کانال های تلگرام حالا به یک ابزار جدید و محبوب رسانه ای تبدیل شده اند. پیشرفت مداوم این شبکه اجتماعی مبتنی بر موبایل حالا و با راه اندازی کانال ها که امکان انتشار یکسویه محتوا را برای جمع زیادی از مخاطبان فراهم می کنند به نقطه جدیدی رسیده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، کانال های تلگرام حالا به یک ابزار جدید و محبوب رسانه ای تبدیل شده اند. پیشرفت مداوم این شبکه اجتماعی مبتنی بر موبایل حالا و با راه اندازی کانال ها که امکان انتشار یکسویه محتوا را برای جمع زیادی از مخاطبان فراهم می کنند به نقطه جدیدی رسیده است. تلگرام تا پیش از راه اندازی کانال از سه روش دیگر برای ارتباط بین کاربران بهره می گرفت. هر چند گروه ها در ابتدای راه مورد استقبال بسیاری قرار گرفت اما امکان کنترل و مدیریت همه افراد در یک گروه کار ساده ای نبود. خصوصا که حتی درصد کوچکی از افراد می توانستند مسیر تعیین شده برای انتشار محتوای یک گروه را به هم بزنند. با این حال گروه های تلگرام هنوز هم بهترین کاربرد تعاملی را برای بحث های گروهی اند و موضوعاتی که دارای پتانسیل بحث هستند می توانند در داخل گروه ها مطرح شوند.
در حالی که ضریب نفوذ موبایل در کشور 115 درصد است فقط طی یک سال اخیر شاهد رشد دسترسی به اینترنت پرسرعت روی موبایل با ایجاد شبکه های 3G و 4G بودیم و همین باعث شد که اقبال گسترده ای به تلفن های هوشمند در کشور ایجاد شود. تعداد کاربران اینترنت پرسرعت موبایل به مرز 14 میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که حداقل دو برابر این میزان نیز به اینترنت نسل قبلی روی موبایل دسترسی دارند که برای اتصال به یک شبکه اجتماعی مانند تلگرام و خواندن متن مناسب است. رشد سریع اینترنت پرسرعت در سراسر کشور که حالا محل رقابت اپراتورهای موبایل شده در کنار فروش گسترده تلفن های هوشمند نمایانگر این نکته است که به زودی تعداد کاربران اینترنت پرسرعت موبایل افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.
کانال های تلگرام
همزمان با توسعه گروه های تلگرام یک امکان ویژه در این اپلیکیشن به نام Broadcast که برای ارتباط یک سویه تولیدکنندگان محتوا با مخاطبان تهیه شده بود هم به وجود آمد اما Broadcast با تغییر به کانال (Channel) قابلیت های بهتری پیدا کرد و از این رو مورد استقبال وسیع تولیدکنندگان محتوا قرار گرفته است. حالا و در کانال های تلگرام محدودیتی برای تعداد اعضا وجود ندارد و در عین حال اعضای یک کانال نمی توانند مطلب یا عکسی را به یک کانال اضافه کنند مگر اینکه دسترسی به ادمین داشته باشند.
از طرف دیگر مخاطبان کانال نمی توانند سایر اعضای یک کانال را ببینند و اینکه حریم خصوصی افراد حفظ می شود. چنین امکانی در گروه های تلگرام وجود نداشت و اعضا می توانستند دیگر عضوهای یک گروه را ببینند. یک کانال تلگرام به سادگی ایجاد می شود به همین جهت نیازی به هیچ تخصص خاصی (مثلا برنامه نویسی موبایل یا طراحی سایت) نیست به همین دلیل تنها طی چند هفته اخیر شاهد افزایش قابل توجه کانال های تلگرامی مختلف بوده ایم و تعداد قابل توجهی از مخاطبان نیز به آنها جذب شده اند.
کانال های تلگرام برای چه کسانی مناسب است؟
کانال های تلگرام طبیعتا مسیر تعاملی شبکه های اجتماعی را تغییر داده اند و آن را به سمت ارسال یک سویه پیام باز گردانده اند چیزی که پیش از این در رسانه های سنتی مثل تلویزیون، رادیو و مجلات وجود داشته است. مخاطبان کانال های تلگرام نمی توانند نظری روی مطلب بگذارند و به همین دلیل تنها دریافت کننده اند. با این حال مزیت های این روش مستقیم ارسال پیام در این است که در مسیر ارسال پیام به مخاطبان دیگر اختلال (نظرات موافق و مخالف و …) به وجود نمی آید.
به نوعی تلگرام با تفکیک کانال از گروه حالا کارکردی متناسب به هر بخش بخشیده به این ترتیب حتی تولیدکنندگان محتوا می توانند با راه اندازی گروه در کنار کانال امکان تعامل مخاطبان با هم را فراهم کنند ولی در عین حال مسیر مستقیم ارسال پیام و مطلب را هم حفظ کنند.
مشخص است که در این عرصه تولید کنندگان محتوا مانند سایت های خبری بیش ترین استقبال را از کانال های تلگرام انجام دادند اما کانال های تلگرام یک امکان خوب هم برای شخصیت ها (سیاسی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی و …) است که می خواهند رابطه ای مستقیم با مخاطبان ایجاد کنند. چنین امکانی پیش از این نیز از طریق اینترنت و راه اندازی وب سایت شخصی یا وبلاگ وجود داشت، اما در دسترس بودن موبایل و محبوبیت تلگرام این امکان را فراهم می کند که مخاطبان بسیار سریع تر به محتوا دسترسی یابند.
رسانه ها
رسانه ها با توجه به موضوعیت و کاربرد تلگرام شاید خیلی زود اهمیت یک کانال جدید اطلاع رسانی را دریافتند و خیلی سریع به سراغ راه اندازی کانال رفتند. بسیاری از رسانه ها به خصوص رسانه هایی که روی اینترنت فعال هستند حالا کانال تلگرام دارند. در این میان تعداد زیادی از رسانه های جریانات محافظه کار دیده می شوند.
به رغم اینکه بسیاری از این رسانه ها مطالبی را در زمینه لزوم فیلترینگ شبکه های اجتماعی (مانند وایبر، وی چت، واتس اپ و تلگرام) منتشر کرده بودند، اما حالا با دریافت اینکه همین شبکه ها بهترین مسیرهای ارتباطی آنان با مخاطبان است اقدام به راه اندازی کانال کرده اند و توانسته اند در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی از مخاطبان را هم به سمت خود جلب کنند.
کانال سایت دفتر مقام معظم رهبری یکی از نمونه ها است که در آن هم متن، هم صوت و هم فیلم هایی که قبلا روی سایت ایشان قرار گرفته در کانال تلگرام هم عرضه می شود. تقریبا همه خبرگزاری ها و سایت های مهم خبری هم کانال تلگرامی خود را راه انداخته اند که نشان دهنده جذابیت این ابزار برای رسانه هاست.
مذهبی ها
شاید یکی از مهم ترین موضوعاتی که تعداد زیادی از کانال های تلگرام را به خود اختصاص داده موضوعات مذهبی باشد. هم اکنون تعداد قابل توجهی کانال مذهبی در زمینه های گوناگون ایجاد شده و مشخص است با توجه به محبوبیت موضوعات مذهبی در میان مردم تعداد این کانال ها رو به افزایش است. کانال های شخصیت های مذهبی مانند آیت الله بهجت به نوعی اطلاع رسانی از روی سایت ایشان هم هست و شامل نقل قول ها یا سخنرانی های ایشان در تناسب با موضوعات روز است. کانال اربعین یا امام حسین (ع) طی روزهای اخیر و همزمان با ایام عزاداری مملو از مطالب مذهبی مرتبط با این موضوع بود.
به نظر می رسد با استقبال صورت گرفته بسیاری از فعالان مذهبی روی اینترنت به سرعت کانال های جدیدتری را روی این شبکه اجتماعی موبایلی فعال کنند.