور جستجو مشکل دارد.

روز و نام: نام پست به همراه تاریخ روز، ماه و سال نمایش داده می شود که مقداری طولانی است.

ماه و نام: همانند حالت قبلی، با این تفاوت که روز را شامل نمی شود. عددهایی که به عنوان تاریخ در لینک قرار می گیرد ارزشی برای موتور جستجو ندارد و فقط url را طولانی تر می کند.

عددی: دقیقا همانند حالت اول، با این تفاوت که آدرس داینامیک نیست و به جای آن از کلمه archives استفاده شده است. (مسلما از حالت اول خیلی بهتر است)

اما در بخش ساختار دلخواه می توانیم به صورت دلخواه url را قالب بندی کنیم. می توانیم از نام پست، نام تگ، نام دسته، نام نویسنده، کلمات دلخواه و … استفاده کنیم:

سال، ماه، روز، ساعت، دقیقه و ثانیه فقط اعدادی هستند که باعث طولانی شدن url می شوند و این (url های طولانی) برای موتورهای جستجو جالب نیست.

نام پست که حتما باید در permalink استفاده کنید، علاوه بر اینکه هنگام نوشتن پست قابل تنظیم است، هم برای کاربر مشخص می کند که url مربوط به چه مطلبی است و هم برای بهینه سازی موتور جستجو مناسب است.

استفاده از نام نویسنده پست هم می تواند مفید باشد، اگه به انگلیسی نمایش داده بشود.

category و tag فقط در صورتی می تواند مفید باشد. البته برای هر پست فقط یک برچسب و یک موضوع می توانیم انتخاب کنیم! این کار تقریبا غیرممکن است، چراکه در بسیاری از مواقع نوشته ما به چند موضوع تعلق دارد و در مورد برچسب، فلسفه وجود برچسب این است که به هر نوشته ای نسبت داده شود! به همین دلیل است که وردپرس توصیه کرده است که از tag و category در پیوند یکتا استفاده نکنیم. فقط در صورتی که اطمینان دارید هرگز برای یک پست، بیشتر از یک category استفاده نکرده اید (و استفاده نخواهید کرد!) قرار دادن category (به همراه نام پست) در پیوند یکتا از نظر سئو می تواند مفید باشد:

1. /%category%/%postname%/
در غیر این صورت، بهترین انتخاب استفاده از postname است:
1. /%postname%/
که url نوشته شما به این صورت می شود:
1. www.yoursite.com/your-post-name
اگر چند نوشته با یک اسم داشته باشید و هنگام ارسال پست، permalink را تغییر ندهید، وردپرس به نوشته های بعدی یک عدد اضافه می کند. مثل:
1. pasargad-graphic.com/blog/wordpress-permalink-seo/
2. pasargad-graphic.com/blog/wordpress-permalink-seo-2/

چند نکته

هنگام ارسال پست، حتما پیوند یکتا را تغییر بدهید.
با حذف کلمات اضافی، url را کوتاه کنید.
کلمات کلیدی که در عنوان استفاده کرده اید را حذف نکنید.
موتورهای جستجو با url های زبان انگلیسی راحت تر هستنند.

مثلا وقتی عنوان پست 10 نکته برای افزایش امنیت وبلاگ وردپرس شما باشد، پیوند یکتا می تواند این باشد:
1. wordpress-security-tips

اگر لینک های زیادی در ایندکس گوگل دارید و قالب پیوند یکتا را تغییر بدهید، چند ماه زمان می برد تا گوگل لینک های جدید شما را جایگزین کنند.

0
اشتراک‌گذاری

3 دیدگاه

  1. مژگان بانو

    ایی که الان گفتی یعنی چه ؟

  2. امین

    سلام. چرا به آخر پست های من کلمه “خانه” (در گوگل) اضافه میشه؟

  3. آلوخ

    مرسی از سایت خوبتون استفاده کردم با تشکر

ارسال پاسخ