آیا باور می کنید بزرگ ترین مانع خوشبختی خودتان هستید!

توسط

بزرگ ترین مانع خوشبختی شما چیست؟ شاید خودتان، تعجب نکنید! در بسیاری از مواقع ما خوشبخت نیستیم زیرا راه های خوشبختی در دسترس مان را نمی شناسیم و به جای آنکه به استقبال خوشبختی برویم، راه ورود آن به زندگی مان را سد می کنیم. اگر به دنبال خوشبختی می گردید، باید بدانید که چه اشتباهاتی خوشبختی شما را می کشند.

دکتر فیل مک گرا از مشهورترین روانشناسان جهان است که برنامه تلویزیونی هفتگی اش صدها میلیون تماشاگر دارد. به نظر دکتر فیل تنها با اجتناب از 10 اشتباهی که در ادامه به آنها اشاره می شود، می توان خوشبختی پایدار را در زندگی به دست آورد.

پس اگر می خواهید خوشبخت باشید و موانع رسیدن به خوشبختی را از سر راه تان بردارید، این ده مورد را که شامل: زندگی کردن در ترس، شکرگزار نبودن، دیر خوابیدن، پناه بردن به راه های نامناسب، قضاوت کردن در مورد دیگران، شکایت کردن، خودشیفتگی و غرور بیش از حد، فکر کردن دائمی به ایده آل ها، تقصیرها را به گردن زمان انداختن، عدم تمایل به تغییر و عدم پذیرش تغییرات پیرامون را انجام ندهید.

بزرگ ترین مانع خوشبختی خودتان هستید

1. زندگی کردن در ترس

خیلی از انسان ها در هراس از فردا زندگی می کنند. سایه ترس روی زندگی آنها گسترده شده و مدام از این می ترسند که فردا چه خواهد شد. اما یک لحظه منطقی فکر کنید، شما که نمی توانید فردا را کنترل کنید، اما چیزی که می توانید آن را کنترل کنید زندگی خودتان، در همین لحظه است. ترس تان در مورد آینده را کنار بگذارید و یاد بگیرید همین لحظه را دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید. آنچه باید بدانید این است: این لحظه ای که در آن می باشید دیگر تکرار نمی شود، پس قدر آن را بدانید.

2. شکرگزار نبودن

هر روزی را که می گذرانید باید همراه با شکرگزاری باشد. قطعا اگر فکر می کنید که سببی برای شکرگزاری نیست به این فکر کنید که زنده هستید و می توانید هرکاری که می خواهید با زندگی تان انجام دهید. به این فکر کنید که حتما در زندگی شما نکات بسیاری می باشند که باید برای آنها خوشحال باشید. کافی است کاغذی بردارید و هر چیزی را که فکر می کنید در زندگی تان ارزش دارد بنویسید، آن وقت می بینید که باید شکرگزار باشید.

3. دیر خوابیدن

کافی است چندروز خوب نخوابید تا فکر کنید کل جهان به هم ریخته است و هیچ چیز خوب نیست و هیچ امیدی به آینده وجود ندارد. کم خوابی تمرکز شما را می گیرد و سرعت عمل فکری تان را کاهش می دهد. همه اینها سبب می شود دنیا پیش چشم تان تیره و تار شود. برای فرار از این حالت چه می کنید؟ به قهوه پناه می برید؟ کافئین قهوه سبب می شود که احساس اضطراب و ترس سراغ تان بیاید و اوضاع بدتر از این شود.

4. پناه بردن به راه های نامناسب

وقتی احساس خوشبختی نمی کنید چه می کنید؟ به سیگار پناه می برید؟ یا ممکن است سراغ موارد نامناسب دیگر مثل مواد مخدر بروید؟ این کارها می تواند وضعیت را از آنچه هست هم بدتر کند. باید بدانید که آنچه به آن پناه برده اید درست و سالم است یا نه، به طور مثال پناه بردن به غذاها هم در زمانی که احساس خوشبختی نمی کنید، یک اشتباه است.

5. قضاوت کردن در مورد دیگران

سعی کنید که اطرافیان تان را درک کنید و بفهمید نه اینکه در مورد آنها قضاوت کنید. شاید این کار سخت ترین کار باشد اما زندگی شما را ساده می کند. همدل و دلسوز دیگران باشید و آنها را دوست داشته باشید تا زندگی خوشحالی داشته باشید.با این شیوه  می توانید خوشبختی پایدار را به زندگی تان وارد کنید. همدلی و همراهی کلید ارتباط است و با ارتباط است که شما از تنهایی خارج می شوید و می توانید همراهی و همدلی دیگران را داشته باشید و هرگز تنها نمانید.

6. شکایت کردن

فکر می کنید کسی وجود دارد که از یک فرد غرغرو و همیشه شاکی خوشش بیاید؟ اگر خودتان آن آدم همیشه شاکی و بداخلاق و عصبانی باشید چه؟ شاید شما همیشه این احساس را دارید که آدمی منطقی می باشید و همیشه براساس واقعیات قضاوت می کنید، اما اگر همه به شما می گویند «بدبین» بد نیست که در دیدگاه های خودتان تجدیدنظر کنید و به جای دیدن نیمه خالی لیوان، همیشه نیمه پر لیوان را ببینید. با خوش بینی زندگی زیباتر می شود و احساس خوشبختی به زندگی شما وارد می شود.

7. خودشیفتگی و غرور بیش از حد

پژوهش ها می گویند که حدود 15 درصد از زنان از وضعیت جسمی و شکل ظاهری خود راضی نیستند. این بسیار ناراحت کننده است. شما باید افکار منفی را از زندگی تان خارج کنید و بهتر است این کار را اول از خودتان آغاز کنید؛ نه اینکه خودشیفته و بیش از حد مغرور شوید، اما آنچه را که می باشید، بپذیرید. زمانی که خودمان را دوست نداشته باشیم، نمی توانیم دیگران را دوست بداریم. از همین حالا آغاز کنید، در آینه خودتان را نگاه کرده و حس پذیرش خودتان و علاقه به خودتان را لمس کنید.

8. فکر کردن دائمی به ایده آل ها

همیشه می خواهید بهتر و بهترین باشید؟ می خواهید بی عیب و نقص باشید؟ خب بهترین و کامل  بودن تقریبا غیرممکن است باید بدانید که اگر تمام تلاش تان را می کنید که موفق باشید، همین یعنی اینکه شما «عالی» می باشید. در این صورت باید از آنچه هستید و آنچه انجام داده اید، راضی باشید. زندگی کوتاه است و اگر این موضوع را در نظر نگیرید، همین زمان کوتاه را هم از دست خواهید داد. بهترین کار این است که از تک تک دقایق عمرتان لذت ببرید.

9. تقصیرها را به گردن زمان انداختن

«وقت ندارم»، «نمی توانم به کارهایم برسم»، «به هیچ کاری نمی رسم» اینها جملات و شکایات شایعی می باشند اما نباید تقصیراتی را که متوجه خودتان است به گردن نداشتن زمان بیندازید.اگر دوست دارید کاری را انجام دهید یا اگر کار مهمی دارید که حتما باید انجام شود باید زمانش را پیدا کنید، هرقدر هم که سرتان شلوغ باشد قطعا زمان هایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کرده و آنها را از حالت مرده خارج کنید. قدرت برنامه ریزی و حذف چیزهای غیرضروری شما را موفق خواهد کرد.

10. عدم تمایل به تغییر و عدم پذیرش تغییرات پیرامون

زندگی مثل دریایی است که هر موج آن یک تغییر در زندگی شما ایجاد می کند. بهتر است موج سواری بلد باشید یا اینکه سعی کنید در خلاف جهت موج ها شنا کنید. همه چیزهایی را که دارید دوست داشته باشید اما بدانید تغییرات لزوما به معنای از دست دادن هرچه دوست دارید نیست. وقتی بپذیرید که تغییر جزئی از زندگی است بیشتر قدر آنچه دارید را خواهید دانست و انسان خوشحال تر و خوشبخت تری خواهید بود.

4 نظر
  1. مونا 9 سال قبل
    پاسخ

    ما كه هيچ مانعي براي خوشبختي نمي بينيم
    شما مي بينيد؟

    • ابوذر 9 سال قبل
      پاسخ

      چون شما خیلی خوشبختین

  2. مهوش 9 سال قبل
    پاسخ

    امید که با رعایت و عملی کردن و حذف این اشتباهات در زندگیمون به یک خوشبختی نسبتا پایدار برسیم.

  3. ابوذر 9 سال قبل
    پاسخ

    سلام اقا میثم
    زیبا بود.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید