کتاب «مدیریت جامع رویدادهای گردشگری» توسط دو تن از اساتید گردشگری ایران ترجمه و منتشر شد.
توجه به رویدادها در صنعت گردشگری دارای سابقه طولانی نیست. با گذشت زمان فعالان این صنعت دریافته اند که با برگزاری یک رویداد می توان علاوه بر اهالی یک محل، توجه دیگر بازدید کنندگان، از سایر مناطق را نیز به آن محل جلب کرد.
برگزاری یک رویداد موجب اعتباربخشی، توجه رسانه ها و سرازیر شدن سرمایه ها به یک محل می شود، که در پی آن تامین هر چه بهتر نیازهای مردم محلی، رشد و توسعه یک منطقه را به همراه دارد. این نوع گردشگری را می توان از معدود راهکارهایی برشمرد که سبب بازدید دوباره گردشگر از یک محل و یا جذب گردشگران در ایام غیر از اوج سفر می شود.
یک رویداد ممکن است به صورت متناوب و سالیانه یا چند سال یکبار برگزار شود، و مدت زمان آن می تواند یک روزه، چند روزه تا چند هفته و در برخی موارد یک ساله باشد.
رویدادها دارای تنوع و گستردگی فراوان هستند و می توانند در برگیرنده یک رویداد ساده برای مردم محلی یک منطقه (مراسم امیری خوانی در استان مازندران) و یا در سطح کلان (برگزاری مسابقات المپیک) باشند.
رویدادها شامل موضوعات گوناگون و وسیعی هستند مانند: مسابقات ورزشی، رویدادهای هنری، مراسم مذهبی و آیینی. گاهی اوقات از رویدادهای تاریخی نیز برای جذب گردشگران استفاده می شود که می توان به جشن های 2500 ساله در ایران یا سالگرد انقلاب فرانسه و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
ابعاد این نوع گردشگری بسیار متنوع است. از اجلاس سیاسی اقتصادی در یک کشور تا جشن پرتقال در ایتالیا و یا جشنواره سن فرمین در اسپانیا که گاوهای وحشی را در خیابان ها آزادانه رها می کنند.
با توجه به وجود مراسم و مناسک گوناگون در ایران، می توان با مدیریت دقیق در هدف گذاری، زمان برگزاری، نوع مخاطبین، موضوع رویداد و بسیاری از عوامل دیگر از این نوع گردشگری استفاده کرد.
در همین راستا و با توجه به اینکه کتاب های زیادی با موضوع رویدادهای گردشگری در ایران موجود نیست، اخیرا کتابی با عنوان «مدیریت جامع رویدادهای گردشگری» توسط دو تن از اساتید گردشگری ایران – زهره عباسی و مریم محمدجعفری – ترجمه شده است. نویسندگان این کتاب گلن بدین، جانی آلن، ویلیام اتول، راب هریس، یان مک دانل هستند.