صنعت MICE راهی برای فصلی نبودن توریسم

توسط

صنعت MICE به طور کلی فصلی بودن صنعت توریسم را کاهش می دهد، به همین دلیل است که بیشترین حجم همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف در طول فصل های کم گردشگر رخ می دهند.

از سوی دیگر، از آنجا که میزبانی یک نمایشگاه نیز روشی است که می تواند بین محصولات و خدمات برای خریداران احتمالی در مقیاس ناحیه و جهانی پیوند ایجاد کند، برپایی نمایشگاه ها در فصول مختلف به ویژه در فصول کم تردد، نقش موثری را در اقتصاد، اشتغال و کنترل فصلی جامعه مقصد ایفا می کند.

براساس تعریف کن لاکهورست، متخصص صنعت نمایشگاه ها و MICE، «نمایشگاه تنها یک مجموعه از کالاهای جالب که در کنار هم، در یک زمان و مکان جمع شده اند، نیست؛ بلکه مجموعه ای از فعالیت ها و خلاقیت های انسانی است و بعضی از آنها بسیار شایسته تحسین و قابل حمایت هستند که برای دلایلی نهایی و برای دستیابی به نتایج مشخصی انجام می شوند. آنها نوعی دادوستد انسانی هستند؛ به صورتی که تبلیغ کنندگان و نمایشگاه داران از سویی با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار می کنند و از سوی دیگر نتایج آنها می تواند از طریق افکار عمومی بعدا به آنها انتقال پیدا کند.»

نمایشگاه ها برای رشد و گسترش هر نوع فضای بازاریابی و صنعتی ادامه کار دادند. در عصر دیجیتال، نمایشگاه ها تنها رویدادهایی هستند که خریداران و فروشندگان به صورت فیزیکی در کنار هم قرار می گیرند؛ یک پتانسیل برای بیزینس که با تغییر سریع تکنولوژی پیچیده تر شده است. نمایشگاه ها یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای بناگذاری و ذکر روابط مشتری مدارانه هستند. رویدادهای MICE ثابت کرده اند که در مورد آوردن ایده ها، دانش و دیدگا ه های جدید به کشوری، ارائه کننده خدماتی بسیار مفید هستند. از سوی دیگر، صنعت MICE یک پل برای اطلاعات و دانش و همچنین گسترش سریع به ویژه در این دوره زمانی جهانی سازی شده است. صنعت MICE می تواند جو تجارت های محلی را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه، به طور مستقیم مسیر استراتژیک صنایع خاص را با تغییر مواجه کند. به علاوه، رشد در این صنعت می تواند به بهبود تجارت های محلی در استانداردهای تولید و تامین شان کمک کند.

تجربه های خارجی

در عین حال، نمایشگاه های بین المللی عرصه ای در بازاریابی صادرات به کشورهای مختلف هستند. غرفه داران و شرکت کنندگان در این نوع از نمایشگاه ها مانند نمایشگاه های تجاری عمل می کنند. امروزه رشد در حجم نمایشگاه جهانی نسبتا چشمگیر بوده است. افزایش نمایشگاه ها و رشد آن به طور مستقیم با رشد اقتصادی آن منطقه در ارتباط است. اروپا بیشترین سهم از حجم نمایشگاهی در دسترس را برگزار کرده است. در همین حال حجم نمایشگاهی خالص در آسیا نرخ رشد سالانه 20 درصد را تجربه کرده و انتقال در مورد مکان و رشد صنعت نمایشگاه از کشورهای توسعه یافته به کشورهای دیگری مانند چین، هند یا برزیل می تواند امکان داشته باشد.

اگرچه بخش نمایشگاه های تایلند در حال حاضر مشغول کسب تجربه در زمینه حجم و مقدار است، با این حال یکی از مقاصد بالا رتبه نمایشگاه در آسیای شرقی از نظر حجم فروش در مقایسه با سایر کشورهای همسایه است. در سال 2015، تایلند به عضویت مجمع اقتصادی ASEAN درآمد. این کشور با داشتن 8 سالن بین المللی نمایشگاه و کنوانسیون با مساحتی بالغ بر 212 هزار متر مربع، به عنوان پنجمین کشور از لحاظ مساحت و اولین در ASEAN است. تایلند به تمرکز روی جذب بازار مشترک در این منطقه و در نظر گرفتن فرصت ها برای بازگشایی و جذب سایر پتانسیل های بازار های کشورهای همسایه احتیاج دارد.

حرکت به سوی آنلاین شدن

از سوی دیگر، با تغییر سریع تکنولوژی و رکود 2010-2009 هر کسب و کار به دنبال راه های کاهش هزینه است و نمایشگاه ها نیز از این امر مستثنی نیستند. تعداد زیادی از شرکت ها امروزه به نمایشگاه های آنلاین به عنوان «نمایشگاه مجازی» روی آورده اند تا امکانات صرفه جویی هزینه را برای میزبان ها فراهم آورند. با تکنولوژی امروزه، مفهوم رویدادهای آنلاین محدود به نمایشگاه های کالا یا گالری ها نیست، بلکه به میزبان های نمایشگاه جهانی و دیگر گونه های رویدادهای الکترونیک گسترش یافته است. از این رو پلت فرم های مجازی می توانند فضای بسیار خوبی برای تجارت هایی که به دنبال برگزاری نمایشگاه، به عنوان یک نمایشگاه مجازی هستند، فراهم آورند؛ چرا که این نمایشگاه های مجازی معمولا هزینه ای بسیار کمتر از فرم قدیمی خود دارند.

در مسیر سبز شدن

از دیگر سو نیز مفاهیم سبز و توسعه پایدار بسیار برجسته و تبدیل به یکی از واقعیت های صنعت MICE شده است. با توجه به این حقیقت که نمایشگاه، یک صنعت پیچیده با چند بازی کننده کلیدی است، PEOها (Professional Exhibition Organizer) به ساماندهی نمایشگاه هایی که با مفاهیم سبز و توسعه پایدار مربوطند، احتیاج دارند؛ به این علت که نتیجه این نمایشگاه ها با آنها در ارتباط است. برای برگزاری یک نمایشگاه سبز، غرفه داران نیاز دارند غرفه های خود را با مفاهیم سبز مانند بازیافت زباله همسو کنند.

امین پیرمحمدزاده – مدرس دانشگاه گروه گردشگری و هتلداری

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید