واژه به واژه از وبلاگ های سفر تا مقصدهای گردشگری

توسط

وبلاگ نویسی در آینده ای نه چندان دور به یکی از ضرورت های برنامه ریزی مدیریت مقصد ها تبدیل خواهد شد. اطلاعات موجود در وبلاگ ها به منزله شریان حیات بازاریابی آنلاین است و موفقیت مقصد های گردشگری در دنیای پر رقابت امروز در تشویق طیف های گوناگون جامعه برای حضور پر رنگ در این عرصه است.

بیش از 11 میلیون کاربر اینترنت موبایل در ایران حضور دارند. در حالی که اینترنت یکی از اصلی ترین ابزار جستجوی اطلاعات بشمار می رود، نقش کاربران اینترنت در تولید محتوا و ترغیب گردشگران به بازدید از کشورشان چه میزان است؟

وبلاگ های سفر یکی از مهم ترین منابع کسب اطلاعات برای گردشگران محسوب می گردند. فارغ از اطلاعات عمومی که گردشگران درباره مقصد، محصولات و خدمات گردشگری در این وبلاگ ها می یابند، داستان سرایی وبلاگ نویسان درباره تجربیات شان در سفر، تاثیر بسزایی در خلق احساسات و ادراکات مثبت و منفی پیش از سفر به یک مقصد دارد.

اگرچه هنوز هم بروشورها و مجلات سفر برای برخی، منبع اصلی کسب اطلاعات هستند، نمی توان تغییرات شگرف ایجاد شده بعد از ظهور اینترنت را نادیده گرفت. امروزه برای اکثریت جمعیت گردشگران، دنیای مجازی اولین گزینه برای جستجو و گردآوری اطلاعات است. بازیگران گوناگون حاضر در صحنه گردشگری به طرق مختلف از این تریبون پویا و همگانی بهره برداری می کنند. دفاتر خدمات مسافرتی، سازمان های گوناگون دولتی و خصوصی در مقصدها، شرکت های حمل و نقل و بسیاری از خرده فروشان بومی برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خود از دنیای وب بهره می گیرند. اما همه خدمات اینترنت به گردشگری به بعد عرضه محدود نمی گردد.

زمانی که گردشگران قلم به دست گرفتند و از آنچه در سفر بر آن ها گذشت داستان ها نوشتند، دنیای مجازی روی دیگرش را به مشتاقان سفر نشان داد. دیگر فقط سایت های رسمی با مطالب سازمان دهی شده از سوی دست اند درکاران گردشگری، تنها منبع اطلاعاتی موجود برای پاسخ گفتن به سوال های گردشگران نبودند. وبلاگ های سفر، نه تنها به پرسش ها پاسخ می گویند بلکه جزئیاتی را بیان می کنند که آگاهی از آن ها تجربه حضور در مقصد را برای مخاطبان شان دوچندان لذت بخش می نماید.

آنچه واقعا در صنعت گردشگری به فروش می رسد، تجربه است. تجربه ای که به طرق گوناگون به ثبت می رسد و برای همیشه ماندگار می شود. تجربه در سفر همه آن چیزی است که گردشگر در یک مقصد به دنبال آن می گردد و پایه و اساس قضاوت او درباره یک مقصد را شکل می دهد. گردشگران دیگر نقش آفرینان منفعل این میدان نیستند. اینترنت برای آن ها که مشتاق هستند تا درباره خودشان و آنچه سفر به آن ها هدیه نموده با دیگران صحبت کنند امکانات بسیاری ایجاد کرده که البته وبلاگ نویسی یکی از بهترین های آن ها بوده است.

یک وبلاگ سفر را می توان مجله ای اینترنتی دانست که محتوای آن شامل عکس، سفرنوشته و ویدیوهای به ثبت رسیده توسط نگارنده وبلاگ است که اغلب این مطالب کامنت ها و بازخوردهای خوانندگان را به همراه دارند. نگارندگان وبلاگ ها که بلاگر نامیده می شوند هر یک مانند روزنامه نگاری آزاد برداشت ها و تجربیات خود را در مقصد از طریق وبلاگ شان با دیگران در میان می گذارند. وبلاگ نویسی برای بسیاری یک عادت هر روزه است. این افراد به واسطه تجارب ارزنده و قدرت قلم شان بیشترین میزان تاثیر را در صنعت گردشگری ایجاد می کنند.

آنچه در وبلاگ ها به ثبت می رسد حاصل فرآیند ادراکی-شناختی پس از سفر است. داده هایی که تا تجربه اتفاق نیفتد به پختگی نمی رسند. به همین دلیل زمانی که یک تجربه منحصر به فرد با قلمی شیوا نگاشته می شود، خوانندگان را تا جایی به وجد می آورد که مسیر سفر آن ها را تا کیلومترها تعیین می کند. مسافران جدید مسیرهای به تجربه رسیده، در حین سفر مدام در تلاش هستند تا بر آنچه خوانده اند چیزی بایفزایند و حرفی نو درباره مقصد بیان کنند. این تمایل زنجیره ای از اطلاعات مفید، بدیع و منحصر به فرد را درباره یک مقصد ایجاد می نماید. در حقیقت گردشگران دست به قلم در حق یک مقصد خدمتی می کنند که اگر قرار بود به دست مدیران آن انجام گردد به نیرو، زمان و سرمایه گذاری بسیاری احتیاج داشت.

آنچه وبلاگ ها را برای گردشگران و صاحبان مشاغل جذاب می نماید اطلاعات عمومی مندرج آن ها درباره آب و هوا، طول و عرض جغرافیایی، زبان یا جمعیت کشور مقصد نیست. بلکه بازگو کردن تجربیات شخصی و برداشت کلی بلاگرهای سفر از یک قصد است. زیرا برای صاحبان کسب و کار چندان معلوم نیست که فیلترهای ادراکی گردشگران چطور از میان تجربه های گوناگون انتخاب می کند، سازماندهی می نماید و در نهایت عواطف، احساسات و انگیزه آن ها را برای نگاشتن بر می انگیزد. مرور وبلاگ های سفر از این جهت بسیار ارزشمند است.

از سوی دیگر وبلاگ ها به دلایل گوناگون از جمله به روز بودن اطلاعات و سهولت دسترسی به آن ها، تعامل دو سویه با مخاطبان شان و هویت منحصر به فردشان در میان سایر منابع اطلاعاتی موجود، توجه بسیاری از سوی گردشگران دریافت کرده اند تا جایی که هر روزه بر تعداد افرادی که بر پایه اطلاعات وبلاگ ها اقدام به برنامه ریزی و رزرو بسته های مسافرتی می نمایند، افزون می گردد.

یکی از امتیازات منحصر به فرد وبلاگ ها زبان خاص و ویژه آن ها است. وبلاگ ها محلی برای بازگو کردن اطلاعاتی هستند که برای بسیاری شان جایی در میان منابع چاپی یا رسمی وجود ندارد. در حالی که برخی منتقدین وبلاگ ها را یک جریان اطلاعاتی جدید می دانند که تا حد بسیاری توانسته رقبا را از صحنه به در کند و جایگاه خود را به تثبیت برساند، باید اذعان کرد که وبلاگ نویسی در آینده ای نه چندان دور به یکی از ضرورت های برنامه ریزی مدیریت مقصدها تبدیل خواهد شد. کما این که هم اکنون نیز بسیاری از مقصدها که جایی در میان صفحات وبلاگ ها ندارند از مواهب ارزنده آن بی نصیب هستند.

اطلاعات موجود در وبلاگ ها به منزله شریان حیات بازاریابی آنلاین هستند و موفقیت مقصدهای گردشگری در دنیای پر رقابت امروز در تشویق طیف های گوناگون جامعه برای حضور پر رنگ در این عرصه است. شهروندان عادی، روزنامه نگاران، گردشگران، برنامه ریزان سفر هر یک می توانند در این صحنه صدایی داشته باشند و با دانش و قلم خود شهر، منطقه و کشور مورد علاقه شان را بازاریابی نمایند.

منبع: دنیای سفر

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید