الفبای صنایع دستی بر تخته سیاه علمی-کاربردی

توسط

تا به امروز با خودتان فکر کرده اید که چرا بسیاری از دانشگاه های ما شبیه کارخانه های صنعتی شده اند که محصولات انبوه و یکسان خروجی آنها است؟

آیا فارغ التحصیلان برتر دانشگاه های ما در نظام آموزشی، محتوای دروس را به صورت کاربردی فرا می گیرند؟ آیا می توانند ارتباطی بین آموخته های علمی و نوع کسب و کار خود ایجاد کنند؟

در محیط های علمی بیش از همه چیز حرف از تحول در نظام آموزش دانشگاهی و محوریت قرار گرفتن کار عملی به میان می آید اما به نظر می رسد تصور روشنی از کار عملی در ذهن برنامه ریزان وجود ندارد!

معنای واقعی کار عملی عبور از سیستم سنتی آموزش کلاسی و رسیدن به مفهومی از دروس کارگاهی، عملیاتی و کاربردی است که دانشجو بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند، با ذهن و جسم درگیر آن شود، برای آینده شغلی اش هم مفید فایده باشد و در نهایت راه برای شکوفایی استعدادهای دانشجو فراهم شود. در حقیقت یک جوان دانشجو باید آچار به دست شود تا بتواند پیچ و مهره های سخت مدیریت را باز کند.

تحول در نظام دانشگاهی یعنی رسیدن به دانشگاهی که در آن دانشجو فعال باشد و استاد نقش راهنمای فعالیت های دانشجو را ایفا کند. این شرایط هرچند که دیرهنگام اما مدتی است در برخی دانشگاه های کشور شکل گرفته است و روش آموزش های علمی-کاربردی در چند سال گذشته با استقبال جوانان، دانشجویان و حتی کارمندان شاغل همراه بوده است.

با گذشت چند سال از اجرایی شدن این نوع آموزش ها در کشور، هنوز هم انتقادهایی نسبت به شیوه و روش آموزش و جذب دانشجو و به ویژه اعتبار مدارک ارائه شده وجود دارد، اما شواهد موجود نشان می دهد روز به روز تعداد متقاضیان این نوع از آموزش ها در کشور بیشتر می شود.

این در حالی است که سازمان های دولتی و خصوصی هم از این روش آموزش برای کارمندان خود استقبال کرده اند و این موضوع در حال حاضر در بسیاری از سازمان ها و دستگاه های اجرایی در جریان است. یکی از این سازمان ها که در سال های گذشته با توجه به آمار بالای جمعیت کارمندان خود به سراغ این نوع از آموزش های علمی-کاربردی رفته است، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

سازمانی که با توجه به وظایفی که برعهده دارد، آموزش های مداوم تخصصی را نه تنها برای کارمندانش، بلکه برای عموم علاقه مندان این حوزه نیاز دارد. این سازمان با موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی وابسته خود به آموزش و تربیت کارمندان و علاقه مندان به مباحث تخصصی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی می پردازد و در حال حاضر در دو مقطع کاردانی و کارشناسی جذب و آموزش دانشجو دارد.

اساسنامه موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سال 93 در جلسه شورای گسترش آموزش عالی به منظور رفع نیازهای تخصصی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به نیروهای کارآمد، توانمند و متخصص در زمینه مأموریت‌های سازمان به تصویب رسید.

“شهرود امیر انتخابی” رئیس موسسه آموزش علمی-کاربردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه برپایی بیست و ششمین نمایشگاه ملی و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی با بیان اینکه در حال حاضر با برنامه ریزی های انجام شده، 8 هزار دانشجو در کل کشور داریم، گفت: این دانشجویان در 207 کد رشته محل و 25 واحد دانشگاهی مشغول فراگرفتن تخصص های لازم به صورت علمی-کاربردی هستند.

رئیس موسسه علمی-کاربردی میراث فرهنگی، با اشاره به اینکه در حاضر در تهران 4 مرکز آموزش فعال داریم و مابقی در استان ها و شهرهای دیگر مانند ارومیه، اردبیل، اصفهان، اراک، تبریز، لالجین، همدان، سنندج، کرمان، کرمانشاه، زاهدان، زنجان، قم، مشهد، یزد، خرم آباد، یاسوج و اهواز است می افزاید: 50 درصد از دانشجویان این مراکز را شاغلان و کارمندان میراث فرهنگی و 50 درصد مابقی را هم افراد آزاد علاقه مند به مباحث حوزه گردشگری تشکیل می دهند.

به گفته “امیر انتخابی” این روزها یکی از رشته هایی که در مراکز علمی کاربردی وابسته به سازمان میراث فرهنگی بسیار استقبال می شود، رشته های مرتبط با هتلداری و گردشگری است. بنابر اظهارت وی، بیش از 60 درصد از آموز ش های این مراکز عملی و برپایه آخرین متدد آموزشی روز دنیا و به صورت علمی-کاربردی ارائه شده و همچنین از اساتید برجسته برای آموزش ها استفاده می شود.

این در حالی است که رئیس مرکز آموزش علمی-کاربردی سازمان میراث فرهنگی در بین صحبت های خود از مصوب شدن 50 کد رشته جدید در این دانشگاه خبر می دهد، به گفته “امیر انتخابی” در بخش صنایع دستی هم 3 رشته جدید مصوب شده است که شامل رشته های «مدیریت صنایع دستی، تعمیر و نگهداری، تجهیزات وابسته و طراحی صنایع دستی» می شود و پیش بینی ها از استقبال هنرمندان صنایع دستی از این رشته های جدید در آینده ای نه چندان دور حکایت دارد.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم تا سرفصل ها و رشته های جدیدی را به برنامه ریزی آموزشی مرکز آموزش علمی-کاربردی میراث فرهنگی اضافه کنیم. رشته هایی مانند «حقوق میراث فرهنگی، گردشگری سلامت، خبرنگار گردشگری، اقتصاد گردشگری، دیپلماسی گردشگری» و بسیار موارد دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز علمی کاربردی میراث فرهنگی اظهار امیدوار کرد که دانشجویان مراکز علمی کاربردی وابسته به این سازمان در سراسر کشور به صورت تخصصی و کاربردی با مباحث حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آشنا می شوند.

نویسنده: علی البرزی

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید