رسانه های اجتماعی از مهم ترین بسترهایی هستند که باید برای بازاریابی در کسب و کارهای گردشگری به آن توجه کرد و گاهی به تنها مسیر بازاریابی یک مجموعه تبدیل می شوند.
بازاریابی دیجیتال یک رشته تخصصی بسیار دقیق است که باید همواره برای موفقیت در آن از مشاوران و متخصصان امر کمک گرفت. با وجود این نکاتی وجود دارد که برای موفقیت یک مجموعه یا یک شخص می تواند به کار رود.
اولین قدم موفقیت در این عرصه، شناخت دقیق خود است. در واقع برای موفقیت باید ابتدا صدای کسب و کار خود را مشخص کنید. چه ماموریتی را برای خود می بینید و به عبارتی اگر کسب و کار شما به شکل یک انسان بود چطور می توانستید آن را توصیف کنید؟ آهنگ صحبت شما با مخاطب، شخصیت کسب و کار شما، زبان ارتباط شما با مخاطب و هدف شما از ارتباط با او چهار وجه کلیدی هستند که می توان با استفاده از آن کسب و کار را توصیف کرد.
حال با این مقدمه توجه شما را به نکات زیر جلب می کنیم:
تمرکز خود را پیدا کنید
برای تاثیرگذار بودن موضوع خاصی را که به آن بیشتر تسلط و علاقه دارید پیدا کنید. اگر به موضوعات گسترده ای بپردازید به سادگی نمی توانید انتظار شناخته شدن و تاثیرگذاری داشته باشید. زمانی تاثیرگذار می شوید که مخاطبان شما را به دانش و تخصص در یک یا چند موضوع خاص بشناسند. همین طور روی یکی از بخش های صنعت رسانه های اجتماعی تمرکز کنید مانند بازاریابی در رسانه های اجتماعی یا ارتباطات عمومی در رسانه های اجتماعی و در نهایت روی یک پلت فرم در رسانه های اجتماعی تمرکز کنید مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و پینترست.
با گام های کوچک شروع کنید و از طریق تحقیق و تجربه در مورد علایق خاص خود و کسب و کار گردشگری خود بیشتر بدانید. با این کار شما می توانید ورودی ها و خروجی های مخصوص به خود را بشناسید و ایده های خود را شکل دهید و به جای کپی برداری ساده از دیگران، دیدگاه های شخصی خودتان را بیان کنید. این یکی از مهم ترین گام ها برای تاثیرگذار بودن در رسانه های اجتماعی است.
در بلاگ های مربوط به پلت فرم انتخاب شده اشتراک بگیرید
رسانه اجتماعی یک موضوع منحصر به فرد است؛ به دلیل اینکه یک جریان ثابت همیشگی دارد. همیشه در جریان آخرین به روزرسانی ها در مورد رسانه مورد نظرتان باشید و تغییرات را به دقت ببینید؛ تغییراتی از قبیل تغییر در الگوریتم ها، تحلیل های جدید و ویژگی های جدید اضافه شده. این تغییرات می توانند به شدت کانال اجتماعی و مسیری را که به آن داده شده تغییر دهند. چه بخواهید در کانال اجتماعی به عنوان یک قدرتمند دیده شوید و چه بخواهید در صنعت گسترده تری مانند گردشگری فعالیت کنید، به صورت منظم بلاگ های مربوط به پلت فرم مورد نظر را مطالعه کنید.
به طور روزانه بلاگ های مربوط را مطالعه کنید
علاوه بر بلاگ های مربوط به پلت فرم مورد نظر خود، بلاگ های دیگری را نیز به طور روزانه مطالعه کنید تا بتوانید به دیدگاه های بهتری در مورد موضوع خاص و مورد علاقه خود یا روندهای موجود در گردشگری دست یابید. خبرهای جدید، نظرات متخصصان و مطالعات موردی را که از سوی افرادی که شما به آنها اعتماد دارید منتشر می شوند، مطالعه کنید. با استفاده از ابزاری مانند Feedly برای اشتراک داشتن از بلاگ های گوناگونی که مرتبط با صنعت گردشگری هستند می توانید از مزایای دانستن نظرات دیگران و توصیه های مفید بهره مند شوید.
برای موضوعات و کلمات کلیدی پلت فرم و صنعت گردشگری، ابزارهای هشداردهنده را تنظیم کنید
مطالعه انتشارات جدید و پست های مربوط بهترین راه آگاه ماندن است. زمانی که بدانید چه اتفاقی در حال افتادن است می توانید فالوئر های خود را نیز از تغییرات و خبر های جدید آگاه سازید. از آنجا که مطالعه همه بلاگ ها و اطلاعات مورد نظر از تمام پلت فرم ها یک موضوع غیرممکن است، زمان را برای تنظیم زنگ هشداردهنده در مورد مطالب مورد توجه خود صرف کنید. دو ابزار رایگانی که بهترین ابزارها برای تنظیم این موارد هستند عبارت است از Google Alert و Social Mention که می توانید در آنها تنظیمات مخصوص به خود را انجام دهید. اگر امید دارید که به عنوان یک تاثیرگذار در رسانه های اجتماعی دیده شوید، باید نشان دهید که همواره آخرین اطلاعات کافی را در حوزه گردشگری دارید. حتی بهتر است اتفاقاتی را که به زودی خواهند افتاد نیز بدانید و قبل از رویداد در مورد آن به مخاطبان تان آگاهی دهید.
بلاگ خود را منتشر کنید
یک بلاگ ساده در قالب وردپرس می تواند بهترین انتخاب باشد. حداقل هفته ای دو یا سه مطلب در اینستاگرام خود منتشر کنید. این کار باعث شناخته شدن شما به عنوان یک صاحب نظر در مورد موضوع مورد علاقه تان خواهد شد. در کنار مطالب و نکاتی که ذکر شد توجه به مواردی همچون انتشار مطلب در فضایی تخصصی تر مانند لینکدین، انتشار مطالب ارزشمند، انتشار در دیگر وب سایت ها و تعامل آنلاین با مخاطب نیز از مواردی هستند که موفقیت و تاثیرگذاری شما را در فضای رسانه های اجتماعی افزایش خواهند داد.
نویسنده: مهدی نوابی / عضو جامعه گردشگری الکترونیکی ایران
بسیار خوب بود …سپاس
کاملا درسته
کلا وبلاگ جهتش گردشگری نیست. بیشتر نقش سفرنامه داره.