در سال های اخیر گردشگری به عنوان صنعت بدون دود، به منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداخت های بسیاری از کشورها تبدیل شده است.
صنعت گردشگری یک صنعت منحصر به فرد اقتصادی تلقی می شود و طرفداران بسیاری دارد. رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در 50 سال اخیر نشان دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است. یکی از موارد مهم در گردشگری، توریسم سلامت است که در ایران به دلایل بسیاری رشد یافته است.
گردشگری سلامت به عنوان خدمتی به نسبت نوظهور، در بازار گردشگری امروزه مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته در این میان کشورهای در حال توسعه به دلیل هزینه های پایین تر نسبت به کشورهای توسعه یافته به مقاصد مهمی برای دریافت خدمات پزشکی تبدیل شده اند.
البته این نوع گردشگری به دلیل حساسیت بالا و اهمیت سلامت افراد، نیاز به استانداردهایی دارد که این استانداردها شامل وجود دانش فنی، علمی و همچنین زیرساخت های پزشکی و درمانی است. در این میان، کشورهایی در منطقه آسیا مانند ترکیه، مالزی، هند، ایران و امارات متحده عربی با بهره گیری از دانش علمی و همچنین حمایت های مالی و غیرمالی از برنامه های توسعه گردشگری سلامت به ویژه گردشگری درمانی و در نتیجه ایجاد خدمات با استاندارد لازم و قیمت مناسب، توانسته اند به موفقیت های قابل قبولی در این بازار دست یابند.
ایران مقصدی محبوب در توریسم پزشکی و جراحی بینی
هم اکنون نه تنها خود ایرانی ها بلکه بسیاری از افراد از کانادا، اتریش، آمریکا و کشورهای همسایه با عنوان گردشگری پزشکی برای انجام جراحی زیبایی به ایران سفر می کنند. بالا بودن کیفیت خدمات انجام شده و میزان رضایتمندی بیماران در کنار هزینه پایین و مناسبی که در ایران و در مقایسه با کشورهایی مانند کانادا، استرالیا یا آمریکا حتی کشورهای همسایه ایران انجام می شود، باعث شده تا متقاضیان خارجی جراحی پلاستیک در ایران بسیار زیاد شود.
گردشگری سلامت یا درمانی یکی از موضوعات جدید در عرصه گردشگری و البته پزشکی به شمار می آید که هم اکنون در ایران رو به رشد است. هزینه پایین جراحی و همچنین کیفیت بالای این عمل در ایران باعث شده تعداد افرادی که برای عمل زیبایی به ایران مراجعه می کنند، همواره افزایش یابد.
در کنار کیفیت بالای خدمات پزشکی در ایران، این کشور به دنبال افزایش جذب گردشگران پزشکی خارجی برای انجام عمل های زیبایی در ایران است. بنا بر گزارش های موجود، بسیاری از اتباع خاورمیانه، آسیای مرکزی، اروپا، استرالیا و آمریکا برای انجام عمل زیبایی به ایران سفر می کنند.
دکتر علیرضا فدایی نائینی فوق تخصص جراحی پلاستیک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد: «هزینه جراحی های زیبایی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا به گونه ای است که قابلیت جلب متقاضیان خارجی را دارد. هم اکنون متداول ترین عمل جراحی زیبایی، جراحی بینی است. سطح انجام جراحی پلاستیک در ایران بسیار بالا بوده و ایران می تواند در این زمینه به سادگی با کشورهای غربی و به طور کلی با کشورهای جهان رقابت کند.»
مشکلات حوزه گردشگری سلامت و جراحی
نائینی در مورد مشکلات موجود در این بخش نیز می افزاید: «در خصوص کمبودهای عرصه سلامت زیبایی در ایران باید بگویم، متاسفانه به دلیل نبود سیستم های نظارتی کارآمد و دقیق در حیطه جراحی زیبایی برخی از عمل ها کیفیت مناسبی ندارند، البته شاید مسوولان نظارتی سرگرم موارد دیگری باشند که از اولویت بیشتری در مقایسه با جراحی های زیبایی برخوردار است. حدود چند صد هزار متخصص گوش و حلق و بینی، متخصصان پوست و 300 فوق تخصص جراحی زیبایی پاسخگوی سیل انبوه متقاضیان انجام عمل های زیبایی ایران نیستند و باعث شده تا بخشی از بار انجام عمل های زیبایی بر دوش همکاران پزشک عمومی قرار گیرد. در این شرایط نیز به دلیل عدم آموزش کافی اغلب کیفیت جراحی ها کاهش می یابد.»
دکتر نائینی ادامه داد: «مسائل مالی باعث می شود پزشکان به انجام خدمات زیبایی رو بیاورند، چراکه در سیستم های غیر زیبایی بیمه دخیل است و به دلیل حجم زیاد بدهی سیستم بیمه به پزشکان، پزشکان عمومی به زیبایی روی آورده که در نتیجه ممکن است کاهش کیفیت را به همراه داشته باشد. متاسفانه حتی در برخی موارد مشاهده شده که افراد غیر پزشک یا حتی فردی که تنها در اتاق عمل ناظر بوده و کمک کرده نیز اقدام به انجام خدمات زیبایی کند؛ بنابراین لازم است تا نظارت بیشتری صورت بگیرد. با این وجود معتقدم عمل های زیبایی در ایران خوب و با قدرت پیش می رود و به راحتی قابل رقابت با بسیاری از کشورهای توانمند دنیا است.»
منابع استفاده شده: اسپوتنیک فارسی ، دنیای سفر ، دنیای اقتصاد