چگونه ارائه ای زیبا در نمایش اسلایدهای پاورپوینت داشته باشیم؟

توسط

هر روز پرزنتیشن های مختلفی ارائه می شوند که در بیش تر موارد سخنران ها به یک روش اسلایدها را نشان می دهند. اغلب گفتار آن ها با ارائه ی اطلاعات هر اسلاید تمام می شود و با کلیک به سراغ اسلاید بعدی می روند، در حالی که کلمه به کلمه ی آن را برای مخاطب می خوانند. این روش به چند دلیل نامناسب است. چرا؟

اول: سخنران فرصتی به مخاطب برای گرفتن اطلاعات نمی دهد و او را مجبور می کند تا بین جذب مطلب اسلاید یا گوش کردن به گوینده یکی را انتخاب کند.
دوم: مخاطب می تواند پنج بار سریع تر از سخنران مطلب را بخواند، به این معنی که مخاطب جلوتر است. پس آن ها نیازی ندارند که سخنران مطلب اسلاید را کلمه به کلمه برای شان بخواند.
سوم: با کلیک کردن برای اسلاید بعدی و قبل از معرفی آن، مخاطب ممکن است نتیجه گیری کند که سخنران برای به یادآوردن آن چه باید بگوید به دیدن اسلاید بعدی نیاز دارد.

در این جا چهار نکته را برای وارد شدن به یک اسلاید جدید در پاورپوینت پیشنهاد می شود:

1. آماده کردن مخاطبان: قبل از کلیک کردن برای اسلاید بعدی، ابتدا با ارائه ی یک مقدمه از مفهوم اسلاید شنونده را آماده کنید، برای مثال شما ممکن است بگویید: “تا حالا از پایگاه جهانی تخت سلیمان دیدن کرده اید؟ اصلا می دانید کجاست؟“.

2. نشان دادن: وقتی به سراغ اسلاید بعدی بروید که مقدمه ی شما برای آماده شدن شنونده ها تمام شده است.

3. سکوت: این بخش سخت ترین کار برای سخنران ها است. بعد از این که به اسلاید بعدی وارد شدید، برای چند لحظه سکوت کنید تا برای مخاطب فرصت گرفتن اطلاعات قبل از این که شما دوباره شروع به صحبت کنید فراهم شود. اگر زودتر و قبل از آن که آن ها شانس برداشت کاملی از اطلاعات اسلاید را داشته باشند صحبت را شروع کنید، مخاطب به هر حال حرف شما را نخواهد شنید. یک مطالعه که در کتاب تعریف زبان بدن نقل شده نشان می دهد که وقتی نبردی بین چشم و گوش اتفاق بیافتد، چشم در 70 درصد مواقع برنده است.

بیش تر سخنرانان با سکوت راحت نیستند، بنابراین خیلی زود صحبت را شروع می کنند، با این وسوسه بجنگید، شما از زمان مناسب برای شروع دوباره، وقتی چشم ها از صفحه برداشته شده و به سمت شما می چرخند آگاه می شوید.

4. تکمیل کردن: به طور کلی خواندن یک اسلاید برای مخاطب ارزش چندانی برای او ندارد. چون آن ها خودشان این کار را انجام می دهند، شما باید کمک کنید که مخاطب آن چه را که می بیند احساس کند. این کار با افزودن خلاصه ای آماده از نکات، یا استفاده از اسلاید به عنوان نقطه ی پرشی برای به دست آوردن یک امتیاز بزرگ تر امکان پذیر است.

برای مثال، در نظر بگیرید که شما بر روی اسلایدی کلیک می کنید که در آن خوانده می شود: “هر سال حدود 30 هزار گردشگر خارجی و داخلی از محوطه تاریخی – باستانی تخت سلیمان بازدید می کنند“.

به جای این که آن را برای مخاطب بخوانید، می توانید بگویید: “چرا نباید صنعت گردشگری را جدی بگیریم وقتی که این همه درآمدزایی دارد و صنعت پاکی است؟”.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید