در این مقاله راهکارهای کاربردی «جذب اسپانسر» را مرور می کنم و به این سوال «چگونه اسپانسر مناسبی جذب کنیم؟» پاسخ می دهم.
احتمالا در گذشته تلاش کردید تا اسپانسر مناسبی را جذب کنید اما به هر دلیلی، موفق نشده اید. شاید به دنبال اسپانسری می گردید که از بلاگ، پادکست یا محتوای آموزشی شما حمایت کند. اما جذب اسپانسر، با تمام چالش هایی که دارد، آنقدرها هم سخت و دشوار نیست.
خیلی ها پیدا کردن یک اسپانسر خوب را به پیدا کردن یک شغل تشبیه می کنند. ممکن است با افراد مختلفی صحبت کنید، در بعضی مواقع پیشنهادات شما رد می شود و در بسیاری از موارد دیگر، برعکس این اتفاق رقم می خورد.
در این مقاله راهکارهای کاربردی «جذب اسپانسر» را مرور می کنیم.
چگونه اسپانسر مناسبی جذب کنیم؟
قبل از شروع یک باور غلط را از ذهن تان بیرون کنید، «جذب اسپانسر، ارتباطی با شانس ندارد». برای پیدا کردن یک اسپانسر مناسب، که با شکل گیری همکاری، هر دو طرف رضایت کافی داشته باشند، باید زمان و انرژی زیادی صزف کنید و راهکار هایی را انتخاب کنید که واقعا موثر هستند.
نکاتی برای جذب اسپانسر
در این نوشته سعی کرده ام راهکارهایی را جمع آوری کنم که واقعا در جذب اسپانسر تاثیرگذار و کاربردی هستند.
1. مزیت های خود را به درستی بیان کنید
برای چه به اسپانسر نیاز دارید؟ چه منفعتی برای اسپانسر خود ایجاد می کنید؟ برای اینکه توضیح قانع کننده ای در مذاکره با یک اسپانسر داشته باشید، لازم است سوالات زیر را از خودتان بپرسید و با دقت به جواب آن ها را پیدا کنید.
چه هدفی را دنبال می کنم که برای رسیدن به آن به همراهی یک اسپانسر نیازمندم؟
جامعه مخاطب من از چه کسانی تشکیل می شود و چطور جذب اسپانسر خواهند شد؟
من چه قدر مخاطب دارم؟
آیا رقیب دیگری برای جذب این اسپانسر دارم؟ چه مزیت هایی نسبت به رقیبم، اسپانسر را به سمت من ترغیب می کند؟
سعی کنید در حد یک یا دو خط به این سوالات پاسخ دهید. حالا از این جملات استفاده کنید و یک پاراگراف درباره مزیت های خود بنویسید. از این نوشته در ایمیل و یا هر گونه مکاتبه ای که با اسپانسر دارید، استفاده کنید.
2. دفترچه تلفن تان را مرتب کنید
یکی از با ارزش ترین دارایی های شما، ارتباطی است که با دیگر آدم ها دارید. مهم نیست صد عدد یا ده هزار شماره تلفن دارید. این شماره ها در هر صورت نقطه شروع شما هستند.
شبکه آدم هایی که با آن ها در ارتباط هستید چند ویژگی مهم دارد:
برخلاف آدم هایی که از طریق شبکه های اجتماعی با آن ها ارتباط دارید، این افراد اعتماد کافی به شما دارند و نیازی نیست انرژی بیشتری صرف اعتمادسازی کنید. اگرچه ممکن است هیچ یک از این افراد به طور مستقیم اسپانسر احتمالی شما باشند، اما به احتمال بسیار زیادی در نهایت می توانید ارتباط های لازم برای پیدا کردن یک اسپانسر خوب را از همین آدم ها پیدا کنید.
نظرات سازنده آن ها می تواند از خود پیدا کردن حامی هم مهم تر باشد.
این فکر را نکنید که لازم است تعداد بسیار زیادی ارتباط و شماره تلفن داشته باشید. فقط شروع کنید.
بهتر است وقتی می خواهید تماس ها را شروع کنید یک فایل گوگل شیت یا اکسل بسازید. سپس با کمک جدول ها، تاریخ تماس و جزئیات صحبت هایتان را یادداشت کنید. این کار به شفاف شدن چالش ها و کارهای بعدی که لازم است انجام دهید کمک بسیاری خواهد کرد.
3. فقط یکبار کافی نیست
جیسون زوک در وبلاگش درباره جذب اسپانسر از طریق ایمیل هایی که زده می گوید:
هفتاد و پنج درصد اسپانسرهایی که جذب کرده ام، با ایمیل دومی که برای پیگیری فرستادم جذب شده اند، نه با همان ایمیل نخست و معرفی.
سر همه ما شلوغ است و به نوعی خیلی از آدم ها تمایل دارند علاقه بیشتری از ما ببینند. اینجاست که اهمیت ثبت کردن اطلاعات اهمیت دو چندان پیدا می کند.
4. با جواب های منفی کنار بیایید
بیایید با هم صادق باشیم. مهم نیست چه قدر پیگیر باشید و یا چه قدر انرژی بگذارید، جواب های منفی همیشه وجود دارند. نکته مهم این است که نگذاریم این جواب ها باعث ناامیدی شما شود. اگر جواب منفی می شنوید، مسئله را شخصی ندانید.
احتمالا جواب منفی به خاطر یکی از این دلایل به شما داده شده است:
– شاید اسپانسر مناسب با فعالیت تان را انتخاب نکردید.
– شاید بودجه درخواستی شما را ندارند.
– شاید با هم صنفی شما تجربه خوبی نداشتند.
– چیزی که اهمیت دارد این است که یاد بگیریم جواب منفی شنیدن، بخشی از راهی است که باید برای جذب اسپانسر طی کنید و حذف کردنش ممکن نیست.
راه های مختلف را امتحان کنید
گاهی اوقات لازم است کمی از فضای فکری فعلی تان بیرون بیایید و خارج از گود اتفاقات را ببینید. خلاق بودن را فراموش نکنید و برای داشتن خلاقیت بیشتر تلاش کنید.
5. اسپانسر تان را سوپرایز کنید
این یک توصیه ساده است. بیش از حد توان تان به اسپانسر خدمات پیشنهاد نکنید و در مرحله نتیجه، ارائه ضعیف داشته باشید. شما برای سورپرایز کردن اسپانسرتان باید برنامه داشته باشید. به طور مثال اگر شما یک اینفلوئنسر هستید که اسپانسری برای محتوای خود جذب کرده، نباید بگویید که بعد از تبلیع شما، اسپانسر 1000 مشتری جدید به دست می آورد و 10 درصد این مقدار واقعا به مخاطب های آن ها اضافه شود. برعکس، حتی اگر فکر می کنید قرار است 1000 مخاطب جدید به آن ها اضافه کنید، کمی کمتر از این مقدار پیشنهاد کنید که هم آن ها را سوپرایز کرده باشید و هم حاشیه امنیتی را برای خود ایجاد کرده باشید.
شما باید تجربه ای رقم بزنید که در دفعات بعدی، اسپانسر حاضر باشد پرداختی بیشتری داشته باشد. خلاصه بنز پیشنهاد نکنید و ژیان تحویل بدهید. همچنین حتما برای ایجاد تجربه بهتر تمام اطلاعاتی که از نتیجه همکاری خود دارید، شفاف در اختیار طرف مقابل قرار دهید.
تفاوت اسپانسر و سرمایه گذار چیست؟
احتمالا خیلی وقت ها شنیده اید که کسی می گوید برای راه اندازی کسب و کارش به دنبال اسپانسر است. اما نکته اینجاست که باید بدانید اسپانسر به شما پول نمی دهد که کسب و کار خود را راه اندازی کنید. بلکه هدف اصلی اسپانسر نمایش برند خودش است و در چارچوب تبلیغات معنا دارد.
اما سرمایه گذار فرد یا شرکتی است که به دنبال دیده شدن نیست و چیزی برای تبلیغ ندارد. در حقیقت سرمایه گذار به شما سرمایه می دهد، سرمایه خود را بر روی کسب و کار شما سرمایه گذاری می کند و در ازای آن، خود را در سود حاصل از کسب و کارتان شریک می کند.
یک راه دیگر برای جذب اسپانسر
دونیت یا همان جذب حمایت مالی مستمر روشی است که در آن شما محتوا و یا محصول خلاقانه را در اختیار مخاطب می گذارید و از او می خواهید هرچه قدر که برایش مفید بوده از شما حمایت مالی کند. در واقع در این روش قیمت گذاری توسط مخاطب صورت می گیرد.
به طور مثال شما وبلاگی دارید که در آن محتوای رایگان انتشار می دهید. با بستری مانند حامی باش می توانید در وبلاگ خود از مخاطبان بخواهید در ازای محتوایی که در اختیارشان قرار دادید از شما حمایت مالی کنند تا شما فعالیت خود را باکیفیت و کمیت بیشتری ادامه دهید.
این امکان برای همه افراد از جمله بلاگرها، برنامه نویسانی که امکانات رایگانی را به دیگران ارائه می کنند، پادکستر ها و تمامی افرادی که به نوعی ارزش آفرینی می کنند وجود دارد.
جمع بندی
پیدا کردن یک اسپانسر، شاید با چالش های بسیاری همراه باشد اما با در نظر گرفتن موارد زیر می توان به موفقیت رسید:
1. درباره قابلیت های خود شفاف باشید.
2. به طور مستمر مذاکرات خود را پیگیری کنید و تنها به یک بار تماس اکتفا نکنید.
3. از جواب های منفی برای بهتر شدن درس بگیرید.
4. تمام تلاش خود را برای رقم زدن یک تجربه خوب، انجام دهید.
همچنین اگر درباره جذب اسپانسر مطمئن نیستید، می توانید به روش های دیگر جذب حمایت مالی نیز فکر کنید.