برگ برنده ی تکنولوژی های سفر

توسط

تکنولوژی های موفقی که در صنعت گردشگری وجود دارند، می توانند به عنوان سوخت و انرژی مورد نیاز این تحلیل اطلاعات عمل کنند.

در حالی که هر روزه شاهد پیشرفت ها و حرکت رو به جلوی تکنولوژی و کاربردهای آن در صنعت گردشگری هستیم، با این وجود واقعیت این است که بعضی چیزها هنوز هیچ تغییری نکرده اند. خدمات و ارتباط با مشتریان هنوز بسیار اهمیت دارد. گردشگران هنوز به دنبال تجربیات جدید می گردند و حرفه ای ها هنوز پیشنهادهای بسیاری دارند که سیستم های پیشنهاد خودکار نمی توانند آنها را ارائه کنند. تکنولوژی درست مانند زندگی یک فرآیند دوره ای و زمان دار است. همه چیز سریع تغییر می کند و حتی گاهی تغییرات فراتر از باور پیش می رود. اما در نقطه مقابل همه چیزها به هم نزدیک تر می شوند؛ تغییرات مشابه، فرصت های مشابه و گفت و گوهای مشابه. واقعیت این است که در طول زمان و با پیشرفت تکنولوژی، ابزارها تفاوت کرده اند اما موضوعات تغییری نداشته اند.

این موضوع همان نکته مهمی است که باعث می شود به ارتباط و اهمیت آن در دنیای امروز فکر کنیم و ارتباط را به عنوان یک سکه رایج در دنیای تکنولوژی های مربوط به سفر بدانیم. همین ارتباط در گذشته های دور به طور واقعی ارزش تبادل کالا را در بازارها مشخص می کرد و بر مبنای آن کالا تبادل می شد. در واقع ارتباط، نتیجه داشتن اطلاعات بود و کسی از اطلاعات برخوردار می شد که ابزاری را در اختیار داشت. بنابراین به راحتی می توان متوجه شد که ارتباط چگونه ارزش پیدا می کرد و با آن کالایی تبادل می شد.

ارتباط و رابطه، با همراهی و دارا بودن اطلاعات، ارزش تبادلی زیادی پیدا می کرد؛ مثلا با خود تصور کنید کسانی که به سفرهای ماجراجویانه می رفتند، زمانی که از سفر بر می گشتند ادویه هایی به همراه داشتند که دیگران هرگز ندیده بودند و داستان های جذابی را نقل می کردند که کسی هرگز نشنیده بود؛ یا تاجری که اطلاعاتی را در مورد کسب و کارش قبل از هر رقیب دیگری می دانست. با گسترش اینترنت در 20 سال گذشته، اطلاعات بسیار رایج تر و فراگیرتر یا به بیانی جذاب تر، «مردمی» شده است. تمام دانش جهان زیر انگشتان شماست. زمانی که اطلاعات را می توان با سرعت نور دریافت کرد، دیگر خود اطلاعات هیچ مزیت رقابتی محسوب نمی شود. امروزه، مزیت رقابتی، در قدرت تحلیل اطلاعات نهفته است. کسانی که اطلاعات را پردازش، تحلیل و بر مبنای آن عمل می کنند، کسانی هستند که از بیشترین مزیت رقابتی برخوردارند.

به دنبال سهم خود از ارتباط باشید

تا اینجای کار متوجه تغییر و حرکت از مفهوم «اطلاعات» به عنوان پایه ارتباط به مفهوم «تحلیل اطلاعات» به عنوان پایه ارتباط شدیم. تکنولوژی های موفقی که در صنعت گردشگری وجود دارند، می توانند به عنوان سوخت و انرژی مورد نیاز این تحلیل اطلاعات عمل کنند. برای اینکه در این بازار قدرت ارتباط خود را حفظ کنید و اصطلاحا «مرتبط» باقی بمانید، این تحلیل اطلاعات باید سه چیز را به همراه داشته باشد؛

– باید به موقع باشد؛ نمی توانید مرتبط بمانید زمانی که از تحلیل تاریخدار استفاده می کنید.
– باید دقیق باشد؛ نمی توانید مرتبط بمانید زمانی که از اطلاعات ناقص استفاده می کنید.
– باید انعطاف پذیر باشد؛ نمی توانید مرتبط بمانید زمانی که از تحلیل سخت و یک سویه استفاده می کنید.

شیرجه به درون دریاچه دیتا

دیتا یک ضرورت در دنیای امروز است و بدون آن نمی توان انتظار ارتباط داشت. همین دیتا که در دنیای امروز یک نیاز جدی است، بدون همگرایی و هدف دار بودن نمی تواند بهترین ابزار باشد. باید دیتا را مانند یک دریاچه تصور کرد. درست است که هر رشته اطلاعاتی مانند آبی است که این دریاچه را پر می کند اما با این وجود دریاچه بزرگ ترین فرصت ها را برای ابتکار عمل های چندجانبه، همکاری های درون واحد های کسب وکار و ارتباطات با مشتریان پیشنهاد می کند. حال به آمار زیر در مورد دیتا دقت کنید؛

– 95 درصد از دیتاها در داخل سازمان ها، بکر و دست نخورده باقی می ماند.
– 39 درصد از بازاریابان سازمان ها معتقدند اطلاعات بسیار نامنظم و در زمان نامناسب جمع آوری شده است.
– 39 درصد از بازاریابان بیان می کنند نمی توانند اطلاعات خود را به یک نگاه عملگرایانه برای سازمان تبدیل کنند.
– 26 درصد از سازمان ها عملکرد به موقع و به جایی در شخصی سازی اطلاعات ندارند.
– 40 درصد از سازمان ها هیچ گروه مخاطب خاصی را هدف قرار نمی دهند.
– 28 درصد از بازاریابان در مورد مخاطبانی که باید روی آنها تمرکز کنند ناآگاه هستند.

موضوعاتی که تاکنون بیان شد تنها برای بیان تغییرات تکنولوژی نبود. اثر این تغییرات را در همه بخش های اجتماع باید دید. تکنولوژی به سرعت در حال رشد است و ما باید بدانیم که چگونه بر رفتار گردشگر تاثیر می گذارد. تکنولوژی تنها در مورد یک فرآیند جذاب نیست که بتواند مخاطب ما را شگفت زده کند؛ بلکه گاه استفاده نکردن از آن به قیمت از دست رفتن مشتری تمام می شود. اینها دلیل این است که «ارتباط» ارزشمندترین موجود برای استفاده در دنیای امروز تکنولوژی های سفر است که مهم ترین بروز و ظهور آن در «بهترین پیشنهاد برای بهترین فرد در بهترین زمان» است.

نویسنده: مهدی نوابی

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید