اپلیکیشن های گوشی هوشمند و تجربه های سفر

توسط

یک اپلیکیشن هوشمند به معنای یک برنامه کاربردی نرم افزاری است که از گوشی های هوشمند، تبلت ها و دیگر ابزارهای موبایلی به عنوان یک پلت فرم عملیاتی و اجرایی استفاده می کند. در سال های اخیر یعنی تقریبا از سال 2008 تعداد زیادی از اپلیکیشن های گوشی هوشمند برای تسهیل امور مسافران طراحی شده اند و این اپلیکیشن ها از راه های گوناگونی مانند اپ استور، گوگل استور و … در اختیار مسافران قرار می گیرند.

این مجموعه از برنامه ها، بازه گسترده ای از امکانات را برای پشتیبانی از مسافران در موضوعات اطلاعات و ارتباطات در خانه یا مسیر رفت و آمد در اختیار مسافران قرار می دهند.

اپلیکیشن ها در حال حاضر تنوع گوناگونی از سرویس های اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می دهند؛ سرویس هایی چون راهنمای مقاصد گردشگری، آژانس های مسافرتی آنلاین، مدیریت های پرواز، مترجم های همراه، راهنمای ریزورت و پارک های موضوعی، مکان یابی رستوران ها، مبدل های ارز، حمل ونقل محلی و … اپلیکیشن های گوشی های هوشمند، سرویس های مبتنی بر اینترنت خود را به طور کامل به پلت فرم های موبایل توسعه داده اند و در پی پر و بال دادن به خلاقیت ها در حوزه تکنولوژی موبایل و پشتیبانی سرویس های هوشمندانه و خلاقانه هستند؛ سرویس هایی مانند سرویس های مبتنی بر مکان و تصمیم ها و انتخاب های بداهه.

اهمیت موضوع

تکنولوژی های موبایلی به عنوان یک کاتالیزور برای فعالیت های نسل جدید گردشگران مدرن شناخته شده اند. تمام تغییرات و مزایایی که توسط تکنولوژی های موبایلی برای کاربران فراهم شده است بر مبنای سرویس های اطلاعاتی متنوع و طراحی های خلاقانه ای بنا شده اند که گوشی های هوشمند به همراه دارند. اپلیکیشن های گوشی های هوشمند، گردشگران را با روش های خلاقیت آمیز و مناسب برای جست وجو و تعامل اطلاعات و دریافت توصیه ها پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، استفاده از گوشی های هوشمند و اپلیکیشن ها اساسا ساختار زمانی و مکانی تعاملات اجتماعی و زمان بندی حضور در مکان های مختلف را دچار تغییر کرده است.

از ماه می 2012، اپلیکیشن های سفر در ایالات متحده رشد سالانه 116 درصدی را تجربه کرده که این عدد حتی از نرخ رشد سالانه 84 درصدی کل اپلیکیشن های موبایل نیز تجاوز کرده است. استفاده رو به افزایش گوشی های هوشمند و اپلیکیشن ها، عادت مسافران را در مورد برنامه ریزی برای سفر دستخوش تغییر کرده است. به طور مثال در سال 2013 رزرو هتل ها از طریق موبایل و تبلت نسبت به سال 2010، 12 برابر شد؛ این درحالی است که 70 درصد از آن رزرو ها برای اقامت های یک روزه بوده اند.

با استفاده از اپلیکیشن ها، فعالیت های مربوط به سفر احتمالا بیش از پیش خود به خود انجام می شوند و گردشگران تمایل بیشتری به برنامه ریزی در هنگام سفر نسبت به برنامه ریزی قبلی از خود نشان می دهند. اپلیکیشن ها به سرعت در حال تحول هستند؛ به گونه ای که هم توسعه دهندگان و هم کاربران فرصت های ایجاد تجربه های جدید را به خوبی درک می کنند.

نمونه ها

اپلیکیشن ها به طور گسترده ای خود را با شرکت های هوایی و هتل ها وفق داده اند. در صنعت هتلداری بیشتر هتل های زنجیره ای بزرگ در بازار مانند گروه هتل ها و ریزورت های استار وود، گروه هتل های اینترکانتیننتال، ماریوت و هایات، اپلیکیشن مخصوص خود را در پلت فرم های توزیع اپلیکیشن متنوعی ارائه کرده اند. غالب اپلیکیشن هایی که توسط هتل ها انتشار یافته اند کاربرد ها و اطلاعات زیادی را از جمله رزرواسیون، جست وجوهای مبتنی بر مکان، جست وجو برای دریافتن ویژگی های هتل، کلیک برای تماس، نقشه های تعاملی، نظرها و امتیازات مسافران و اطلاعات تماس هتل فراهم کرده اند.

در همین حال، هتل های بزرگ مزایایی را هم که از طریق اپلیکیشن ها به دست آمده گزارش کرده اند. برای مثال شرکت هیلتون گزارش کرده که اپلیکیشن این شرکت از آگوست 2010 بیش از 340 هزار بار دانلود شده است. در همین راستا شرکت هیلتون هم از 200 درصد افزایش درآمد رزرو از طریق موبایل، از ماه می 2009 تا ماه می 2010 برخوردار شده است. اپلیکیشن های گوشی هوشمند عملکرد شرکت های بزرگ گردشگری را تغییر داده است؛ به طوری که در منطقه آسیا اقیانوسیه 33 درصد از شرکت های مسافرتی بزرگ یک وب سایت متناسب با موبایل یا یک اپلیکیشن موبایلی برای رزروها فراهم کرده اند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید