حضور گردشگران در روستاها علاوه بر ایجاد تعاملات فرهنگی، بستر مناسبی را برای افزایش بهداشت روستاها و نیز حفظ ارزش ها و سنن فراهم می کند.
امروزه در تمام دنیا تعاونی های گردشگری به عنوان نهادهای غیردولتی نقش خود را در توسعه گردشگری ایفا می کنند و توانسته اند در همه زمینه های گردشگری از جمله تبلیغات، پذیرش، اسکان و … موفق عمل کنند. تعاونی های گردشگری با توجه به مشارکت اقتصادی افراد و تجمیع سرمایه های کوچک، مکانیزمی مؤثر و کارا در جهت توسعه صنعت گردشگری است که علاوه بر بهبود وضع اقتصادی منطقه، امکان حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و … را فراهم می کند. اصل مسلم آن است که در دنیا بنگاه های کوچک و متوسط، موتور محرک اقتصادی و ابزارهای توسعه به شمار می روند.
گردشگری روستایی در کشورهایی با فرهنگ و باقدمت ایران امروزه رواج بسیار یافته است تا حدی که می توان با ایجاد تعاونی های گردشگری روستایی، علاوه بر ایجاد اشتغال برای روستاییان باعث ایجاد مهاجرت معکوس و سبب توسعه روستا شد. حضور گردشگران در روستاها علاوه بر ایجاد تعاملات فرهنگی، بستر مناسبی را برای افزایش بهداشت روستاها و نیز حفظ ارزش ها و سنن فراهم می کند، که این خود کمک شایانی به دولت در راستای خروج از مباحث تصدیگری خواهد کرد. از این رو اگر کشورمان در راستای توسعه صنعت گردشگری بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد، می بایست نکات ذیل را مورد توجه قرار دهد.
آگاه کردن مردم از مزایای گردشگری؛ شناساندن جاذبه های گردشگری به مردم و جهانیان (جاذبه های فرهنگی، مذهبی، طبیعی، تاریخی)؛ ایجاد بازارهای گردشگری خاص (صنایع دستی، صنایع غذایی، …)؛ تهیه و تدوین قوانین و مقررات شفاف و روشن در زمینه گردشگری؛ ایجاد تشکل های گردشگری با همکاری و مشارکت مردم و علاقهمندان تحت نظارت دولت؛ ایجاد زمینههای جلب گردشگران (قوانین، امکانات، امنیت گردشگری و …)؛ ایجاد زیرساخت های مناسب برای ارئه خدمات مطلوب و مورد انتظار به گردشگران؛ ارائه اطلاعات صحیح، مناسب و به موقع به گردشگران؛ زیباسازی جاذبه های گردشگری؛ ایجاد اقامتگاه های مناسب ویژه گردشگران؛ ایجاد تعاونی های گردشگری؛ آموزش افراد شاغل در این صنعت به صورت تخصصی و …
با این حال هرچند در زمینه گسترش و توسعه تعاونی های گردشگری فعالیت هایی صورت گرفته است؛ اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. ایران به دلیل دارا بودن مناطق مستعد برای گردشگری، می تواند پذیرای صنعتی باشد که به شکل حرفه ای توان جذب سرمایه و کمک به اقتصاد کشور را داراست. کشوری که هم دارای مناطق زیبای طبیعی از جنگل و دریا گرفته تا کویر و مناطق تاریخی بی نظیری مانند: پارک جنگلی سی سنگان، پارک ملی گلستان، سواحل دریای خزر (کاسپین)، تالاب انزلی و ماسوله، جنگل های سحرآمیز حرا در سواحل بندرعباس، تخت جمشید، نقش رستم و خرابه های استخر، تخت سلیمان، پاسارگاد (مقبره کوروش)، ارتفاعات البرز و زاگرس در تمام فصول سال است.
همچنین ایران آثاری چون مسجد و حمام و بازار وکیل شیراز، دروازه قرآن و آرامگاه حافظ و سعدی و … را که از آثار تاریخی ایران پس از اسلام هست، دارد. خوش بختانه در هر استان ایران به لحاظ تنوع قومی و اقلیمی دلایل متعددی برای جذب گردشگر وجود دارد که به اختصار بخش کوچکی از آن را بیان کردیم. با بیان بخش کوچکی از جاذبه های گردشگری در ایران خواستیم اهمیت موضوع را از این منظر نگاه کنیم که ما برای جذب گردشگر، مناطق مختلفی را در کشور داریم که مستعد جذب گردشگر هستند؛ اما باید با ترسیم فرآیند و نقشه راه این صنعت به صورتی کاملاً دقیق و هدفدار به موضوع بپردازیم.
یکی از راه های معقول و قابل بحث، الگوبرداری این صنعت از سایر کشورهاست. ما با در اختیارگرفتن الگویی از گردشگری کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل قدمت تاریخی هر چند کم اما جذاب و از آن مهم تر اغلب اسلامی و جذب مدیرانی توانمند می توانیم استارت کار را به خوبی بزنیم. برای شروع کار ابتدا می بایست ضمن هماهنگی با ارگان ها و سازمان های مسئول صدور مجوز، حداقل دو استان را که دارای جاذبه های گردشگری خوبی هستند انتخاب و به صورت پایلوت نسبت به اجرای طرح های پایه و زیرساخت های لازم این صنعت در آن استان و برگزاری دوره های آموزشی برای عوامل این صنعت و عقد قرارداد با تورهای گردشگری معتبر نسبت به پذیرش گردشگران اقدام کنیم و هم زمان بر روی پروژه های استانی سایر مناطق کار و نسبت به تجهیز زیرساخت های آن مناطق اقدام کنیم تا به تدریج بتوانیم تمام مناطق مستعد جذب گردشگر در کشور را فعال کنیم.
قاعدتا برای شروع کار نیاز به حداقل سرمایه گذاری داریم تا با هماهنگی سایر بخش ها و تجمیع امکانات، این صنعت را متحول کنیم و باعث رونق آن در مناطق مختلف کشور باشیم.
منبع: سبزینه