در بسیاری از کشورها، تبلیغات تلویزیونی و در بسیاری از مناطق مانند کشور ما، تبلیغات مربوط به این مسائل در وب سایت ها و کانال های مجازی بسیار رایج است. اما نتیجه ای که از این تبلیغات حاصل می شود، چیست؟
نتایج مطالعات در بعضی کشورها نشان می دهد گاهی تا حدود 40 درصد از هزینه صرف شده برای تبلیغات به هدر می رود و این 40 درصد، شانسی برای دیده شدن توسط مخاطبان ندارند. باید دید دلیل ایجاد چنین موقعیتی چیست و چگونه می توان از آن اجتناب کرد؟
پاسخ این سوال در این نکته نهفته است که صنعت تبلیغات بسیار پیچیده و به سرعت در حال رشد است و به تکنولوژی وابستگی شدیدی دارد و این عبارت به این معناست که برنامه ریزی و اجرای تبلیغات در دنیای مدرن امروزی، نیازمند شناخت و تحلیل صحیح از رویدادهایی است که در طول اجرای یک تبلیغات پیش می آید.
چرا تبلیغات دیده نمی شوند؟
سه دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد:
– این تبلیغات در بخشی کناری از صفحه وب سایت بارگذاری می شوند که بیننده تمایلی به دیدن آن ندارد.
– تبلیغات با سرعت کافی در صفحه وب سایت بارگذاری نمی شوند، بنابراین بیننده وقت خود را برای بارگذاری آن تلف نمی کند.
– تبلیغات گاه در صفحه ای وجود دارند که بیننده حتی گاهی به آن سر هم نمی زند.
به طور مثال فرض کنید که دو صفحه همزمان در جست و جوگر وب شما در دو پنجره مجزا باز هستند. شما مادام که در صفحه مورد نظرتان در حال مطالعه مطلبی هستید از صفحه دیگر بازدید نمی کنید و طبیعتا هر قدر تبلیغات در آن صفحه بارگذاری شود شما به بازدید از آن نمی رسید.
همین دلایل بسیار ساده، 90 درصد اوقات دلیل اصلی برای دیده نشدن یک تبلیغ خاص هستند. حال با توجه به این موارد، پنج موضوع کلیدی وجود دارند که شما با توجه به آنها می توانید کارآیی تبلیغات خود را که برای آن هزینه کرده اید، افزایش دهید. با هم این پنج مورد را مرور می کنیم؛
1. افراد مرتبط با این موضوع را درست و با دقت انتخاب کنید
تبلیغات آنلاین با گروه های مختلفی سر و کار دارد؛ رسانه ای که فضا در اختیار دارد، شرکت های واسطه ای که با این رسانه ها در ارتباط هستند، گروهی که تبلیغات و محتوای آن را ایجاد می کنند و تیمی که موفقیت تبلیغات را تخمین می زند و اندازه گیری می کنند. تمام این بخش ها باید به درستی انتخاب شوند تا هدف نهایی حاصل شود. ایجاد تبلیغات با حجم متناسب و قابلیت بارگزاری سریع و به موقع، اجاره به اندازه فضای مورد نظر برای تبلیغات و اجرای صحیح و طبق قاعده آن، همه از عواملی هستند که کوتاهی در توجه به آنها می تواند منجر به از دست رفتن شانس دیده شدن توسط مخاطب شود.
2. بررسی نهایی قبل از انتشار
قبل از انجام هر کاری ابتدا میزان دیده شدن تبلیغی را که طراحی کرده اید بررسی کنید. تحقیقات نشان می دهد حداقل 50 درصد از سطح یک تبلیغ باید در کمتر از یک ثانیه، بارگزاری شود تا بتواند شانس دیده شدن داشته باشد. تبلیغات مربوط به سفر و گردشگری باید در فضاهایی انتشار یابند که بین 10 تا 20 ثانیه زمان برای بازدید از آن صرف شود.
3. واقع بین باشید
اهداف غیرواقعی برای تبلیغات خود نبینید. واقع بینانه بودن چه در محتوا، چه در فرم و چه در نتایج مورد انتظار در موضوع تبلیغات بسیار مهم است. اینکه برنامه ریزی خود را روی این موضوع استوار کنید که به 100 درصد بازدید دست پیدا کنید، متاسفانه هدف واقع بینانه ای را انتخاب نکرده اید و دست نیافتن به آن برای شما عدم پیروزی محسوب می شود. در محتوای ارائه شده هم همین دقت را باید داشت. عدم انتخاب صحیح محتوا و ارائه غیرواقعی به مخاطب می تواند باعث از دست دادن شانس دیده شدن از سوی مخاطب برای همیشه شود.
4. زنجیره کار را حفظ کنید
جدیت و توجه کافی در برنامه ریزی اولیه و انتخاب صحیح دو مورد اساسی یعنی گروه مخاطب و محتوای قابل ارائه و بررسی میزان موفقیت تبلیغات و تحلیل دلایل احتمالی عدم موفقیت و برنامه ریزی برای اصلاح آنها، زنجیره کاری است که در پروژه تبلیغاتی یا کمپین تبلیغاتی باید وجود داشته باشد.
5. مراقب قیمت های پایین باشید
گاهی اوقات شاید قیمت های پایین تری در اجرای برنامه تبلیغاتی در وب سایت های مختلف وجود داشته باشد. هرگز تبلیغات خود را فدای قیمت پایین تر نکنید. به یاد داشته باشید که قیمت پایین تر به معنای کیفیت کمتر، جایگاه نامناسب تر و در نهایت دیده شدن کمتر است بنابراین برای پرداخت هزینه ای پایین تر عملا تمام هزینه هایی که انجام داده اید به هدر خواهد رفت. مواردی که ذکر شد در بهینه کردن برنامه تبلیغاتی شرکت می تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. بنابراین مناسب است تمام دست اندرکاران گردشگری که قصد شروع تبلیغات در فضای مجازی را دارند، به این نکات توجه کامل داشته باشند و از مشاوره با شرکت های متخصص در امر تبلیغات غافل نمانند.
نویسنده: مهدی نوابی