قانون «5 ت» در کوهنوردی‎

در کوهنوردی قانونی به نام «پنج ت» وجود دارد. پنج موردی که بسیار مهم هستند. این پنج مورد تمرین، تجهیزات، تغذیه، تکنیک و تجربه، توان ذهنی و روحی بالا هستند.

1. تمرین

بدون داشتن آمادگی جسمانی و تمرین کافی رفتن به کوه نه تنها هیچ لذتی نداره بلکه آسیب های جدی به شخص وارد می شود.

بهترین تمرین برای کوهنوردی و سنگ نوردی (علاوه بر ورزش های هوازی و بدنسازی) همان کار بر روی سنگ و کوه است.

2. تجهیرات

هیچ چیز بدتر از تجهیرات بد و ناکافی کوهنورد را اذیت نمی کند. وسایل و تجهیرات مورد نیاز مربوط به هر برنامه‌ و هر فصل متفاوت است. که قبل از اقدام به اجرای برنامه‌ باید چک شود.

تجهیزات خوب تو را به قله نمی برد اما «سالم» بر می گرداند.

3. تغذیه

تغذیه صحیح و سالم (میوه، سبزی، آب) قبل از اجراء حین و پس از برنامه‌ بسیار مهم و ضروری است. و نقش مهمی در موفقیت‌ یا عدم موفقیت‌ فرد دارد.

4. تکنیک و تجربه

آموزش تکنیک های کوهنوردی و سنگنوردی، شرکت در دوره های آموزشی و کسب تجربه از پیشکسوتان لازم است تا کوهنورد با اعتماد بنفس بالایی گام در کوهستان بگذارد.

5. توان ذهنی و روحی بالا

اگر فرد با دارا بودن همه موارد بالا، روحیه ای قوی و محکم نداشته باشد و نتواند در شرایط سخت تصمیم صحیح بگیرد کارش به مشکل بر می خورد.

کوهنورد باید با اعتماد بنفس بالا، شوخ طبع، در عین حال جدی و دیدگاهی وسیع و مثبت باشد تا براحتی بتواند در شرایط بحرانی خود و تیمش را از صدمات برهاند.

نویسنده: طاهره افشاری

0
اشتراک‌گذاری

ارسال پاسخ