چگونه کسب و کاری پول‌ساز، موفق و آنلاین داشته باشیم؟

توسط

آیا می دانستید 82% از شرکت ها و کسب و کارهای کوچک در 10 سال اول فعالیت خود از دور خارج می شوند؟
آیا می دانستید در ایران 33 میلیون کاربر اینترنتی یعنی 43% از جمعیت کشور و 52% از جمعیت اینترنتی خاورمیانه وجود دارد؟
آیا از مسیر رشد یک کسب و کار آنلاین و مشکلاتی که بعد از گذشت زمان با آنها مواجه می شوید اطلاعی دارید؟
آیا کسب و کار شما به سایت نیاز دارد؟! و آیا راه اندازی سایت تضمینی بر کسب درآمد است؟
آیا از نکات و مراحل ساخت یک سایت آگاه هستید؟

در گذشته نه چندان دور وب سایت های ایرانی جز اطلاع رسانی و تبلیغات‌های سطحی خدمات دیگری به کاربران خود ارائه نمی دادند. طراحی‌های ناکارآمد، خدمات نا‌مناسب، عدم پشتیبانی از کالاها و خدمات ارائه شده و پویا نبودن سایت باعث از دست رفتن کاربران و مرگ تدریجی کسب و کار می شد.

اما به مرور زمان و با روشن شدن مزایای راه اندازی کسب و کارهای مبتنی بر وب مجموعه های بسیاری در این مسیر سرمایه گذاری کرده اند. شرکت های بسیاری را می شناسم که کلیه‌ی فرآیند تولید، ارائه خدمات، بازاریابی، فروش، ارتباط با مشتری و … را از طریق وب سایت خود مدیریت می نمایند و توانسته اند بازده و درآمد خوبی را کسب نمایند.

برای نمونه می توان به وب سایت “دیجی کالا” اشاره کرد، طبق گزارشی که در ماه های پایانی سال 92 منتشر شد، این مجموعه 80% بازار خرده فروشی آنلاین را به خود اختصاص داده است و در روز بیش از ۲۰۰۰ سفارش دارد و یا وب سایت های نام آشنای دیگری همچون ایستگاه، تخفیفان، نت‌برگ، فیدلیو، نی‌نی‌سایت، پی‌سی دانلود و … که در حوزه های مختلفی فعالیت می نمایند و به موفقیت‌های شایانی دست یافته اند.

اما برای شروع یک کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟
ابتدا شما ایده ای را در سر خود می پرورانید و مشکلی را شناسایی می کنید. مثلا فرآیند خرید یک گوشی تلفن همراه می تواند بسیار زمان بر باشد، برای این منظور باید به مراکز خرید مراجعه و با فروشندگان بسیاری گفت و گو کنید تا با توجه به کاربردی که از گوشی‌همراه خود انتظار دارید برند و مدلی را انتخاب نمایید، سپس قیمت ها و خدمات پس از فروش را بررسی کرده و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب و خرید نمایید. در مرحله پرداخت نیز با مشکلاتی مانند عدم دسترسی به دستگاه کارت خوان و یا قطع بودن آن مواجه می شوید و یا برای پرداخت مبالغ بالا نیاز است پول نقد بسیاری را همراه داشته باشید که خطرات خود را دارد. با در نظر گرفتن ترافیک، اطلاعات ناقص و بعضا غیر قابل اعتماد ارائه شده توسط فروشندگان ریسک خرید بالا خواهد بود.

در مواجه با این مشکل یکی از راه حل ها راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. اما آیا راه اندازی یک فروشگاه آنلاین دلیلی بر حل مشکل خریدار و کسب درآمد برای فروشنده است؟ با وجود فعالیت تعداد زیاد فروشگاه های اینترنتی چطور باید به رقابت پرداخت؟ چطور باید اعتماد مخاطبین را جلب کرد؟

راه اندازی یک کسب و کار صرفا طراحی سایت نخواهد بود. برای موفقیت کسب و کارمان به ایده پردازی، دانش پیاده سازی آن ایده در قالب یک سایت، شناخت بازار، ایجاد وجه تمایز و مزیت رقابتی با دیگر رقبا، ارائه خدماتی ایده آل، بازاریابی مناسب و پویایی سایت یا به عبارت دیگر افزایش کیفیت خدمات فعلی و ارائه خدمات جدید نیاز خواهیم داشت.

موارد ذکر شده نمی تواند توسط یک نفر انجام پذیرد زیرا هر قسمت از کار، تخصص و دانش خود را نیاز دارد. برای مثال برنامه نویسان یک پروژه مسئول پیاده سازی سایت خواهند بود، واحد گرافیک طراحی و نکات مرتبط به رابط کاربری را در نظر خواهد داشت، مدیران پروژه روال پیاده سازی، زمان، هزینه و کیفیت کار را کنترل خواهند کرد، متخصصان امنیت به نکات امنیتی توجه خواهند داشت.

مجموعه های بسیاری را می توان یافت که یک فرد مسئولیت انجام چند تخصص را بر عهده گرفته است و عدم تسلط وی بر کارها و یا حجم عظیم کار باعث کاهش بازده‌ی مجموعه شده است، تقسیم وظایف و کار تیمی نه تنها باعث رشد مجموعه خواهد شد بلکه کیفیت خدمات را به شدت افزایش خواهد داد.

در این مرحله انتخاب همکاران یا شرکت های طرف قرارداد بسیار مورد اهمیت است زیرا در صورتی که کار به فردی متخصص سپرده نشود شاهد کاهش کیفیت، طولانی شدن مراحل پیاده سازی و حتی شکست کسب و کار خواهیم بود. گردآوری نیروهایی متخصص و مورد اعتماد کاری زمانبر و پرهزینه است. درج آگهی‌های استخدام، مصاحبه شغلی، انتخاب گزینه های مناسب و یا جلسات متعدد با شرکت ها باید به حداقل برسد.

یکی از مراحل دیگری که گاهی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و یا به طور غیر اصولی و سنتی انجام می پذیرد بازاریابی و تبلیغات است. هر کالا یا خدمتی نیاز به برنامه بازاریابی منحصر به خود جهت معرفی و تبلیغ دارد. به کار بردن روش های تبلیغاتی که برای یک مجموعه مناسب است لزوما همان نتیجه و بازخورد را برای مجموعه دیگر به بار نخواهد آورد. یک بازاریاب حرفه ای می تواند با شناخت بازار و استفاده از بازاریابی نوین و شیوه‌های تبلیغاتی کم هزینه اما موثرتر مانند سوشال مارکتینگ، اینترنت مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و … در مقابل با روش های سنتی نه تنها باعث کاهش هزینه شده بلکه موفقیت کسب و کار را تضمین کند.

برای راه اندازی کسب و کار آنلاین ابتدا بازار و نیاز مشتری را بشناسید، سپس راه حل مناسب را بدست آورید، تیم اجرایی مناسب جهت تولید کالا یا ارائه خدمات را گردآوری نمایید و در نهایت از طریق بازاریابی آنلاین (بازاریابی الکترونیکی) مناسب وارد بازار رقابت شوید و همواره قبل از شروع کار، اطلاعات کافی و مشاوره های لازم را کسب نمایید تا احتمال خطا و شکست کاهش یابد.

کسب اطلاعات کافی و مشاوره سبب روشن شدن مسیر کسب و کار شده و از خطاهای احتمالی، هزینه و طولانی شدن زمان راه اندازی کسب و کار کاسته می شود. چنین دغدغه‌هایی مجموعه فناوری اطلاعات استوار را بر آن داشت تا با گردآوری متخصصین در حوزه‌های مختلف جهت ارائه مشاوره به صاحبان ایده شروع به فعالیت نماید. این مجموعه با معرفی متخصصین در حوزه های مدیریت پروژه، برنامه نویسی، تحلیل، گرافیک، بازاریابی و… شما را در این مراحل یاری می رساند.

نویسنده: اوژن استوار

1 نظر
  1. مهوش 11 سال قبل
    پاسخ

    برای همچین کارایی باید از نیروهای زبده و کاری استفاده کرد هرچند شروع این کارها همیشه با چوبخوری همراه هست.باید راه و چاه رو خوب تشخیص داد.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید