همایش دو روزه «فیلم توریسم» به منظور آشنایی فعالان عرصه گردشگری و سینمای کشور با اهمیت فیلم توریسم در باغ موزه ایران برگزار شد.
اشتیاق عبور قایق گردشگران از کنار خانه «مارکوپولو» در شهر ونیز و عکس گرفتن با هتل دانیلی به شوق سکانسی که آنجلینا جولی در فیلم «توریست» رو به جزیره لیدو می ایستد، ذوق دیدن نیوزلند برای عاشقان «ارباب حلقه ها» و بی قراری دیدن شهر پراگ برای فیلم بین های حرفه ای که «آمادئوس» را دیده اند تا همین پیش پا افتاده ترین و البته آشناترین مثال آن یعنی علاقه مسافرانی که قرار است لباس دوره امپراتوری عثمانی را بپوشند و در لوکیشن «حریم سلطان» عکسی به یادگار بگیرند، قطعاتی از پازلی است که آرش نورآقایی راهنمای گردشگری کنار هم می چیند تا تصویری ملموس از اثرگذاری فیلم در جذب توریست ترسیم کند؛ پازلی که قطعه گمشده ایران در آن یادآورت می سازد که چقدر دنیای فیلم و سینمای کشورمان در ادای دین به جغرافیای ایران؛ سرزمینی که به تعبیر محمدعلی اینانلو «جهانی در یک مرز است»، کم کار بوده است. کم لطفی هایی که شاهد مثالش فقط سینمایی ها و سریال های آپارتمانی نیست و بی مهری اهالی این حوزه حتی به نخستین همایش پیوند این دو حوزه یعنی «فیلم توریسم» هم کشیده است؛ همایشی دو روزه که به منظور آشنایی فعالان عرصه گردشگری و سینمای کشور با اهمیت فیلم توریسم در باغ موزه ایران برگزار شد. هدف این همایش بین المللی تبیین ابعاد تخصصی «فیلم توریسم» بود تا با مشارکت و همدلی مسئولان و فعالان گردشگری، سینما، تلویزیون و دیپلماسی عمومی کشور، صنعت گردشگری و فیلم برای ارائه تصویری مطلوب از کشورمان به جامعه جهانی همگام شود اما در نخستین گام، اهالی سینما غایبان بزرگ این همراهی بودند. همزمانی برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر با این رویداد تازه را شاید بتوان عذر غیبت اهالی سینما عنوان کرد اما با برنامه ریزی مناسب و هم اندیشی برگزار کنندگان این همزمانی می توانست به فرصتی برای پیوند مستحکم این دو حوزه تبدیل شود اما با وجود این در نخستین روز همایش، خیابان سی تیر و موزه ملی ایران محل گردهمایی توریست ها و فعالان صنعت گردشگری بود و اهالی سینما هم ترجیح دادند در همین حوالی و در پردیس سینمایی چارسو آغاز سی و پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم را جشن بگیرند.
نخستین همایش «فیلم توریسم» ساعت 10 صبح آخرین روز ماه فروردین با یک ساعت تأخیر آغاز به کار کرد. در نخستین روز همایش که در محل تالار اجتماعات موزه ایران باستان برگزار شد علاوه بر مسیح شریف دبیر این همایش، فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی کشور، محمدعلی فیاضی مدیرکل امور مشارکت های ملی در صنایع گردشگری، سوبیتن استاد دانشگاه در استرالیا و مشاور در زمینه فیلم توریسم و گردشگری درباره ابعاد تخصصی فیلم توریسم صحبت کردند و آرش نورآقایی راهنمای گردشگر از مشاهدات تجربی خود از واکنش توریست ها به لوکیشن های متعدد آثار سینمایی و تلویزیونی سخن گفت.
مسیح شریف در سخنانی کوتاه هدف از برگزاری این همایش را آشنایی علمی و عملی فعالان عرصه گردشگری و سینمای کشور با مفهوم فیلم توریسم عنوان کرد تا با ارجاع به نمونه های موفق جهانی، فعالان این دو عرصه برای معرفی کشور و گردشگری آن به جامعه جهانی همگام شوند. او افزود: همایش فیلم توریسم قصد دارد تکنیک های عملی این دو حوزه را به علاقه مندان آن آموزش دهد تا با به کارگیری آنها، فیلم ها و عکس های مناسب به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بسازند و به این ترتیب در معرفی کاربر محور ایران و گردشگری آن در این شبکه ها مشارکت مؤثر داشته باشند.
در ادامه محمدعلی فیاضی ضمن ارائه توضیحاتی درباره اصالت روح میهمان نوازی ایرانیان و جذابیت های ویژه آن در گردشگری از برگزاری چهارمین دوره جشنواره مشارکت ملی گردشگری در 4 حوزه ایده، سفرنامه نویسی، عکس و فیلم در مردادماه امسال خبر داد.
از دیگر سخنرانان همایش فیلم توریسم، مدیرکل ثبت آثار تاریخی کشور بود. فرهاد نظری با اشاره به تأثیر فضای اجتماعی ایران از عکاسی و شکل گیری سمت عکاس باشی و بخش عکس خانه مبارکه در دربار، به همایش فیلم توریسم اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که این نونهال نیز در ایران پا بگیرد. او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: با اینکه فیلم توریسم عنوان نویی است اما در آثار فیلمسازان دیده می شود. مثلا یکی از دلایلی که باعث شد خانه اتحادیه در تهران حفظ شود و مثل بسیاری دیگر از بناهایی باارزش تخریب نشود قرارگیری محل فیلمبرداری سریال دایی جان ناپلئون در این خانه بود.
نظری سپس با ذکر مثال هایی از مناطق مختلف کشورمان که قابلیت سوژه شدن دارند از فیلم «باد صبا» آلبرت لاموریس که از زاویه دید باد، جاذبه های ایران را نشان می دهد یکی از تأثیرگذارترین فیلم ها در این حوزه یاد کرد. او سپس با اشاره به مناطق مختلف کشورمان از جمله ساخت نخستین سدهای قوسی دنیا در ایران که قابلیت سوژه شدن دارند، گفت: هنگامی که برای ثبت جهانی بیابان لوت که برخوردار از بلندترین ریگ ها، کلوت ها، تل گزها است اقدام کردیم، همه از وجود این جاذبه ها و همجواری آن با هم حیرت کردند. وی در پایان با تأکید بر جوهره روایی قصه گویی و فرهنگ قصه پرداز ایرانی تأکید کرد: روایت تاریخی این نکات برای گردشگران سرشار از جذابیت نیست و ما باید به زبان قصه این اعجازها را بیان کنیم که این امر با کمک تصویر سینما شدنی است.
او با ابراز تأسف از غفلت از کارکرد و اهمیت قصه، «هزار و یک شب» را مدل تمام عیار از فرهنگ ایرانیان با هجمه ها و بلایا عنوان کرد و افزود: قصه گویی و روش شهرزاد در درمان مالیخولیا شهریار، به ما یاد می دهد که چطور می شود با فرهنگ بر شمشیر غلبه کرد.
اما آرش نورآقایی از راهنمایان گردشگری که با سفر به کشورهای مختلف دنیا از لوکیشن های متعدد بازدید کرده بود به ذکر مشاهدات و برداشت های خود از واکنش توریست ها به لوکیشن فیلم های مطرح جهان سینما پرداخت و با اشاره به فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی گفت: این فیلم باعث شد مناطقی چون گرمه، فرحزاد و خور و بیابانک که روزگاری تبعیدگاه بودند به عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی شود.
سوبیتن استاد دانشگاه در استرالیا و مشاور در زمینه فیلم توریسم و گردشگری میهمان ویژه همایش دو روزه فیلم توریسم نیز به عنوان آخرین سخنران بر لزوم برخورداری از تمام شاخصه های یک فیلم هنری در فیلم توریسم اشاره کرد و گفت: بسیاری از دولت ها تلاش می کنند برای جذب سرمایه، توریست را جذب کنند. پس بیشتر فیلم هایی که ساخته می شوند عمدتاً با این هدف تولید می شوند. فیلم توریسم ها در قصه یابی و شناسایی جوامع محلی می تواند به ما کمک کند.
از دیگر بخش های نخستین همایش فیلم توریسم برگزاری پنل بحث و بررسی پیرامون فیلم توریسم بود که در نخستین روز این همایش بین المللی، سوبیتن استاد دانشگاه در استرالیا، بهرام درخشان کارگردان و تهیه کننده تلویزیون، مجتبی گهستونی فیلمساز انجمن سینمای جوانان اهواز و فعال گردشگری و محمود رحمانی فیلمساز سینمای مستند به گفت و گو با حاضرین پرداختند.
منبع: روزنامه ایران