اصطلاح MICE در گردشگری یک مخفف برای نشست، انگیزه، کنفرانس و نمایشگاه است که به یک سری فعالیت در زمینه توریسم به منظور برنامه ریزی کردن، نگارش و تسهیل کنفرانس ها، سمینار ها و دیگر رویداد ها و گاهی اوقات هم به جلسات یا رخدادهای صنعتی اشاره می کند.
MICE توریسم یک فرصت بی نظیر برای توسعه تجارت نیز ایجاد می کند. این می تواند یک گفت و گوی آگاهی بخش با شرکای قدیمی و نشست هایی با سرمایه گذاران، یا مبادله و معرفی تکنولوژی های جدید باشد. صنعت MICE به طور وسیع و سریعی در حال رشد است و به طور عمده با سفر برای اهداف تجاری مشخص می شود. محل های رخداد MICE معمولا در کشورها و محل های خاصی پیشنهاد می شود. خیلی از شهرها علاقه دارند رویدادها را به دلیل فوایدی که برای یک شهر دارد، گسترش دهند.
ارزش های بارز MICE
1. هزینه های بالاتر: یک مسافر تجاری معمولا بیشتر از توریست های عادی خرج می کند؛ چرا که در هتل های بهتر و رستوران ها و محل های بهتر حضور می یابد.
2. درخواست دوره در فصل های ارزان: بیشتر مقصدهای گردشگری، فصول اوج مختلفی دارند. نیاز نیست این رویدادهای MICE در فصول اوج سفر برگزار شوند. مسافران تجارتی می توانند اتاق های خالی هتل ها را در فصل غیراوج سفر پر کنند.
3. مدیریت پایدار زودتر از موعد: معمولا برنامه ریزی رویدادهای MICE یک تا دو سال زودتر صورت می گیرد و حتی رویداد های بین المللی سه تا پنج سال زودتر برنامه ریزی می شوند. برنامه ریزان همچنین باید محل های برگزاری و اتاق های مورد نیاز را از قبل تهیه کنند. تکرار رویداد ها، نیازمند روش رزرو و برنامه ریزی پایدار خواهند بود.
4. مقیاس بزرگ تر: بیشتر رویدادهای MICE ممکن است تعداد زیادی شرکت کننده داشته باشد. یک مجمع بین المللی معمولا به 500 اتاق هتل برای هر شب و چند اتاق کنفرانس بزرگ در روز نیاز دارد. یک نمایشگاه محلی یا بین المللی نیز انتظار دارد هزاران بازدیدکننده در محل های بزرگ نمایشگاهی داشته باشد.
5. سرویس های استاندارد: تمام شرکت کننده های یک رویداد، سرویس استاندارد مشابهی با یکدیگر نیاز دارند.
6. بالا بردن تجارت های ثانویه: بیشتر تامین کنندگان محلی نیز نیازمند رویداد های MICE هستند. در این بین به وجود شرکت های انجام دهنده و متخصصان دکور و آژانس های تفریحی نیز نیاز است.
7. بهبود تصویر شهر میزبان: شهرهای برگزارکننده این رویداد ها می توانند تصویر بسیار خوبی در ذهن مسافران ایجاد کنند.
8. بی علاقه بودن به جاذبه های توریستی: مسافران تجاری به هدف شرکت در رویداد های MICE سفر می کنند نه به دلیل جاذبه های مقصد. از این رو، حتی اگر یک شهر جاذبه های دیداری هم نداشته باشد، می تواند به عنوان شهر مقصد انتخاب شود.
9. بدون داشتن مقصد مشخص: بیشتر رویدادهای MICE یک شهر یا کشور مشخص ندارند. تا جایی که یک شهر بسترهای برگزاری رویداد را داشته باشد، می تواند به عنوان مقصد انتخاب شود. این ویژگی البته به ایجاد رقابت نیز می انجامد.
10. استفاده از امکانات با دلایل دیگر: بیشتر از اماکن تاریخی، رویدادهای MICE می توانند از امکانات موجود دیگر با اهداف مختلف استفاده کند؛ مانند دانشگاه ها یا مراکز نمایشگاهی.
نفع MICE توریسم برای هتل ها
بر این اساس، گردشگری MICE گزینه ای نسبتا طبیعی برای تسهیل رشد گردشگری و درنهایت رشد اقتصادی متنوع سازی شده به شمار می آید. در صنعت گردشگری، هتل ها تامین کنندگان اصلی MICE و همچنین بیشترین سود برندگان آن هستند. طبق برخی آمارها، مسافران تجاری که در رویداد های MICE شرکت کرده اند، بیش از 65 درصد پولشان را برای گرفتن اتاق، 15 درصد را برای رستوران های بیرون از هتل، حدود 10 درصد برای خرید و 10 درصد نیز برای حمل و نقل محلی صرف کرده اند. هنگام فراهم کردن اقامت برای مسافران تجاری در رویداد MICE، هتل ها سرویس های مختلفی برای نمایندگان، شرکت کنندگان رویداد و همراهان را دارند و با ابعاد مختلف برای انواع مختلف فعالیت ها MICE مناسب هستند. هتل ها با مکان های بزرگ می توانند فعالیت های مختلف MICE را پوشش دهند؛ از اتاق ملاقات های کوچک 30 نفری گرفته تا مجمع های هزار نفری می توانند میزبان فعالیت های MICE باشند. هتل ها با مکان های کوچک نیز می توانند از مجمع ها و نمایشگاه های اطرافشان بهره بگیرند و تمامی غذا و نوشیدنی ها و محل های دیدار را فراهم سازند. آنها همچنین تمایل دارند فعالیت های محلی MICE را مانند اتاق های ملاقات فراهم آورند.
برخی فعالیت های MICE که در توسعه و فروش بخش ها و خدمات مختلف هتل ها سهم دارند، در موارد زیر دسته بندی می شوند؛
– حساب های MICE در هتل های اصلی، 65 درصد فروش کل هتل ها می باشند.
– شرکت کنندگان MICE از سرویس های هتل مانند رستوران استفاده می کنند.
– همراهان یک تجارت موازی را نیز به وجود می آورند.
– رویدادهای MICE باعث می شوند تا هتل ها در فصول پایین و برای آینده خود برنامه ریزی کنند.
– مشتریان MICE شانس زیادی برای مشتری شدن و برگشت مجدد به هتل مورد نظر دارند.
نویسنده: امین پیرمحمدزاده – مدرس دانشگاه گروه گردشگری و هتلداری