روشهای به کار گرفته شده در موتورهای جست و جو برای سنجیدن محتوای یک سایت، همواره در حال توسعه هستند. با این حال برخی موارد مانند محتوای اصلی، تراکم بالای کلمات کلیدی مربوط به مضمون سایت و متصل بودن به سایتهای معتبر و محبوب هم محتوا، همیشه ضروری و تعیینکننده هستند.
اگر برای دقایقی خود را جای گوگل، یاهو، بینگ یا دیگر موتورهای جستوجوی مشابه بگذارید، خواهید دید که هدف آنها واضح است؛ فهرست کردن نزدیکترین سایتها به خواسته و نیاز کاربر. علت اینکه گوگل این قدر مشهور شده (یا دست کم دلیل اصلی مشهور شدنش) این است که بیشتر مواقع نتایج نمایش داده شده در صفحه اول، کاربر را به مقصود خود میرساند. بنابراین طبیعی به نظر میرسد که بسیاری از شرکتهای تجاری و سایتها تمایل داشته باشند نام آنها در فهرست اولیه قرار گیرد. اما چگونه؟ آیا اصلا این مسئله در عمل امکانپذیر است؟ثبت و قرار دادن سایت در دایرکتوریهای مشهور و سازمانیافته، کلید این مشکل است. این کار باعث میشود سایت شما به خوبی در دید موتورهای جستوجو قرار بگیرد. همین امر سبب شده است هماکنون بسیاری از شرکتهایی که در زمینه طراحی سایت فعالیت میکنند، خدمات بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو (Search Engine Optimization :SEO) را در دستور کار خود قرار بدهند. اگر شما به یک متخصص سئو دسترسی ندارید، بهتر است خودتان دست به کار شوید.
ورود به فهرستها
در دنیای اینترنت تعداد بیشماری دایرکتوری در موضوعات مختلف وجود دارد. با این وجود باید به این نکات توجه داشت:
– بسیار مهم است که موتورهای جستوجو از کدام دایرکتوری بیشتر استفاده میکنند. به عنوان مثال، سایت DMOZ.org که یک پروژه دایرکتوری باز است، برای گوگل اهمیت زیادی دارد.
– مجبور نیستید سایت خود را مستقیما در گوگل ثبت کنید. این یک تصور غلط است. به جای اینکار باید سایت خود را در دایرکتوریهایی ثبت کنید که گوگل اول آنها را مورد ارزیابی قرار میدهد.
– طراح سایت یا حتی خود شما میتوانید آدرس سایت خود را به DMOZ پیشنهاد بدهید تا برای قرارگیری در فهرست سایتها مورد بررسی قرار بگیرد. البته بهتر است برای انتخاب توضیحی که در مورد سایت خود میدهید، وقت بیشتری صرف کنید. با این حال ممکن است در انتها سایت شما اصلاً در فهرست قرار نگیرد! واقعا چرا؟
باید این مسئله را به یاد داشته باشید که ویراستارهای سایت DMOZ، افرادی هستند که داوطلبانه و به صورت پارهوقت این کار را انجام میدهند و برنامه شخصی خود را دارند. تنها راه این است که مانند افراد دیگر بسیار صبور باشید.
زمانی که موضوع و شاخه مورد نظر خود را در DMOZ انتخاب کردید، در صفحه پیشنهاد سایت و قسمتهای تعیین شده، نام، آدرس (URL) و توضیحات سایت خود را وارد نمایید. باید توجه داشت که URL شما به یک پسوند مناسب مانند Com. ختم شده باشد. در غیر این صورت، آدرسهایی که خود زیرمجموعه یک URL بزرگتر باشند (مانند: amazon.com/books) مورد تأیید قرار نمیگیرند. علاوه بر اینها موارد زیر را نیز مدنظر قرار دهید:
- در توضیحات سایت خود باید از به کار بردن جملات تبلیغاتی مانند بهترین سایت برای … یا بزرگترین فروشنده … پرهیز کنید.
- در مورد انتخاب شاخه باید به کشور و زبان انتخابی دقت کنید. به عنوان مثال، اگر مطالب سایت شما به زبان فارسی است، باید وارد فهرست فارسی شوید.
- باید دقت داشته باشید که اطلاعات تماس سایت (شماره تلفن، آدرس پستی و …) کامل باشد؛ سایتهای بینام و نشان مورد تأیید قرار نمیگیرند.
- هیچگاه سعی نکنید سایت خود را در چند شاخه و موضوع پیشنهاد دهید. خطر این شیوه بسیار زیاد است. چون ممکن است گوگل شما را به عنوان یک spammer (فرستنده هرزنامه) فرض کند و آدرس شما را از فهرست سایتها حذف کند. بعد از این کارها، به سراغ دایرکتوریهای دیگر بروید و آدرس خود را در آنجا نیز ثبت کنید.
ساختار صحیح سایت
بهینهسازی سایت برای موتورهای جست و جو تلاش زیادی را میطلبد. اولین مسئله مهم، ساختار صحیح صفحات است. اگر صفحات شما به خوبی با صفحات دیگر ارتباط نداشته باشند یا لینکهای درون آنها شکسته باشند، اسپایدرها نمیتوانند آنها را بخوانند و در نتیجه از دید موتورهای جستوجو دور میمانید. اسپایدرهای موتورهای جستوجو به کمک کلمات کلیدی متوجه میشوند که محتوای سایت شما چه موضوعاتی را دربرمیگیرد. اما تنها وجود آنها در میان تگهای HTML کافی نیست. اسپایدرها سایتها را از طریق مقایسه کلمات کلیدی با محتوای آنها ارزیابی میکنند و سپس اطلاعات را برای گوگل ارسال میکنند. البته باید در نظر داشت که استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی در متن سایت نیز سببِ به اصطلاح تنبیه سایت شما از سوی گوگل میشود.
محتوای سایت
اینکه محتوای یک سایت منحصر به فرد باشد و مرتبا بروز شود، تأثیر بسزایی در بالا بردن رتبه سایت شما در نتایج نمایش داده شده از سوی موتورهای جستوجو دارد. در این میان URL های مطالب نیز میتوانند در فهرستکردن یک سایت بسیار کمک کنند. به عنوان مثال، گوگل لینکی مانند (http://www.meisamroudaki.ir/the-site-is-being-indexed-by-google.html) را به لینک دیگری مانند (دلایل-کندی-ایندکس-شدن-سایت-توسط-گوگل/http://www.meisamroudaki.ir) بیشتر ترجیح میدهد. بنابراین، اگر تمام URL های مطالب به زبان انگلیسی ساده باشد، کار را برای موتورهای جستوجو و کاربران سایت شما سادهتر میکند. به این لینکها اصطلاحاً Search Engine Friendly گفته میشود.
ارتباط با دیگر سایتها
مطلب مهم دیگر، لینکهایی است که از سوی سایتهای معتبر و مشهور به سایت شما داده شده است. گوگل تمایل دارد وبسایتها را نسبت به سایتهای مجاورشان ردهبندی کند. اگر شما با سایت بزرگی که از نظر محتوا با سایت شما مشابه است، ارتباط دارید، امتیاز بزرگی را به دست آوردهاید. چگونگی ارتباط با دیگر سایتها هنوز برای گوگل اهمیت فراوانی دارد. در حالی که برای بینگ و یاهو، محتوای صفحات و تراکم بالای کلمات کلیدی مهمتر است.
حضور در شبکه های اجتماعی: حضور در شبکه های اجتماعی نظیر گوگل پلاس ، فیسبوک ، توئیتر ، لینکدین و … هم بسیار مهم است که بایستی به آن توجه ویژه ای شود. در باره این موضوع “راهکارهای مناسب برای بهبود سئو توسط گوگل پلاس” مطلبی در سایت نوشته ام که از شما دعوت می کنم حتما آن را مطالعه بفرمائید … کلیک کنید