اهمیت پیج رنک برای همه مشخص است و همه میدانیم که هر چه پیج رنک یک وب سایت بالاتر باشد آن وب سایت از نقطه نظر گوگل معتبر تر و بهتر است و در نتیجه های بدست آمده در جستجوها رتبه بهتری را کسب میکند. چندین فاکتور مختلف مانند قدمت و طول عمر یک وب سایت، تغییرات اعمال شده در مدت زمان در وب سایت و رعایت استانداردهای طراحی وب سایت و … همه و همه در این امتیاز دهی موثر هستند. شرکت گوگل معمولا بین ۴ الی ۶ بار در سال نتیجه ارزیابی سایتها را با بالا یا پایین کردن یا ثابت نگه داشتن عدد پیج رنک نشان میدهد و این عدد نشان دهنده ارزیابی در طول مدت زمان است. برای مثال شما هیچ وب سایتی را با طول عمر ۳ ماه پیدا نخواهید کرد که پیج رنک ۵ داشته باشد. در نتیجه پیج رنک فاکتوری است که به قدمت و طول عمر سایت بسیار مرتبط است. البته این اصلا به این معنی نیست که یک وب سایت با قدمت ۱۰ ساله حتما پیج رنک خوبی خواهد داشت، بلکه شاید پیج رنک آن ۲ یا ۳ باشد.
از آنطرف رتبه وب سایت شما در الکسا به دو فاکتور مرتبط است. اول تعداد بازدید از سایت شما و اینکه آیا شما و کاربران دائمی سایت شما از تولبار الکسا استفاده می کنند یا خیر. مسلما فاکتور دوم درصد کمتری از این رتبه را در بر می گیرد و مهمترین فاکتور تعداد بازدید روزانه از وب سایت شما می باشد.
توضیحات کوتاهی که در بالا آوردم جهت آشنایی بیشتر شما با این دو فاکتور مهم بود. برای مثال سایتهایی که ارزش تقریبی وب سایتها را تخمین میزنند بصورت مستقیم از این ۲ فاکتور جهت تخمیت قیمت تقریبی سایت استفاده میبرند، البته در کنار این ۲ فاکتور مهم فاکتورهای مهمی مانند تعداد بک لینکها درسایتهای گوگل و یاهو، ایندکس شدن در دایرکتوری های مهم و … تاثیر گذار هستند.
اما اگر بخواهیم انتخاب کنیم که کدام یک از این دو فاکتور مهمتر هستند واقعا انتخاب سختی را پیش روی خواهیم داشت. شما باید ببینید چه کسی قرار است با توجه به این دو فاکتور وب سایت شما را مورد ارزیابی قرار دهد؟ مسلما مهمترین دسته ای که این ارزشیابی را میخواهند مد نظر قرار دهند آن دسته از افرادی هستند که قصد تبلیغ در وب سایت شما را دارند.
اینگونه از مشتری های شما به دو دسته تقسیم خواهند شد:
۱ – آن دسته از مشتریانی که قصد دارند در وب سایت شما بعنوان یک بازار هدف محصولات و خدمات خود را تبلیغ نمایند، که معمولا مهمترین مسئله برای آنها این است که در وب سایتی با تعداد زیادی بازدید کننده تبلیغ نمایند که محصولات و خدمات خود را در معرض دید تعداد بیشتری بازار هدف قرار دهند. (البته راههای بهتری برای تشخیص و آگاهی پیدا کردن از آمار واقعی یک وب سایت وجود دارد که قبلا به آن اشاره کرده ایم، اما شاید هر وب مستری حاضر به ارائه آمارهای سایت خود نگردد)
۲ – آن دسته از مشتریانی که برای افزایش پیج رنک خود تلاش میکنند وعمولا وب سایتهای با پیج رنک پایینتر از وب سایت شما قصد دارند با داشتن لینک از وب سایتهای با پیج رنک بالاتر باعث افزایش پیج رنک خود بشوند. اینکه آیا این کار باعث افزایش پیج رنک آنها خواهد شد یا خیر مسئله ای است که جوابهای بسیار زیادی برای آن مطرح شده و در اکثر این جوابیه ها می بینیم که لینکهای بنری بر روی افزایش پیج رنک تاثیری نخواهند داشت. البته هیچ کس به غیر از شرکت گوگل جواب قطعی این پرسش را نخواهد دانست.
اما مشتریان با ذکاوت مسلما به هیچ کدام از این فاکتورها به تنهایی توجه نخواهند کرد و با توجه به نیازشان درصدی مخلوط از این ۲ حالت را برای انتخاب سایت مورد نظر جهت تبلیغات در نظر میگیرند. امروزه با توجه به استاتداردهای وب ۲ و سمت و سویی که وب سایت و وبلاگها پیش میروند مسائل دیگری در انتخاب ها دخیل هستند. مواردی مانند تعداد مشترکان فید (RSS)، تعداد دنبال کنندگان حساب کاربری در توییتر و بقیه وب سایتهای اجتماعی و …
شما بعنوان مدیر یک وب سایت باید سعی نمایید در تمامی این موارد رشد و پیشرفت داشته باشید تا در آینده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشید. البته بحث از محور اصلی آن کمی منحرف شد اما همیشه عاقبت این صحبت که پیج رنک مهمتر است یا رتبه سایت الکسا، به سمت میزان اعتبار و مقبولیت وب سایت شما در دنیای وب کشیده خواهد شد. اما در یک نگرش کلی میتوان به این نتیجه رسید که پیج رنک یک سایت فاکتور مهمتری نسبت به رتبه سایت در الکسا میباشد، چرا که بسیاری از وب سایت ها بیشترین طیف بازدید کنندگان خود را از طریق موتورهای جستجو میابند و اینکه پیج رنک شما عدد بالایی باشد کمک خواهد کرد که به نتایج بهتری دست پیدا کنید.