آمادگی دیجیتالی شما برای کسب و کارتان چقدر است؟

توسط

کسب و کارها باید از لحاظ دیجیتالی به روز و آماده باشند؛ معنی این جمله چیست؟ در دنیای امروز اکثر کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) در تلاش هستند تا به درستی دریافت کنند که چه کاری باید در دنیای دیجیتال انجام دهند. کمبود زمان و محدودیت منابع و نیز نبود مهارت موثر این کسب و کارها در استفاده از تکنولوژی های نوین بزرگ ترین مانع و معضل آن ها در همگام شدن با دنیای دیجیتال است. شاید از خود بپرسیم دلیل اهمیت این موضوع چیست؟

پاسخ بسیار ساده است؛ فرصت توسعه در دنیای کنونی در گرو دیجیتالی شدن است. بسیاری از کسب و کارهای کوچکی که می توانند از موقعیت محدود و کوچک خود به یک سازمان پیشرو و خلاق و مبتکر در زمینه کاری خود بدل شوند، به دلیل عدم پرداختن به دنیای دیجیتال به طرز غم انگیزی در همان ابعاد قبلی باقی می مانند. آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی که نقش تورگردانی را بر عهده دارند، مراکز اقامتی کوچک و متوسط و همچنین شرکت های مطالعاتی در زمینه گردشگری، همه و همه در زمره این سازمان ها محسوب می شوند که در صورت از دست دادن زمان، فرصت توسعه را از خود می گیرند.

سوال اصلی این جاست؛ آمادگی دیجیتالی واقعا به چه معناست؟ باید با واقعیات رو به رو شد. دیجیتال، آینده سازمان ها را رقم می زند و جایگزینی هم برای آن وجود ندارد. برای یک کسب و کار، این جمله به این معناست که مهارت های دیجیتالی که در بازاریابی به کار می روند، سرویس های مشتریان و تمام عملیات های کسب و کار، برای همیشه مورد نیاز خواهند بود و باید با آن ها کنار آمد. کسب و کارها از دو حال خارج نیستند؛ یا می دانند یا در آینده خواهند دانست که دیجیتالی شدن مهم ترین فاکتور برای متفاوت بودن است.

تمام فعالان گردشگری به خوبی می دانند که «متفاوت بودن» مهم ترین راه برای نیل به موفقیت در این صنعت است. یک کسب و کار آماده از لحاظ دیجیتالی، آماده مواجهه با آینده است و به جای مبارزه برای ماندن، از مزایای دنیای دیجیتال بهره مند می شود.

SME ها ستون فقرات گردشگری هستند. پس فهمیدن این نکته از سوی آن ها امری حیاتی برای بقا است. در حال حاضر زمان آن فرا رسیده است که تمام فعالان گردشگری در داخل ایران آموزه های دیرین خود را به صورت اساسی و پایه ای به روز سازند و در تمام سطوح کاری خود، تکنولوژی دیجیتال را پیاده کنند. البته این یک کار ساده نیست و می تواند پروسه طولانی مدتی داشته باشد.

برای دریافتن سطح دیجیتالی کسب و کارهای گردشگری در اروپا در سال گذشته، کارگروهی متشکل از فعالان گردشگری الکترونیک، ارزیابی مطالعاتی را روی فعالان این صنعت در اروپا انجام داد که بر حوزه های اساسی و مهمی مانند موارد زیر متمرکز بود و این سوالات از صاحبان مشاغل پرسیده شد؛ سوالاتی که خالی از لطف نیست اگر فعالان گردشگری در ایران نیز به آن پاسخ دهند؛

– نگرش کنونی شما در مورد رشد کسب و کارتان چگونه است؟
– دانش و مهارت های دیجیتال خود را چگونه توصیف می کنید؟
– آیا یک استراتژی دیجیتال را در سازمان خود دنبال می کنید؟
– چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنید؟
– منابع شما برای دیجیتالی شدن چیست؟
– چگونه کارآیی خود را اندازه گیری می کنید؟
– بیش تر در کدام بخش ها به پشتیبانی متخصصان نیاز دارید؟

هدف تنظیم این ارزیابی مطالعاتی این بود که بفهمد کسب و کار در چه نقاطی ضعف دارد و آماده برای دیجیتالی شدن نیست. خروجی و نتایج ارزیابی به وضوح نشانگر وضعیت آن مشاغل در مورد آمادگی برای دیجیتالی شدن و بیانگر توسعه هایی بود که کسب و کار باید به آن دست پیدا کند. اطلاعات مشاغل برای دیجیتالی شدن زیاد است. اما نتایج ارزیابی در نروژ و اسکاتلند نشان داد گاهی مشاغل نیاز به راهنمایی دقیق در مورد توسعه و دیجیتالی شدن دارند. حتی در این ارزیابی، یک سیستم امتیازدهی دیجیتال راه اندازی شد که کسب و کار بتواند خودش را با کسب و کارهای دیگر مقایسه کند؛ سیستمی که جای خالی آن در مورد مشاغل گردشگری ایران دیده می شود.

جالب است که اکثریت کسب و کارهایی که تحت این ارزیابی در اروپا قرار گرفتند در سطوح پایین یا متوسط، دارای آمادگی برای ورود به دنیای دیجیتال بودند. بنابراین توسعه در کنار یک طرز فکر دیجیتال برای این مشاغل الزامی است. اگر این نیاز در اروپا که در قلب تکنولوژی است مورد نیاز باشد، بالطبع در کشور ما نیاز بیشتری وجود دارد. آنچه فعالان گردشگری باید انجام دهند این است که ترکیبی از اطلاعات و ابزار لازم فراهم کنند تا همگام با رویکرد خلاقانه و کاربردی در کنار یک درک مناسب از دنیای دیجیتال، راه را برای دستیابی به موفقیت صنعت گردشگری برای خود هموار کنند.

منبع: دنیای سفر

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید