اثر پروانه ای دونالد ترامپ بر گردشگری جهانی

توسط

انتخابات آمریکا به پایان رسید و حالا چشم جهانیان به رئیس جمهوری آمریکا به عنوان مهم ترین فرد تاثیرگذار در سیاست و اقتصاد جهان دوخته شده است.

بازارها پیشاپیش از کلینتون حمایت کردند و اکنون انتخاب ترامپ می تواند ضربه ای برای اقتصاد جهانی و بازارهای سهام باشد؛ امری که خود می تواند به طور کلی بر کشورهای دیگر نیز در یک اثر پروانه ای تاثیر بگذارد. ترامپ که از آغاز حضورش با جنجال و هیاهو خود را مطرح کرد، با انتخاب شدن به سمت ریاست جمهوری آمریکا حال می تواند اثرات بسیار مهمی بر گردشگری جهانی نیز به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصاد بگذارد. از جدال ترامپ با چینی ها گرفته تا منع سفر مسلمانان همگی می توانند پیامدهایی منفی برای گردشگری ورودی و خروجی آمریکا داشته باشند.

علاوه بر این برند گردشگری آمریکا نیز ممکن است تحت تاثیر حرف های ترامپ قرار گیرد. همچنین احتمال عکس العمل سیاسی چینی ها نسبت به مواضع ضد تجارت با این کشور و استفاده سیاسی آنها از اهرم گردشگری می تواند نوعی جنگ بدون سلاح را بین آنها ایجاد کند؛ نبردی که در یک سوی آن بخش گردشگری ایستاده است.

بازی امپراتوران سیاست در میدان گردشگری

در حالی که برخی از گردشگران چینی ممکن است درباره کسب تجربه دست اولی در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کنجکاو باشند، اطلاعات نشان می دهند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند گردشگران چینی را از بازدید از آمریکا در طول دوره انتخابات بترساند. گردشگران چینی که با مفهوم انتخاب مستقیم روسای جمهور بیگانه هستند، ممکن است انتخابات 2016 ایالات متحده را نمایش جالبی از کارکرد دموکراسی آمریکایی بدانند، اما گروه های تورگردان می گویند که احتمالا در طول مدت انتخابات گروه های کمتری از گردشگران این کشور وارد ایالات متحده آمریکا خواهند شد. مطمئنا کاندیداهای ناخوشایند ریاست جمهوری این دوره، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون که بسیاری از مفسران انتخاب آنان را بدترین انتخابات تاکنون می دانند، می توانند منجر به استفاده دولت چین از ابزار قدرتمند قانونی خود در حوزه گردشگری شوند. این حربه قانونی به حزب کمونیست چین این امکان را می دهد که گردشگری خارجی خود به کشور دیگری را محدود کند. در حقیقت، مطبوعات آزاد هنگ کنگ این انتخابات را «هدیه ای برای پروپاگاندای چینی» می دانند و به سندی از دولت چین در سال 2013 اشاره می کنند که طبق آن دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی یکی از تهدیدات بسیار مهم برای قوانین حزب کمونیست چین محسوب می شد.

در یک انتخابات دیگر در سال 2016، تایوان در یک پیروزی غیرمنتظره تسای اینگ ون را که به دنبال استقلال تایوان بود، به قدرت رساند. چینی ها به این امر با بدبینی نگاه می کنند و همین موجب بروز اثرات منفی بر گردشگری چینی ها در این کشور شد که هنوز موضوعی داغ در محافل سیاسی تایوان است. هرچند، نخستین ضربه حتی قبل از انتخاب وی به تایوان وارد شد زیرا حزب کمونیست چین بازدید از این کشور را در زمان برگزاری انتخابات منع کرد که موجب کاهش تعداد گردشگران به این کشور شد. تورگردانان ساکن در تایپه پایتخت تایوان، طبق اظهاراتی که در نشریه تایپه تایمز منتشر شد، ذکر کردند تعداد متقاضیان آنان در طول هفته های انتخاباتی تا 50 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، مسافران مستقل با چشم انداز تجربه دست اولی از انتخابات به این کشور سفر کردند.

حتی با وجود اینکه روابط چین با انتخابات تایوان حساس تر از روابط این کشور با انتخابات ایالات متحده آمریکا است، می تواند جوی ایجاد کند که همین امر در مورد انتخابات آمریکا نیز مصداق پیدا کند. شرکت «جینگ تراول» برای روشن شدن وضعیت، تحقیقاتی انجام داده است تا دریابد گردشگران چینی که در طول ماه انتخاباتی سال 2008 و 2012 به ایالات متحده آمریکا رفته بودند، چگونه عمل کرده بودند و به این ترتیب، اطلاعات مربوط به ورود ماهانه از سوی سازمان وزارت بازرگانی را تحلیل کرد.

در نمودار می توان تفاوت موجود میان رشد گردشگری در ماه نوامبر و میانگین نرخ رشد ماهانه گردشگری چین را مشاهده کرد و با سال های انتخاباتی 2008 و 2012 مقایسه کرد. برای مثال، رشد گردشگری در ماه نوامبر سال 2007 برابر با 12.6 درصد و میانگین نرخ رشد ماهانه در سال 2007 برابر با 18.5 درصد بوده است که اختلاف میان این دو به 5.9 درصد می رسد. این اختلاف در سال 2008 به 14 درصد افزایش می یابد. در اینجا می توان دید بدترین آمار رشد گردشگری چینی ها در آمریکا، طی سال های برگزاری انتخابات آمریکا بوده و این علاوه بر اثری است که سیاست این کشور می تواند از نظر قانونی در جدال با سیاست های ضدچینی ترامپ اعمال کند. در واقع، در 9 سال مورد بررسی در این تحقیق، بیشترین میزان اختلاف رشد گردشگری در ماه نوامبر در سال های انتخاباتی دیده می شود.

آنچه که می توان از اطلاعات مربوط به ماه نوامبر فهمید، آن است که به طور کلی این ماه نسبت به متوسط ماه های سال عملکرد ضعیف تری دارد و نرخ رشد گردشگران چینی در طول ماه نوامبر به طور کلی پایین تر از نرخ رشد کلی گردشگران ورودی چین به خاک ایالات متحده آمریکا است. صرف نظر از دوره مربوط به بحران مالی جهانی در فاصله سال های 2009-2008، عملکرد ماه نوامبر سال 2012 نیز شاهدی قدرتمند برای اجتناب گردشگری ایالات متحده آمریکا از رشد مداوم در سال انتخاباتی است. در حقیقت حتی با احتساب سال انتخاباتی 2008، عملکرد ضعیف در ماه نوامبر مشخص می شود؛ امری که به سرعت در سال 2009 با جهش همراه شد، آن هم به رغم اینکه در آن سال کندترین رشد گردشگری چینی برای ورود به ایالات متحده آمریکا در طول یک دهه رخ داده بود.

به هر صورت، دلایلی وجود دارند که در مورد عملکرد چینی ها در طول سال انتخاباتی اخیر خوش بینی هایی داشته باشیم. برای شروع می توان به این فکر کرد که چین ممکن است از جو انتخاباتی به سود اهداف پروپاگاندای تبلیغاتی خود استفاده کند و بنابراین تلاشی در جهت کاهش شمار گردشگران خروجی خود به مقصد ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر انجام ندهد. مهم تر از همه اینکه شاید گردشگران انفرادی، سهم بزرگی از سفر گردشگران چینی به ایالات متحده را شکل دهند و گروه های تورگردان که معمولا تحت محدودیت های دولتی قرار دارند، چندان نتوانند جریان گردشگری خروجی را تحت تاثیر قرار دهند. در نتیجه، گردشگران انفرادی در میان اهداف پساانتخاباتی تایوان برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری آن نیز پس از اجرای محدودیت های چین، قرار دارند.

در حالی که کاهش ورود گردشگران در روزهای حول و حوش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممکن است نمایش جالبی از اثرگذاری سیاست بر گردشگری باشد، اثرات کلی بر گردشگری چین به ایالات متحده آمریکا محدود است. برای گردشگران چینی امنیت یکی از بزرگ ترین دغدغه ها است؛ بنابراین بروز خشونت در روزهای انتخابات، خطر تهدیدات تروریستی یا عدم پذیرش نتیجه انتخابات از سوی هواداران ترامپ، بدون شک پایان تلخی برای گردشگری سال 2016 بین چین و آمریکا باقی خواهد گذاشت.

انتخابات در آمریکا، افت صنعت سفر در نیوزیلند

از سوی دیگر، بازار گردشگری خارجی ایالات متحده آمریکا بار دیگر پس از مدت ها رشد ضعیف و نه چندان دلچسب پس از بحران مالی جهانی، در برخی کشورها مانند نیوزیلند بهبود یافته و گردشگران این کشور، پس از استرالیا و چین در میان بزرگ ترین کشورهایی قرار می گیرند که در نیوزیلند پول خرج می کنند. مدیر یکی از شرکت های گردشگری، کریس رابرتز می گوید: «صنعت گردشگری نیوزیلند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از نزدیک تعقیب می کند. اگرچه برای اظهار نظر در مورد اینکه آیا این انتخابات بر سفر به نیوزیلند نیز اثر خواهد گذاشت یا خیر، زود است.» رابرتز معتقد است: «به طور سنتی، آمریکایی ها در طول سال انتخابات کمتر به سفر می روند؛ هرچند، ورود گردشگران از سومین بازار گردشگری بزرگ ما در 12 ماه گذشته حدود 14 درصد رشد کرده و به 270 هزار نفر رسیده است. این اتفاق به دلیل برقراری تعدادی از خدمات پروازهای مستقیم جدید شامل مسیر هوایی هوستون در نیوزیلند به اوکلند، پرواز روزانه خطوط هوایی آمریکا بین لس آنجلس و اوکلند و پرواز خطوط هوایی یونایتد از سانفرانسیسکو به اوکلند افزایش یافته است.»

وی ادامه می دهد: «تمام این خطوط هوایی مشوق هایی برای پر نگه داشتن هواپیماها دارند. هرچند، اگر نتیجه انتخابات بر اقتصاد آمریکا اثر بگذارد، هر کاهشی منجر به تاثیر گذاشتن بر گردشگری آمریکا خواهد شد.» جولی رید، مدیر فروش یونایتد ایرلاین در استرالیا و نیوزیلند نیز بیان می کند که مردم وقتی نوبت انتخابات می رسد به دلیل عدم اطمینان در مورد نتیجه آن محتاط می شوند. وی عنوان می کند: «مردم می خواهند بدانند که انتخابات بر بودجه ها و مالیات ها چه اثری خواهد داشت.» درحالی که ماه نوامبر به طور سنتی می تواند برای سفرهای برون مرزی آمریکایی ها به کشوری همچون نیوزیلند بی رونق باشد، نیوزیلندی های بیشتری در این ماه به آمریکا سفر می کنند تا بازی تیم راگبی (نوعی فوتبال مشهور در آمریکا و نیوزیلند) خود را در شیکاگو تماشا کنند.

شعبه ارزهای خارجی فلایت سنتر که یک شرکت در امر سفر است، در این هفته گزارشی را منتشر کرد که به این هواداران هشدار می داد نگذارند پول تعطیلاتشان به وسیله انتخابات آمریکا «ترامپی» شود. این به آن معنی است که در حالی که پیروزی ترامپ می تواند ارزش دلار را دچار تغییراتی کند، مسافران باید از تغییرپذیری و غیرقابل پیش بینی بودن پرهیز کنند. دنیل جکسون، یکی از مدیران گردشگری در نیوزیلند می گوید: «در حالی که ما نمی دانیم از بین ترامپ و کلینتون کدام پیروز انتخابات خواهند شد، این نکته را می دانیم که تغییرات سیاسی ناگهانی و غیرمنتظره می توانند اثر معنادار و مهمی بر بازار ارز داشته باشند و بر هزینه کرد های مسافران اثر بگذارند.»

حالا صنعت سفر آمریکا هم در کنار دیگر بخش های اقتصاد این کشور منتظر است با پایان انتخابات تکلیف خود را برای ادامه مسیر بداند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید