بررسی کامنت های وبلاگ و محتوای آن ها

توسط

کامنت به معنای توضیح، تفسیر و توضیح نوشتن معنا شده است، اما در عالم وبلاگ نویسی به معنای آن است که  مخاطبان یک وبلاگ در قسمت ویژه ای که برای هر پست (لاگ) در نظر گرفته شده است به بیان نظرات خود می پردازند. کامنت ها در واقع می توانند محلی برای بحث و تبادل نظر درباره نوشته وبلاگ باشند، اما امروزه محتوای کامنت ها و کارکردهای آن ها نسبت به آنچه باید باشد اندکی تغییر یافته است. هدف این پست بررسی کامنت های وبلاگ ها و محتوای آن ها می باشد.

تاثیرات روانی کامنت ها بر نویسنده
کامنت ها آثار روانی خاص خود را به دنبال دارند. برخی افراد به نقد شدید نوشته های نویسنده می پردازند تا آنجا که گاه سبب یاس وی می شوند. در بعضی موارد کامنت های جنجال آفرینی گذاشته می شود که سبب واکنش نویسنده در پست های بعدی وبلاگ در پاسخ به آن ها می شود، هر چند در واقع یکی از ویژگی های کامنت ها، این نوع بحث و تبادل نظرات بوده است اما گاه شاهد بحث شدید و خارج از منطق و حتی توهین هایی در قسمت کامنت ها هستیم. از دیدگاهی دیگر، برای بعضی نویسندگان وبلاگ ها بودن کامنت یا نبودن آن نشانگر اهمیت مطالب نوشته شده آن ها برای مخاطبان شان است. در وبلاگی نویسنده وبلاگ چنین نوشته بود: “بعد از مدتی که دیگه هیچ کدامتون برام کامنت نگذاشتید، مطمئن شدم دیگه افکار و نظراتم براتون مهم نیست اما هنوز می نوشتم تا هفته ی پیش که هر دفعه یک کدامتون را دیدم یا باهاتون چت کردم درباره یکی از پست هام حرف زدید، اونجا بود که فهمیدم هنوزم همتون می آیید و نوشته هام را می خوانید”. در واقع می توان گفت نویسنده وبلاگ تعداد کامنت ها را نمادی از مقبولیت یا عدم مقبولیت نوشته خود می داند.

کامنت های تبلیغاتی
تبلیغات یکی از مسائل همیشه موجود در جای جای اینترنت بوده است. در بحث کامنت ها نیز شاهد انواع و اقسام حضور تبلیغاتی هستیم. از بلاگرهایی که در تبلیغ وبلاگ خود را می کنند تا سایت هایی که به معرفی خود می پردازند. باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از این تبلیغات برای نویسنده وبلاگ ناخواسته و نامطلوب به شمار می روند، چرا که شاید نویسنده وبلاگ علاقه ای به دیدن این پیام های تبلیغاتی در میان نظراتی که مخاطبان وی برای او گذاشته اند نداشته باشد، پس بهتر است بگوییم این نوع تبلیغات به نوعی اسپم می باشند. هر چند برای حل این معضل سرویس دهنده های وبلاگ این امکان را برای نویسنده وبلاگ فراهم آورده اند که پس از تائید یک نظر آن را در وبلاگ وی نمایش دهد، اما بسیاری از بلاگرها تمایلی به استفاده از این مساله ندارند، چرا که سبب ایجاد فاصله بین آن ها و مخاطبان خود می شوند و بهتر بگوییم سبب بی انگیزه شدن برخی مخاطبان برای گذاشتن پیام، چرا که مخاطبان وبلاگ عادت کرده اند پس از آنکه پیام خود را ارسال می کنند آن را همان جا مشاهده نمایند.

جذب مخاطبان برای کامنت گذاری
بعضی بلاگرها با توسل به شیوه هایی در صدد آن بر می آیند تا کامنت های بیشتری برای وبلاگ خود جمع آوری کنند. شاید گاهی در هنگام ورود به بعضی از وبلاگ ها با این پیام مراجعه شده باشید “نظر یادت نره !”. عده ای از بلاگرها طی سیاستی متقابل با گذاشتن کامنت در دیگر وبلاگ ها، از آن ها نیز انتظار دارند که در وبلاگشان کامنت بگذارند و این نیز یکی دیگر از راه های جذب مخاطب به شمار می رود. عده ای دیگر از بلاگرهای باذوق با تغییر متن قسمت نظرات سعی در جذب مخاطبان داشته اند، از نمونه این کلمات می توان به این موارد اشاره کرد که به جای عبارت نظر بدهید آورده شده است: لطف رهگذران، پیام صورتی، هدیه، دیدگاه شما، حرف دل، با من حرف بزن، و …

آماری از محتوای کامنت ها
محتوا و تعداد کامنت ها بسته به نوع وبلاگ، بازه بروزرسانی آن و تعداد ارتباطات نویسنده وبلاگ با دیگران می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال هر چه که یک وبلاگ تخصصی تر باشد، کامنت ها با موضوع بحث شده در وبلاگ بیشتر در ارتباط است و پیام های شخصی برای نویسنده کمتر است. در یک آمارگیری تصادفی مشخص شد حدودا 70 درصد کامنت های گذاشته شده نه مربوط به پست ارسال شده، بلکه کامنتی عمومی بوده که یا حاوی یک متن ادبی و آدرس وبلاگ کامنت گذارنده بوده است، یا حاوی پیغام “به روز شدم، سر بزنید!” بوده است. این کامنت ها که می توان از آن ها با عنوان “به روز شده ها” نام برد، در واقع تبلیغی است که نویسنده ای دیگر برای وبلاگ خود انجام می دهد و با توجه به حجم زیاد این نوع پیام ها، می توان گفت که بلاگرها شاید مکان مناسب تری برای اطلاع رسانی درباره به روز رسانی وبلاگ خود نیافته اند. هر چند سرویس های پشتیبان وبلاگ ها عموما در صفحه نخست خود آخرین وبلاگ های به روز شده را نمایش می دهند، اما ظاهر برخی نویسنده ها نمی توانند به این اکتفا کنند و از طرفی می خواهند به نوعی دوستان خود را با خبر کنند.

بعضی از کامنت ها نیز در واقع پیام های شخصی برای نویسنده وبلاگ هستند که ساده ترین راه انتقال این پیام را گذاشتن کامنت دانسته اند، که البته همان طور که در ادامه اشاره خواهد شد یکی از سرویس دهنده های وبلاگ این مشکل را تا حدی حل کرده است. از نکات جالب در تحلیل محتوایی کامنت های گذاشته شده می توان به این مساله اشاره کرد که بیش از 95 درصد افرادی که کامنت گذاشته اند آدرس وبلاگ خود را قید کرده اند، و احتمال می رود بخشی از 5 درصد باقی مانده نیز صاحب وب یا وبلاگ باشند و به هر دلیلی آدرس خود را قید نکرده باشند. در  هر  حال می توان به این نتیجه رسید که کامنت گذارندگان اکثریت قریب به اتفاق خودشان وبلاگ نویس هستند. بعضی کامنت ها نیز درخواست اضافه کردن لینک وبلاگ خود به عنوان لینک متقابل را داشته اند که از این افراد می توان با عنوان متقاضیان لینک متقابل یاد کرد.

در برخی سرویس دهنده های وبلاگ، استفاده از آیکون ها نیز در میان پیام امکان پذیر است، که می توان گفت در حدود بیست درصد کامنت ها در محتوای خود از آیکون هم استفاده برده اند و در این بین استفاده از آیکون تصویری گل رایج ترین آیکون در متن کامنت ها بوده است.

تفاوت های سیستم پیام گذاری در سرویس های مختلف
تقریبا در تمام سرویس ها، این موارد به صورت مشترک به چشم می خورد: نام، پست الکترونیک، پیام، وب سایت، و گزینه برای حفظ اطلاعات شما.
پرشین بلاگ: در سرویس پرشین بلاگ، هنگامی که فردی پست الکترونیک و یا آدرس وبلاگ خود را وارد می کند، آدرس وی در بخش نظرات نمایش داده می شود.
بلاگفا: در سرویس بلاگفا، هنگام نمایش کامنت های افراد آدرس وبلاگ یا ایمیل آن ها نمایش داده نمی شود، بلکه لینکی به چشم می خورد با عنوان “سایت” و “پست الکترونیک” که با قرار گرفتن نشانگر ماوس بر روی آن ها آدرس نمایش داده می شود.
بلاگ اسکای: در سرویس بلاگ اسکای نیز همچون بلاگفا آدرس وب و پست الکترونیک نمایش داده نشده اند، با این تفاوت که در این سرویس از واژه های wed و email به صورت انگلیسی استفاده شده است و البته امکان حفظ مشخصات فرد کامنت گذارنده برای مراجعات بعدی وجود ندارد.
میهن بلاگ: در سرویس میهن بلاگ امکان دیگری برای ارسال به صورت پیام خصوصی وجود دارد که باعث می شود پیام ارسال شده برای عموم نمایش داده نشود و این سبب می شود که پیام های خصوصی کمتری در بخش نظرات مشاهده شود.

چند توصیه برای وبلاگ نویسان
1. سعی کنید در صورتی که به وبلاگ دوستانتان سر می زنید ردپایی از خود به جای بگذارید و نظری مرقوم کنید.
2. در صورتی که در وبلاگ فرد غریبه ای نیز مطلبی به چشم تان خورد که برای شما جذابیت یا جای بحث داشت، حتما نظر خود را در قالب کامنت اعلام کنید، چرا که این کار شما به نویسنده انگیزه ای برای ادامه کار خواهد داد.

در هر صورت کامنت ها چه برای بحث و تبادل نظر باشند، چه برای تبلیغات، چه برای بیان احساسات دوستان و یا خشم مخالفان، از جمله جذابیت های عالم وبلاگ نویسی هستند و گاه می توانند منحصر به فرد باشند.

نویسنده: محمدرضا شمشیرگر

3 نظر
  1. ویشکا 11 سال قبل
    پاسخ

    سلام میثم عزیز. به طور اتفاقی به وبت سر زدم. مظالب آموزنده ای رو خوندم. ممنون از این بابت.
    یه سوال برام پیش اومده. اگر در طول روز برای چند وبلاگ کامنت داده باشیم، آیا میتونیم از طریقی چک کنیم که دقیقا برای چه وبلاگهایی کامنت فرستادیم؟
    با تشکر از تو عزیز. خوشحال میشم به وب منم سربزنی.

  2. سایبان 8 سال قبل
    پاسخ

    خوب بود

  3. فروش بلبرینگ 2 سال قبل
    پاسخ

    ممنون از مطالب مفیدتون مرسی که با بقیه به اشتراک گذاشتین امیدوارم همه بتونیم استاده کنیم و توی کارمون پیشرفت کنیم.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید