مسیرهای کوهنوردی توچال

مسیرهای کوهنوردی توچال

توسط

مسیرهای کوهنوردی توچال متعدد هستند که هر کدام ویژگی های خودشان را دارند. چه تصمیم به کوهنوردی داشته باشید چه کوه پیمایی، لازم است از پیش مسیرتان را تعیین کنید.

در این مطلب می خواهیم «5 مسیر کوهنوردی در شمال تهران» را معرفی کنم که مسیرهای ایمنی برای کوهنوردی هستند و امکانات کافی دارند.

مسیرهای کوهنوردی توچال

کوهستان شمال تهران از پر طرفدار ترین مناطق کوهستانی ایران است و مسیرهای کوهنوردی توچال جزو یکی از پر رفت و آمد ترین مسیرهای کوهپیمایی جهان محسوب می شوند. البته به همین میزان هم، اتفاقات تلخ در این مسیر رخ داده است.

1. مسیر دارآباد؛ قله در 3193 متری

دارآباد محله ای در شمال شرقی شمیران تهران است که اگر آن را ادامه دهید به مسیر کوه می رسید. در ابتدای مسیرش، کافه ای کوهستانی دارد. مسیر کوهنوردی آن به سمت شمال از بالادست رودخانه مشخص است. اگر مسیر دارآباد را برای کوهنوردی انتخاب کردید، باید توجه کنید که در زمستان به جز این مسیر مشخص کوهنوردی، سایر مسیرها خطرناک است و ممکن است با ریزش بهمن رو به رو شوید.

2. مسیر کلکچال؛ قله در 3341 متری

مسیر کلکچال با پارک جمشیدیه آغاز می شود. پارک را به سمت کوه که بروید، مسیر شروع می شود. در میان فواصلی که طی می کنید، ایستگاه هایی وجود دارد که می توانید در آنها استراحت کنید و چیزی بخورید. میان فواصل ایستگاه اما چیزی نیست. مسیرتان را می توانید با پناهگاه یا قله توچال به پایان برسانید. مسیر کلکچال مسیر شیب داری است که خطر آنچنان ندارد و برای کوهنوردان مبتدی هم مناسب است، اما به هر حال در زمستان که مسیر کمی یخ می بندد باید بیشتر مواظب بود. اگر دوست دارید مسیر کلکچال را به سمت شیرپلا بروید، باید بدانید که در فصل زمستان این مسیر انباشته از برف است و تا کنون افراد بسیاری در آن دچار حادثه شده اند.

3. مسیر دربند؛ قله در 3964 متری

مسیر دربند از معروف ترین مسیرهای کوهنوردی توچال و ایران است که حتی کسانی که کوهنوردی نمی کنند هم آن را می شناسند. شاید به خاطر مجسمه کوهنورد اول مسیرش باشد که برای ما تبدیل به نماد کوهنوردی شده! مسیر دربند به قله توچال ختم می شود اما مسیرش چندان آسان نیست. معمولا افرادی که از مسیر دربند کوهنوردی می کنند تا پناهگاه شیرپلا می روند و باز می گردند. اما اگر تصمیم به صعود به قله توچال هم داشته باشید، می توانید برای برگشت از تلکابین استفاده کنید. اما اگر تجهیزات و مهارت کافی ندارید، به هیچ وجه زمستان را برای این مسیر انتخاب نکنید زیرا یال منتهی به قله بسیار بادگیر است و در دره ها برف زیادی هست و ممکن است دچار مشکل شود.

در مسیر میدان سربند تا قله توچال دوراهی های فراوانی هست که به سوی بند یخچال، دره اوسون، مجتمع کلکچال، قله اسپیلت، ایستگاه پنج تله کابین و ایر مسیرهای فرعی. البته ترجیحا این مسیرهای فرعی را در زمستان امتحان نکنید زیرا همراه با مخاطرات فراوان است.

4. مسیر ولنجک؛ قله در 3964 متری

مسیر ولنجک یکی از متداول ترین مسیرهای کوهنوردی توچال است که برای سوار شدن تلکابین می روند و به قله توچال ختم می شود. گاهی در زمستان ها حتی مردم برای تفریح از تلکابین ها استفاده می کنند و لزوما همه به قصد کوهنوردی به این منطقه نمی آیند. مسیر کوهنوردی آن مارپیچ است و شیب کمی دارد. بین ایستگاه 2 تا 5 هیچ رستوران و ایستگاهی نیست بنابراین سعی کنید به اندازه استراحت کنید. ایستگاه های بالاتر در زمستان خطرناک هستند بنابراین اگر قصد صعود دارید حتما از شرایط جوی و تجهیزات کافی همراهتان مطمئن شوید.

اگر قصد استفاده از تلکابین توچال را دارید حتما از ساعت دقیق فعالیت و اولویت سرویس دهیشان اطلاع داشته باشید. همنچین در شرایط باد و طوفان شدید کار نمی کنند.

5. مسیر درکه؛ پناهگاه در 2550 متری

مسیر درکه تا پناهگاه (از مسیرهای کوهنوردی توچال) از داخل دره زیبای پلنگچال و کنار رودخانه می گذرد. درکه جزو زیباترین مسیرهای کوهنوردی توچال محسوب می شود. در بیشتر مسیر رستوران ها و کافه ها برای سرویس دهی قرار گرفته اند بنابراین آخر هفته ها ممکن است ابتدای مسیر شلوغ باشد چون مردم به قصد تفریح و استفاده از رستوران ها هم می آیند.

این مسیر برای زمستان هم مناسب است البته بعد از اذغال چال، احتمال ریزش بهمن هست. نیمه های مسیر در ضلع غربی ارتفاعات مشرف به رودخانه، دره ای پردرخت به نام جنگل کارا هست که حدود نیم ساعت از مسیر اصلی فاصله دارد، حتی مناسب کوهپیمایی در زمستان هم هست. از مسیر جنگل کارا می توانید به قله های چین کلاغ و دوشاخ صعود کنید اما بدون راهنمایی و آمادگی کافی تصمیم به این کار نگیرید.

سخن آخر

مسیرهای کوهنوردی شمال تهران به یکدیگر راه دارند اما برای این کار نیاز به آمادگی کافی، تجهیزات لازم و بلد بودن مسیر است. همچنین اگر در زمستان قصد کوهنوردی دارید، حتما با تجهیزات کافی و مهارت لازم تصمیم به این کار بگیرید، چه بسا بسیاری مواقع کوهنوردان حرفه ای و باتجربه در مسیرها دچار سانحه شده اند. حتما به هشدارهای هواشناسی توجه کنید تا دچار حوادث غیرمترقبه نشوید.

کوهنوردی علاوه بر علاقه، نیاز به احتیاط فراوان دارد زیرا هر بی احتیاطی ممکن است به قیمت جان خود یا همراهان تان تمام شود. همچنین مهارت های لازم را در کنار فعالیت تان بیاموزید مثل نقشه خوانی و کار با قطب نما و GPS که شما را در مسیر راهنمایی می کند.

اگر در مسیرهای کوهنوردی توچال به امداد و نجات نیاز داشتید، فراموش نکنید که بدون معطلی با شماره 125 تماس بگیرید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید