آموزش سئو: عوامل موثر در افزایش رتبه سایت در گوگل

توسط

در این پست از وبلاگم (رویای هیمالیا – وبلاگ میثم رودکی) در مورد تاثیر ویژگی ها و مشخصات صفحات وب از بعد ساختار Navigation سایت، کیفیت محتویات صفحات، نحوه ارتباط لینکی بین صفحات و عوامل دیگر در تعیین رتبه صفحات وب در موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل، می نویسم. این پست از سلسه مقالات آموزش سئو است که قصد دارم از این به بعد بیشتر در مورد این موضوع بنویسم.

تعداد و کیفیت لینکهای موجود بین صقحات وب یک وب سایت (Internal Linking Structure) – میزان اهمیت: 4/5
هر چقدر تعداد و کیفیت لینک هایی که به یک صفحه از داخل صفحات دیگر برقرار است، بیشتر باشد، به همان میزان رنکینگ آن صفحه در صفحه نتایج جستجوی گوگل، افزایش پیدا خواهد کرد. بنا به این دلیل صفحه اصلی یک وب سایت در اکثر مواقع از رنکینگ بالایی نسبت به صفحات داخلی برخوردار است چراکه تمامی صفحات داخلی به صفحه اصلی لینک دارند. همچنین وجود لینک بین صفحات یک وب سایت، باعث می شود که اسپایدرهای موتورهای جستجوگر به صفحات عمقی دسترسی آسانتری داشته باشند و این امر به افزایش تعداد صفحاتی که در گوگل ایندکس می شوند، کمک بسزائی می کند. البته نباید فراموش کرد که سهولت دسترسی به صفحاتی که در سطوح عمیق تری نسبت به صفحه اصلی قرار گرفته اند رابطه تنگا‌تنگی با پیجرنک صفحات دارد. نحوه برقراری لینک بین صفحات به ساختار وب سایت و Navigation آن بستگی دارد. بنابراین، نحوه طراحی سایت می تواند تاثیر زیادی بر روی جنبه های سئو داشته باشد.

کیفیت و تناسب لینکهای موجود از صفحات داخلی به صفحات موجود در سایت های دیگر – میزان اهمیت: 3.5/5
ایجاد لینک به صفحات مهم و مرجع که از لحاظ محتویات با محتوای صفحه وب برقرار کننده لینک تناسب معنایی داشته باشد، می تواند تاثیر مثبتی در افزایش رنکینگ صفحه برقرار کننده لینک داشته باشد. بنابراین به سایتی که فکر می کنید هیچگونه ارتباطی با موضوع سایت شما ندارد، لینک ندهید. موضوعی که بیشتر در تبادل لینک مشاهده می شود.

قدمت صفحات وب – میزان اهمیت: 3.4/5
صفحات و اسناد قدیمی ممکن است از درجه اعتبار بالاتری در الگوریتم گوگل برخوردار باشند و ممکن است رنکینگ آنها نسبت به صفحاتی که جدیدا ایجاد شده است بالاتر باشد. اگرچه قدمت دامین بیشتر از قدمت صفحه وب می تواند در تعیین رنکینگ صفحه تاثیرگذار باشد.

مقدار متن قابل رویت صفحه که قابل ایندکس شدن باشد (تعداد کلمات موجود در صفحه) – میزان اهمیت: 3.2/5
حجم اطلاعات نوشتاری موجود در صفحه وب نیز می تواند در تعیین رنکینگ صفحه وب موثر باشد. اصولا مقالات طولانی و مفصل که درباره یک موضوع متمرکز نوشته شده باشند رتبه بالاتری را نسبت به صفحاتی که فقط از تعدادی تصویر و یا انیمیشن های فلش تشکیل شده اند، خواهند داشت. بنابراین تکه تکه کردن یک مقاله طولانی و قرار دادن آنها در صفحات مجزا توصیه نمی شود.

کیفیت محتوای صفحات وب – میزان اهمیت: 3/5
اگر محتویات صفحات وب خود را از جایی کپی کرده باشد، منتظر نباشید که گوگل سایت شما را در صفحات اول خود نمایش دهد! نوشتن مقالات مفید و با کیفیت می تواند باعث افزایش میزان اعتبار صفحات وب شما شود. مردم همیشه به مقالات و صفحاتی که محتویات مفید و با ارزش دارند لینک می دهند که این به نوبه خود باعث افزایش رتبه صفحه در موتورهای جستجوگر می شود. البته اینکه موتور جستجوگر بتواند کیفیت محتوای صفحه وب را بصورت الگوریتمیک بسنجد، کمی غیرممکن به نظر می آید ولی با این شکل که گوگل پیش می رود بعید نیست روزی نتایج آن بسیار نزدیک به واقعیت باشد.

بروزرسانی محتویات صفحات وب – میزان اهمیت: 2.5/5
بی شک صفحاتی که محتویات آنها بطور مداوم بروز می شود، از اهمیت بیشتری نسبت به صفحاتی که اصلا بروز نمی شود برخوردار هستند. اگرچه نوع صفحات وب و ماهیت آنها تعیین می کند که آیا این عامل می تواند در تعیین رتبه صفحه اثرگذار باشد یا نه. بسیار دیده شده است صفحاتی که بسیار قدیمی هستند و مدتهاست بروز نشده اند ولی با این وجود از رتبه بالایی در گوگل برخوردارند.

فاصله صفحه وب از شاخه اصلی (Root) سایت – میزان اهمیت: 1.9/5
اسپایدر های موتورهای جستجوگر صفحاتی را که در سطوح نزدیکتری نسبت به شاخه اصلی سایت قرار گرفته اند، به آسانی ایندکس می کنند و هر چقدر صفحات وب درون ساختار پیچیده ای از دایرکتوریهای تودرتو قرار گرفته باشد، دسترسی به آنها سخت تر بوده و در صورتی که صفحه از پیجرنک بالایی برخوردار نباشد،‌ ممکن است که این صفحات اصلا ایندکس نشوند. البته ساختار لینک های داخلی موجود بین صفحات وب اگر بدرستی پیاده سازی شده باشد، می تواند میزان اثرگذاری این عامل در تعیین رتبه صفحات وب را به حداقل برساند.

در پایان: بدون شک عوامل موثر در افزایش رتبه سایت در گوگل بیشتر از همین هفت مورد هستند. می توان این لیست را باز هم ادامه داد و موارد دیگری به آن افزود ولی مهم ترین مواردی که در این موضوع دخیل هستند همین 7 موارد هستند. البته این لیست ممکن است از دیدگاه سئوکاران تفاوت داشته باشد و یا آیتمهای مد نظر ترتیب شان از لحاظ اهمیت تغییر کند.

سئو روزبروز در حال تغییر و تحول است و بدون شک رفتار موتورهای جستجو در این تغییر و تحول نقش بسزایی دارد. این تغییرات جدید که از آن بعنوان سئوی نوین یاد می شود با سئوی قدیمی تفاوت زیادی کرده و شما کاربران گرامی که در کارزار سئو می خواهید پیروز باشید باید حتما سئوی نوین را مد نظر قرار داده و آنرا بکار ببرید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید