سبک سفر در سال 2023 | significant travel trends to expect in 2023

سبک سفر در سال 2023

توسط

مجله بریتانیایی واندرلاست (Wander Lust)، برای سال ۲۰۲۳ هفت روند را برای سفرها برآورد می کند. این سبک سفر از تجربه غذا خوردن گرفته تا مقصد لوکیشن یک فیلم یا سفر بدون پرواز را در بر می گیرد.

سفر بدون پرواز

میل به کاهش انتشار کربن، لذت بردن از تجربه یک سفر محلی و علاقه مندی به سفرهای آهسته و طولانی تر باعث شد تا علاقه به سفرهای بدون پرواز افزایش پیدا کند. تابستان ۲۰۲۲ با فرودگاه های پر از هرج و مرج، لغو پروازها و گم شدن چمدان ها همراه بود. این امر منجر به این فکر در بین مسافران شد که آیا در سفرهای خود نیاز به پرواز دارند یا خیر. این موضوع باعث شد تا استفاده از حمل و نقل جایگزین به یک ضرورت تبدیل شود. اخیرا فرانسه در ممنوعیت پروازهای کوتاه پیشرو بوده است.

در پاسخ به این میل جدید در سفرها، شرکت های مسافرتی مثل همیشه گزینه های جدیدی را معرفی می کنند، به عنوان مثال، «جهان را کشف کنید»، طیف جالبی از سفرهای ریلی اروپا، مانند یک اودیسه سه هفته ای به دایره قطب شمال و یک سفر ۱۳ روزه را ارائه می کند.

سفر به «کشورهای کوچک» اروپا با عنوان «بای وی» که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، یک پلتفرم برنامه ریزی سفر برای سفرهای بدون پرواز است که همکاری خود را با شرکت مسافرتی اینترپاید (Intrepid Travel) برای ارائه برنامه های سفر به مشتریان خود آغاز کرده اند. این انتظار وجود دارد که بسیاری از شرکت های مسافرتی آن را به عنوان یک گزینه در سال آینده انتخاب کنند. علاوه بر سفرهای جادویی با قطار، سفرهای آبی مانند سفر با قایق نیز می تواند گزینه جدیدی برای سفرهای بدون پرواز باشد.

پیاده روی به عنوان سبک امروزی

همه ما فواید پیاده روی را می دانیم که چقدر برای سلامت جسمی و روحی انسان مفید است. قرنطینه های سال های اخیر باعث شد که بیشتر قدر آن را بدانیم و افراد بیشتری را برای لذت بردن از پیاده روی، کوهپیمایی و کوهنوردی به عنوان راهی برای ارتباط مجدد با طبیعت آشنا کنیم. این فرصتی را به وجود آورده تا مقاصد نیز از جذابیت مسیرهای پیاده روی آگاه شوند و مسیرهای جدیدی ایجاد و تعیین کنند. همچنین، این مسیرها اغلب راهی برای فراهم کردن مزایایی برای جوامع در طول مسیر هستند و بازدیدکنندگان را با جنبه های معتبرتر یک مکان آشنا می کنند.

از معروف ترین مسیرهای پیاده روی می توان به مسیر جدید پکوی سریلانکا که در حدود ۲۰۰ مایل از میان تپه های چای عبور می کند، مسیر ۴۰۳ کیلومتری تراس بوتان که زمانی تنها راه عبور از این کشور بوده و به تازگی بازسازی شده است و راه جدید آستونگ کارا به طول ۱۳۲ کیلومتر در بالی اشاره کرد.

متخصصان در حوزه پیاده روی همچون موسسه مکس ادونتور (Macs Adventure)، گزارش می دهند که رزرو در برخی از مسیرهای پیاده روی نسبت به سال ۲۰۱۹ تا ۱۰۰درصد افزایش یافته است. همچنین انگلیس در حال حاضر مسیر پیاده روی رسمی خود را دارد؛ مسیر لندن به والیسنگهام یکی از محبوب ترین سفرهای زیارتی مسیحیان در جهان است و اکنون قرار است نسل جدیدی از پیاده روان کنجکاو از آن لذت ببرند.

تجربیات بومی

تقریبا ۳۰ سال قبل، واندرلاست درباره شوک فرهنگی و تفاوت های فرهنگی می نوشت، در حالی که ۱۰ سال پیش این نگرانی به سمت همگن سازی پیش رفت. اما در حال حاضر علاقه زیادی به تجربیات بومی با مسافران فرهنگی وجود دارد که می خواهند بینشی از جوامع محلی به دست آورند.

شرکت سفر آدلی تجربیات بومی را برای سال ۲۰۳۰ متمرکز کرده است که بر اساس آن سفرهای جدید از جمله سفر در بریتیش کلمبیا، همراه با راهنمایان نسل اول تلاتلاسیکوالا (Tlatlasikwala)، یک روز تجربه زندگی بربر در مراکش یا اقامت با جامعه ایبان در ئورنئو مالزی را در برنامه های خود گذاشته است.

شرکت مسافرتی اینترپاید بیش از ۱۰۰ تجربه بومی را در سال ۲۰۲۳ از یک برنامه پیاده روی ۵روزه در اوئینزلند تا یک برنامه سفر مایا در آمریکای مرکزی و یک پیاده روی در پارک های ملی یوتا با راهنمای بومی ارائه خواهد کرد.

کار از راه دور

همه گیری ما را مجبور کرده به اینکه در کجا و چگونه کار کرده ایم، فکر کنیم در نتیجه اکنون می توان بسیاری از مشاغل را از هر کجا انجام داد. برای بهره برداری از این امر، ویزای جدید «عشایری دیجیتال» توسط بسیاری از کشورها مانند آرژانتین، اکوادور و اخیرا اسپانیا ارائه شده است که بر اساس گزارش ها، به ویژه مشتاق جذب زنان هستند.

بنا به گزارش ها، اندلس یک میلیون یورو هزینه می کند تا مردم شمال اروپا را برای ماندن و کار در طول ماه خارج از محیط کاری جذب کند. تعدادی از هتل ها در سطح جهان با ارائه نرخ های ویژه و فضاهای همکاری در تلاش برای جذب نیروی کار هستند. صرف نظر از گذراندن چند ماه در کشوری متفاوت و کار کردن از آنجا، تمدید یک سفر کاری منجر به لذت بردن از یک مقصد درکنار تمدید تعطیلات به محل کار و در نتیجه، گرایش به ترکیب کار و مسافرت می شود.

سفر به فیلم ها

تصاویر بزرگ و کوچک مدت ها الهام بخش افراد برای سفرها بوده اند، چه مستندهای واقعی از دیوید آتنبرو، مایکل پیلین و سایمون ریو، چه فیلم های پرفروشی مانند جیمزباند. بازدیدکنندگان هنوز هم به تونس برای تماشای سایت های فیلم پیشتازان فضا (Star Trek) یا نیوزیلند در جست وجوی خاورمیانه سفر می کنند. با افزایش سریال های تلویزیونی که در مکان های عجیب و غریب فیلم برداری می شوند، حتی افراد بیشتری تحت تاثیر قرار می گیرند تا به دنبال مکان های محلی که فیلم ها در آن ساخته شده اند، باشند.

صحنه های زیبای فیلم نیلوفر سفید (The White Lotus) الهام بخش رزرو برای سفر به سیسیل است. در حالی که یلوستون هزاران علاقه مند به گاوچرانی دارد که می خواهند یک کلاه استتسون بپوشند و مونتانا را کشف کنند. اما مجموعه مستند تلویزیونی که باعث شد شوق سفر در افراد جاری شود و به اطلس برسند، «استنلی توچی: در جست و جوی ایتالیا» بود. همه در این سفر می خواهند فقط خود استنلی آن ها را همراهی کند.

تجارب خوراکی های خوشمزه

تجربه خوردن غذاهای محلی برای مدت طولانی، بخش مهمی از سفرها بوده و به یک فرهنگ تبدیل شده است. اما، اکنون از یافتن رستوران محلی فراتر رفته ایم و می خواهیم تجربه های همه جانبه تری برای غذا خوردن داشته باشیم.

دیگر در سفرها می توانید، چند ساعتی را صرف یادگیری ساختن یک تاجین عالی در رستوران ریاد مراکش یا مرغ تند در هتل جامائیکا کنید. با یک سرآشپز محلی از بازار غذا در «گویان» دیدن کنید و سپس طرز تهیه غذاها را یاد بگیرید. یک تور غذایی در خیابان های پورتو یا بانکوک داشته باشید و در جایی که مردم محلی غذا می خورند غذا بخورید. در یک خانه محلی در باهاما یا ویتنام شام بخورید. صدف ها را در سوئد برداشت کنید یا در جنگل های استونی به دنبال قارچ و انواع توت ها بگردید.

با هدف سفر کنید

در روزهای تاریک سال ۲۰۲۱، ما قول دادیم که دیگر هرگز سفر را امری بدیهی و پیش پا افتاده در نظر نگیریم. اکنون سفرها مجددا بازگشته است، و انتظار بیشتری از آن داریم که مملو از تجربیات عمیق و غنی باشد. تجربیات در حال گسترش که ذهن را دگرگون کند. باید این احساس به وجود بیاید که می خواهیم از این سفر سود ببریم، اما در عین حال معنایی برای زندگی ما به وجود آورد.

در کنار آن سفر باید به گونه ای باشد که ما با انتخاب های اخلاقی خود تاثیر مثبتی داشته باشیم. از این رو، گرایش به سفرهای طولانی تر و آهسته تر، تجربه با جامعه محلی، غذا خوردن محلی، و حمایت از طرح های اجتماعی افزایش می یابد. سفر به عنوان یک محرکه نیروبخش هیچ گاه تا این اندازه جذاب نبوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید