موتورهای جستجو ابزار حرکتی گردشگران

توسط

جست و جوی هتل های به صرفه و باکیفیت و در عین حال با هزینه های پایین تر، بسیار در بین گردشگران رواج یافته و هر روز جای بیشتری در میان علاقه مندان به سفر باز می کند.

اما در این میان، اخیرا توجه به هتل های لوکس نیز افزایش یافته است؛ به این معنی که جست و جوی هتل های لوکس نیز جایگاه خوبی در بین این سیستم ها پیدا کرده اند. این، نتایج تحقیقاتی است که یکی از مراکز مطالعاتی معتبر دنیا با استفاده از اطلاعات خود و اطلاعات دریافتی از گوگل ثبت و تحلیل کرده است. این اطلاعات نتایج بررسی میزان و نوع رزروهای اینترنتی از طریق بستر اپلیکیشن های موبایلی و نسخه های دسک تاپی وب سایت ها است. در سال 2016 مطالعه ای در مورد دستگاه های موبایلی که از طریق آن ها می توان جست وجو کرد، انجام پذیرفت. در دستگاه های موبایلی که مورد مطالعه قرار گرفتند این نتایج به دست آمد:

– 73 درصد از این دستگاه ها هتل های اقتصادی با پایین ترین نرخ را جست و جو می کردند.
– 62 درصد از این دستگاه ها هتل هایی با هزینه های متوسط را جست و جو می کردند.
– 53 درصد، هتل های با سطح قیمتی بالا را می جستند.
– 45 درصد از جست و جو ها از طریق این دستگاه ها مربوط به هتل های لوکس بوده است.

بدیهی است که لزومی ندارد مجموع این درصدها 100 باشد. یک فرد از یک دستگاه موبایل مشخص می تواند هم هتل اقتصادی را جست و جو کند و هم هتل لوکس. در میان همه انواع این جست و جو ها باید بدانیم سریع ترین نرخ رشد مربوط به رشد جست و جو در مورد هتل های لوکس بوده که بالغ بر 23 درصد افزایش را در 6 ماه بین جولای تا دسامبر 2016 نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. اما جست و جو در مورد هتل های اقتصادی در همین مدت زمان 14 درصد رشد را تجربه کرده است. نرخ پایین رشد در جست و جوی موبایلی برای هتل های اقتصادی تا اندازه ای به این حقیقت وابسته است که این جست و جو ها در مورد بسترهای موبایلی بررسی شده و عموما خریدهای اینچنینی که تا حدودی گران قیمت محسوب می شوند از طریق نسخه های دسک تاپ صورت می پذیرد و استفاده از اپلیکیشن ها به این منظور عمر زیادی ندارد.

اطلاعات دیگری نیز از این تحقیقات و مطالعات به دست آمد که در ادامه برخی از آنها را مرور می کنیم:

– رشد جست و جوها در مورد برندهای مختلف در خدمات گوناگون نشان دهنده این است که جست و جو برای تورهای تعطیلات با بیش از 25 درصد، بیش ترین رشد را به نسبت جست و جوی هتل ها، مراکز و پارک های تفریحی تجربه کرده است.

– جست و جو و رزرو در مورد برنامه های بین صفر تا 7 روز در این بررسی ها، به ترتیب 47 و 58 درصد رشد داشته اند که برای بازه های زمانی بیشتر رشد کمتری در دو موضوع جست و جو و رزرو دیده شده است.

درسی برای صاحبان کسب و کار

در مورد آمار جست و جو ها در اینترنت در هر دو بستر موبایلی و دسک تاپ، می توان جداول دیگر را اضافه کرد که به دلیل خارج شدن از حوصله این نوشتار، علاقه مندان را به مطالعه بیشتر نتایج تحقیقات در فضای اینترنت دعوت می کنم. این مواردی که برشمرده شد همگی نشانگر این موضوع هستند که مخاطبان سفر و گردشگری به طرز شگفت آوری به جست و جو گران زیرک و دانا در فضای وب تبدیل شده اند که بسیار به نتایج جست و جوهای فراوان خود حساس هستند. این موضوع تنها به جست و جو منتهی نمی شود؛ بلکه در مقام مقایسه قیمت ها هنگام خرید نیز بسیار حساسیت فراوانی را از خود بروز می دهند که گاهی مشاهده شده فردی برای رزرو یک هتل یا یک پرواز یا یک تور مسافرتی، بیش از 30 وب سایت را جست وجو، بررسی و مقایسه کرده است. زمانی که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار با بسترهای مختلف جست و جو مانند موبایل و تبلت و کامپیوتر مواجه هستید و می دانید که مخاطب شما از کانال های متعددی برای بررسی و مقایسه و خرید استفاده می کند، به این نتیجه می رسید که عملکرد و سیاست بازاریابی در این مورد بسیار پیچیده و سخت خواهد بود و در نتیجه در کنار توجه به موارد بالا و برنامه ریزی برای رفع نیاز مخاطب در کسب اطلاعات مناسب، به استراتژی ها و سیاست های مناسب بازاریابی در این محیط بسیار رقابتی نیز باید فکر و توجه کنید.

نویسنده: مهدی نوابی – عضو جامعه گردشگری الکترونیکی ایران

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید