موضوع تجهیزات و سرویس های جانبی برای توسعه صنعت هوانوردی بسیار مهم است. سرویس های تکنولوژی که امروزه در فرودگاه ها و خطوط هوایی مختلف به مسافران ارائه می شود، به شکل وسیعی باعث راحتی مسافران در هنگام مسافرت با هواپیما شده و بخش قابل توجهی از رضایتمندی از خطوط هوایی نیز به تعداد و کیفیت این سرویس ها بستگی دارد. به همین دلیل بخش های مارکتینگ و تکنولوژی در خطوط هوایی و فرودگاه های مختلف جهان روی توسعه آی تی به عنوان یک سرویس مهم کار می کنند.
تحقیقاتی که اخیرا از سوی شرکت SITA ( یک شرکت بین المللی در زمینه خدمات مخابراتی و آی تی صنعت هوایی) منتشر شده، نشان می دهد استفاده از تکنولوژی در 17 کشور بزرگ از نظر صنعت هوایی (که 76 درصد از مسافرت های هوایی در جهان را در بر می گیرند) تا چه اندازه رشد داشته است.
اطلاعات پرواز روی موبایل
وقتی مسافران وارد ترمینال می شوند، اولین چیزی که جست و جو می کنند نمایشگرهای مربوط به اطلاعات پرواز است تا از گیت و وضعیت پرواز خود مطلع شوند اما گاهی تعداد این پروازها آنقدر زیاد است که پیدا کردن یک پرواز در آن میان اصلا کار ساده ای نیست به همین دلیل بسیاری از فرودگاه های بزرگ افرادی را برای کمک به مسافران در این زمینه استخدام می کنند.
بر اساس تحقیقات SITA حدود 72 درصد از مسافران که در این تحقیق شرکت کرده اند، ترجیح می دهند که اطلاعات پرواز را مستقیما روی موبایل خود دریافت کنند چون به راحتی می توانند به جای انتظار در گیت خروجی، قهوه ای بنوشند یا خرید انجام دهند، به همین دلیل فرودگاه های متعددی در جهان اپلیکیشن هایی برای اندروید یا آی فون تولید کرده اند که اطلاعات پرواز را به مسافران اطلاع دهد.
همچنین تکنولوژی استفاده از کارت پرواز روی موبایل (که در بسیاری از فرودگاه های جهان انجام می شود) هم مورد علاقه مسافران است (60 درصد مسافران به این امکان علاقه دارند) اما در مقابل پرداخت از طریق موبایل هنوز برای مسافران هوایی جذاب نیست.
رزرو بلیت از طریق کامپیوتر
بر اساس این تحقیق بخش عمده مسافران (62 درصد) پرواز خود را از طریق کامپیوتر رزرو و خریداری کرده اند اما انتظار می رود این میزان به 53 درصد در سال 2016 کاهش یابد. با رشد اپلیکیشن های موبایلی در سال 2015 حدود 26 درصد مسافران از اپلیکیشن موبایل برای رزرو بلیت استفاده کرده اند اما این میزان به 36 درصد در سال 2016 افزایش می یابد. بر اساس یک تحقیق دیگر که توسط Compuware انجام گرفته هر چند هم اکنون بسیاری از خطوط هوایی صفحات بهینه شده موبایل را هم در اختیار مسافران قرار داده اند اما حدود 85 درصد مردم استفاده از اپلیکیشن را به صفحات سایت بهینه شده برای موبایل ترجیح می دهند. امنیت بالاتر در اپلیکیشن ها و سرعت بیشتر آن ها علت این تمایل مسافران اعلام شده است. البته رشد تبلت ها که صفحات نمایش بزرگ تر دارند نیز باعث شده افرادی که از طریق تبلت به صفحات رزرو بلیت در سایت های خطوط هوایی مراجعه می کنند هم رشد قابل توجهی داشته باشد.
کارت پرواز روی موبایل
گرفتن کارت پرواز یکی از بزرگ ترین دردسرهای مسافران برای ایستادن در صف های طولانی است هر چند در بسیاری از فرودگاه ها عملا اتوماسیون برای Self Check-In به طور کامل اجرا شده است.
به این ترتیب مسافران خود می توانند از طریق کیوسک های تعبیه شده کارت پرواز دریافت کنند، بار خود را وزن کنند و سپس بار را تحویل دهند. در این میان داشتن کارت پرواز روی موبایل عملا روش ساده تری از حمل کارت است. در سال 2015 حدود 33 درصد مسافران کارت پرواز خود را به شکل عادی دریافت کرده اند و 29 درصد نیز از طریق کیوسک های Self Check-In آن را در اختیار گرفته اند.
همچنین در سال گذشته 8 درصد از مسافران از موبایل به عنوان کارت پرواز استفاده کرده اند ولی انتظار می رود این آمار در سال 2016 به 16 درصد رشد پیدا کند. همچنین Check-In از طریق موبایل در سال 2016 به 20 درصد خواهد رسید در حالی که سال گذشته 11 درصد بود.
تمایل مسافران به تحویل خودکار چمدان
هر چند امروزه همچنان در بسیاری از فرودگاه ها دریافت چمدان باید از طریق کیوسک های مخصوص ایرلاین ها صورت گیرد اما در برخی از فرودگاه های جهان امروزه تحویل چمدان به طور خودکار و توسط خود مسافر روی دستگاه ارسال می شود. حذف نیروی انسانی متعدد یکی از مزایای اصلی چنین سیستمی است به طوری که هم اکنون در اغلب فرودگاه های آمریکا تقریبا همه مسافران، خود بار و چمدان خود را وزن کرده و سپس آن را روی تسمه مخصوص قرار می دهند.
البته طی سال های اخیر بعضی از فرودگاه ها نیز هر دو امکان را در اختیار مسافران قرار داده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که در سال 2015 حدود 20 درصد از مسافران از اتوماسیون سلف سرویس پذیرش چمدان استفاده کرده اند که این میزان به 31 درصد در سال 2016 افزایش پیدا می کند.
استفاده از کامپیوتر و موبایل در پرواز
موضوع سرگرمی های حین پرواز حالا به یکی از مزیت های خطوط هوایی نسبت به هم تبدیل شده است. در حالی که برخی خطوط هوایی – به خصوص برای پروازهای طولانی مدت – از هواپیماهایی با دارا بودن صفحات نمایش اختصاصی برای هر مسافر بهره می برند موضوع ارائه سرویس ها و خدمات بیشتر روی این صفحات نمایش اختصاصی محل رقابت اصلی است. با این حال تحقیق اخیر ثابت می کند که حدود 67 درصد از مسافران ترجیح می دهند از دستگاه خود (موبایل، تبلت و لپ تاپ) در حین پرواز بهره بگیرند. به همین دلیل شاید بهتر باشد بسیاری از ایرلاین ها به ارائه خدمات روی اپلیکیشن های اختصاصی برای این دسته از مسافران توجه کنند. نکته مهم اینکه بخش عمده مسافران انتظار دارند که هواپیماها به اینترنت متصل باشند. 60 درصد مسافران مایلند ارتباط ایمیلی داشته باشند و 56 درصد نیز می خواهند از این طریق به محتوای سرگرمی روی دستگاه خود دسترسی داشته باشند.