چرا گوگل پلاس موفق نبوده است؟

توسط

در زمان شروع کار گوگل پلاس موج بزرگی در وبلاگهای فناوری اطلاعات راه افتاد از اینکه رقیب جدی فیس بوک آمد و نظریه های متعددی که گوگل پلاس بهتر از فیس بوک است و آینده از آن گوگل پلاس است. در همان زمان در مصاحبه ای اشاره داشتم که نباید چندان به برنده شدن گوگل پلاس امیدوار بود و گوگل پلاس برگ برنده خاصی را ارائه نکرده است که کاربران فیس بوک را متمایل به مهاجرت کند.

پس از مدتها از شروع کار گوگل پلاس و پس از آن رشد قابل توجه کاربرانش در ماههای اول این روزها صحبت از شکست گوگل پلاس در رقابت با فیس بوک است. البته گوگل پلاس به کمک  جامعه بزرگ کاربران گوگل و راهکارهای این شرکت در تحمیل گوگل پلاس به کاربرانش توانسته بیش از صد میلیون کاربر داشته باشد اما  کارشناسان می گویند اکثر کاربران گوگل پلاس وقت بسیار کمتری را به نسبت کاربران فیس بوک در آن صرف می کنند. اما چرا گوگل پلاس موفق نبوده است؟

یکی از دلایل آن شاید همان چیزی باشد که من قبلا نیز در این وبلاگ به آن اشاره داشتم و آن این است که عموما کاربران فقط در یک شبکه اجتماعی حضور فعال دارند. در واقع برخلاف موتورهای جستجو یا سایتهای میزبانی وبلاگ و تصویر یا فیلم که هر کدام می توانند سهمی از بازار داشته باشند در شبکه های اجتماعی کاربران ترجیح می دهند در جایی حاضر باشند که دیگر دوستان آنها نیز آنجا باشند. گوگل پلاس نتوانست آنچنان انگیزه ای را ایجاد کند که کاربران به دلیل امکانات این سایت جزو کاربران دائمی آن شده و در واقع بر حضور و فعالیت خود در این شبکه جدید تمرکز کنند. این چنین شد که کاربران دنباله رو نیز ترجیح دادند همچنان وقت خود را در فیس بوک و در بین دوستان خود بگذرانند.

دلیل دوم اما برمی گردد به ماهیت گوگل پلاس به عنوان یک شبکه اجتماعی اشتراک یا تولید محتوا، این ماهیت گوگل پلاس البته مورد توجه بسیاری از فعالان شبکه های اجتماعی  هست و بسیاری از کاربرانی که بطور دائم اقدام به مطالعه محتوای تولید شده یا به اشتراک گذاشته شده توسط دیگران می کنند و خود نیز در این زمینه فعال هستند گوگل پلاس را می پسندند اما حقیقت این است که همه مردم دنبال چنین شبکه ای نیستند. برای بسیاری از کاربران ارتباط با دوستان خود، آگاهی از وضعیت آنها، چت با آنها، به اشتراک گذاشتن تصاویر مسافرتها یا میهمانیها با دوستانشان و البته خواندن چند مطلب جالب کافی است و برای این گروه فیس بوک گزینه بهتری است. همچنین بایستی توجه داشت که حضور در فیس بوک انگیزه های جنسیتی بیشتری دارد بدین معنا که ارتباط با جنس مخالف یا جاذبه های مرتبط با آن در فیس بوک بیشتر است و این سایت کارکرد دوستیابی بهتری در مقایسه با سایت خشک و محتوایی گوگل پلاس دارد.

منبع: وبلاگ علیرضا شیرازی

1 نظر
  1. الهام حسینی 12 سال قبل
    پاسخ

    سلام دوست عزیز
    روز به خیر
    سایت پیشنهادی لینک شد
    موفق و پایدار باشید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید