راهنمای تاسیس آژانس مسافرتی: مجوز، مدارک، شرایط

گرفتن مجوز آژانس مسافرتی را پروسه ای دشوار می پندارید؟
برای گرفتن مجوز آژانس مسافرتی نمی دانید از کجا باید شروع کرد؟
نگران مدرک تحصیلی و پیچیدگی های اداری این فرآیند هستید؟
راه اندازی یک دفتر مسافرتی چه پیش نیازهایی دارد؟

سفر همیشه بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها بوده، چه آن زمان که روزها و ماه‌ها در راه بودند تا به مقصدشان برسند و چه حالا که انواع وسایل حمل و نقل، سفر را در دسترس تر از هر زمانی کرده است. حالا که دنیای سفر و گردشگری حرف های زیادی برای گفتن دارد و خود تبدیل به یک صنعت شده، علاقه مندان زیادی مشتاق فعالیت در این زمینه شده اند. اگر شما هم علاقه به ارائه خدمات مسافرتی دارید، دوره های مدیریت فنی گذرانده اید یا دوست دارید در این صنعت سرمایه گذاری کنید وقت آن است که به صورت جدی به تأسیس یک دفتر خدمات مسافرتی فکر کنید. سراغ اولین قدم می گردید؟ مجوز «بند ب» کلید حل این معماست.

مجوز بند «ب» چیست؟

به طور کلی 3 نوع مجوز برای راه‌اندازی شرکت‌های مرتبط با خدمات مسافرتی داریم که هر کدام وظیفه‌ی مخصوص به خود را دارند:

مجوز بند «الف»: با اخذ این مجوز می‌توانید یک دفتر خدمات هواپیمایی تأسیس کنید که اقدام به صدور انواع بلیط‌های سیستمی در چارت کاری شما می‌گنجد.

مجوز بند «ب»: حالا می‌رسیم به مجوز مورد نظرمان برای تأسیس یک دفتر خدمات مسافرتی. با اخذ مجوز بند “ب” می‌توانید دفتری تأسیس کنید که انواع خدمات گردشگری مانند برگزاری تورهای ورودی، خروجی و داخلی در حیطه‌ی اختیارات تان قرار می‌گیرد.

مجوز بند «پ»: و اما مجوز بند “پ” که پیش‌نیاز راه‌اندازی دفتر خدمات زیارتی محسوب می‌شود. افرادی که این مجوز را دریافت می‌کنند، می‌توانند سفرهای زیارتی و حج را برگزار نمایند.

چه مدارکی باید ارائه دهیم تا مجوز صادر شود؟

برویم سراغ بحث شیرین مجوز! برای صدور مجوز دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری نیاز به تهیه‌ی چند مدرک دارید. ارائه‌ی محل مناسب برای دفتر کار، معرفی مدیر فنی، ارائه‌ی نام و نشان دفتر و سپردن تضمین، 4 مدرک اساسی برای صدور مجوز هستند. همواره به خاطر داشته باشید که نام دفترهم در دفتر ثبت شرکت‌ها و هم سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید ثبت شود.

«نام دفتر هم در دفتر ثبت شرکت‌ها و هم وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید ثبت شود.»

اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست دهنده‌ی مجوز چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

اشخاص حقوقی باید:

تابعیت ایران داشته باشند و موضوع فعالیت آن‌ها با فعالیت‌های موضوع آیین‌نامه مرتبط باشد.

اشخاص حقیقی باید:

– تابعیت ایران داشته باشند.
– متدین به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی باشند.
– گواهی مبنی بر عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه‌ی کیفری بنا به تأیید مراجع ذی‌صلاح ارائه دهند.
– داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان الزامی است.
– برای ثبت این درخواست باید حداقل 25 سال داشته باشید.
– داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
– داشتن سابقه کار مرتبط (برای دیپلم 5 سال، فوق دیپلم 4 سال، لیسانس و بالاتر 3 سال)

راهنمای تاسیس دفتر خدمات مسافرتی

«نکته‌ای که در این قسمت باید به آن توجه داشته باشید آن است که طبق قانون گذشته داشتن حداقل مدرک کارشناسی و سابقه‌ی کار مرتبط به مدت 3 سال هم نیاز بود. اما در قانونی که اخیرا ثبت شده این شرط دچار تغییراتی شده است.»

در قانون گذشته داشتن حداقل مدرک کارشناسی برای “اخذ مجوز بند ب” شرط لازم و ضروی بود، اما در قانون فعلی افراد با داشتن مدرک دیپلم هم می‌توانند تقاضای خود را ثبت کنند. داشتن سابقه‌ی کار مرتبط برای این افراد 5 سال پیش بینی شده است. افراد با مدرک فوق دیپلم نیازمند 4 سال و دارندگان مدارک کارشناسی نیازمند 3 سال سابقه‌ی کار مرتبط هستند. به این نکته توجه داشته باشید که شرط سابقه‌ی کار مرتبط برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌‌های گردشگری در نظر گرفته نمی‌شود.

چه مراحلی برای ثبت‌نام باید طی کرد؟

برای شروع به سامانه‌ی جامع دفاتر خدمات مسافرتی بروید.
1. یک حساب کاربری ایجاد کنید.
2. اطلاعات خود را وارد کنید.
3. بعد از تأیید اطلاعاتتان، مدارک درخواست شده را آپلود نمایید. (تصویر صفحات شناسنامه، کارت ملی، عکس 3*4، تصویر مدرک تحصیلی و تعهدنامه‌ی عدم اشتغال)
4. درخواست صدور مجوز بند “ب” را ارسال کنید.
5. پس از ارسال این درخواست باید آیین‌نامه و شرایط صدور مجوز را مطالعه و تأیید کنید.
6. معرفی یک مدیر عامل قدم بعدی در این فرایند محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که برخلاف گذشته سابقه‌ی کار مرتبط و مدرک تحصیلی دیگر ضروری نیست.
7. یک مدیر فنی معرفی کنید.
8. بعد از این مراحل مدیر عامل و مدیر فنی به تأییدیه‌ی حراست نیاز دارند.
9. حالا وقت آن است که مکان دفتر را مطابق با شرایط اعلامی سازمان معرفی کنید.
10. وجه تضمینی به مبلغ 50 میلیون ریال که به صورت 25 میلیون ریال ضمانت‌نامه و 20 میلیون ریال سفته می‌باشد باید تسلیم شود.
11. در نهایت و بعد از تأیید این مراحل مجوز موافقت اصولی صادر می‌شود.

مدیر فنی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

همانطور که گفتیم برای تأسیس دفتر خدمات مسافرتی نیاز به معرفی مدیر فنی دارید. مدیر فنی علاوه بر شرایط اشخاص حقیقی که پیش‌تر گفته شد، باید شرایط زیر را هم دارا باشد:

مسلط به یک زبان خارجی و ترجیحا انگلیسی باشد.
گواهینامه‌ی پایان دوره‌ی مدیر فنی از آموزشگاه‌های معتبر یا مراکز آموزش عالی داشته باشد.

«دارندگان مجوز با مدیران عامل اشخاص حقوقی در صورت داشتن این دو شرط می‌توانند همزمان به عنوان مدیر فنی تعیین شوند. از طرفی اتباع خارجی که قصد دارند در سمت مدیر فنی فعالیت کنند، باید پروانه معتبر اشتغال داشته باشند و صلاحیت فنی آن‌ها توسط مرجع صادر کننده‌ی مجوز تأیید شود.»

چگونه مجوز دفتر مسافرتی تمدید می‌شود؟

مجوز دفتر خدمات مسافرتی به صورت سالانه تمدید می‌شوند. به خاطر داشته باشید این تمدید باید یک ماه قبل از انقضای مجوز فعلی صورت بگیرد. تمدید مجوز در صورتی اتفاق می‌افتد که دفتر تخلفی در انجام تعهدات خود نداشته باشد. از طرفی، تمامی دفاتر خدمات مسافرتی باید در پایان هر فصل گزارش عملکردشان را به سازمان میراث فرهنگی ارائه دهند، در غیر این صورت مجوز سالیانه‌ی دفتر تأیید نخواهد شد. اعتبار مجوز دفتر برای بار اول یک ساله است اما اگر شکایتی نداشته باشند برای بار دوم 3 ساله تمدید خواهد شد.

تأسیس این دفتر چه هزینه‌هایی دارد؟

برای تأسیس یک دفتر خدمات مسافرتی ابتدا باید مبلغ مشخصی را به ارزش 50 میلیون ریال به عنوان وجه تضمین تأمین کنید. البته این مبلغ هر دو سال و با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی قابل تغییر است.

سپس دفتر محل کار خود را متناسب با شرایط آیین‌نامه اجاره یا خریداری نمایید. دفتری که حداقل متراژ آن باید 40 تا 70 متر باشد.
تمدید مجوز به صورت سالیانه هزینه‌ی مشخصی دارد که طبق مصوبات مربوط دریافت خواهد شد.
هزینه‌ی تجهیزات، استخدام پرسنل و امور جاری دفتر تقریبا آخرین هزینه‌ای است که در این روند باید در نظر داشته باشید.

ساختمان دفتر خدمات مسافرتی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مطابق آیین‌نامه‌ی سازمان میراث فرهنگی، دفتر خدمات مسافرتی باید حداقل دارای مساحتی 40 تا 70 متر مربع باشد. البته این متراژ با توجه به نوع کاربری و نظر مرجع صادرکننده‌ی مجوز می‌تواند تغییر کند. نکته‌ی مهم‌تر در این زمینه آن است که این دفتر باید کاربری تجاری یا اداری داشته باشد تا مورد تأیید قرار بگیرد. در نهایت با ارائه‌ی مدرک معتبر که نشان‌دهنده‌ی مالکیت یا اجاره‌ی ملک توسط شما باشد این مرحله را هم پشت سر می‌گذارید.

«مطابق آیین‌نامه دفتر خدمات مسافرتی باید در مکانی در دسترس و طبقات ابتدایی باشد، اما در حال حاضر دفاتر در طبقات بالا هم می‌توانند قرار بگیرند.»

دفتر خدمات مسافرتی چه چشم‌اندازی دارد؟

حالا که این مراحل اداری را پشت سر گذاشته‌اید، یک نفس عمیق بکشید و خود را برای آغاز رسمی فعالیت دفترتان آماده کنید. پس از دریافت مجوز بند “ب”، دفتر خدمات گردشگری شما قادر خواهد بود انواع تورهای ورودی، خروجی و داخلی را برگزار کند. در واقع تمامی خدمات مرتبط با گردشگری غیر از فعالیت‌های مرتبط با مجوز بند الف و پ در حوزه‌ی کاری شما می‌گنجد. همواره به یاد داشته باشید آنچه می‌تواند شما را در بازار رقابتی این روزها متمایز کند، خلاقیت و ارائه‌ی خدمات با پشتیبانی مطلوب خواهد بود.

«در واقع تمامی خدمات مرتبط با گردشگری غیر از فعالیت‌های مرتبط با مجوز بند الف و پ در حوزه‌ی کاری شما می‌گنجد.»

چه منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانیم؟

خوشبختانه با مراجعه به سامانه‌ی جامع دفاتر مسافرتی با طراحی مناسب و پشتیبانی خوب قادر خواهید بود پاسخ سؤالات تان در این زمینه را به راحتی بیابید.

تجربیات خودتان از پروسه «اخذ مجوز و راه اندازی دفتر خدمات مسافرتی» را با ما در میان بگذارید.

میثم رودکی / دانش آموخته مدیریت گردشگری

0
اشتراک‌گذاری

ارسال پاسخ