سمینار فیلم توریسم با حضور فیلمسازان و فعالان گردشگری در موزه ملی ایران برگزار می شود.
امروزه اهمیت پدیده گردشگری بر هیچ یک از دستاندرکاران این امر در دنیا پوشیده نیست. شاهد این مدعا تلاش کشورها در بهره برداری از روش های گوناگون برای جذب گردشگر است. نمونه هایی از این تلاش ها را در نمایشگاه های شناخته شده بین المللی نظیر WTM ، فیتور و ITB می توان به وضوح دید. از جمله روش هایی که به تازگی بیشتر مورد توجه مقاصد گردشگری قرار گرفته است استفاده از زبان تصویر به جای متن است. مخصوصا فراگیر شدن رسانه های اجتماعی تصویر محور نظیر اینستاگرام و تلگرام که در کشور ما نیز از ظریب نفوذ بالایی برخوردار هستند نقش تصویر اعم از عکس یا فیلم را در معرفی مقاصد گردشگری و همچنین خدمات مربوطه از هر زمان دیگری پررنگ تر بوده است.
بیراه نیست که کشورهایی نظیر کره، هند، گرجستان، ترکیه و امارات متحده عربی که فاصله جغرافیایی زیادی هم با ایران ندارند بخش قابل توجهی از بودجه های بازاریابی و تبلیغات گردشگری خود را صرف تولیر محصولات تصویری از جمله فیلم ها و سریال های تلویزیونی برای مخاطبانشان در خارج از مرزها می کنند و با معرفی غیرمستقیم و هوشمندانه جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود سالانه گردشگران زیادی را برای بازدید از جاذبه های مورد اشاره در این فیلمها به کشور خود می کشانند و از منافع آن نیز بهره مند می شوند.
فیلم های ارباباب حلقه ها در نیوزلند، هری پاتر در انگلستان، شجاع دل در اسکاتلند و ایرلند و کازابلانکا در مراکش نمونه های موفقی از این دست هستند.
فیلم توریسم شاخه ای از گردشگری فرهنگی است که به علاقه فزاینده و تقاضا برای بازدید از مکان هایی که به واسطه نمایش داده شدن شان در فیلم ها و سریال های تلویزیونی محبوب شده اند می پردازند (Zimmermann, 2003).
به گفته wang 2007 تمام مکان های به نمایش در آمده در فیلم هری پاتر بعد از نمایش این فیلم در سال 2001، 50 درصد یا بیشتر افزایش در تعداد بازدید را شاهد بودند. بعد از سی سال از نمایش فیلم کروکودیل داندی در آمریکا مدیر هتل پلازا در نیویورک می گوید 90 درصد از مهمانان ما به خاطر این فیلم به این هتل می آیند (Beeton 2016).
اولیه ترین ملزومات توسعه فیلم توریسم در یک مقصد برخورداری از پتانسیل های لازم در گردشگری نظیر مردم، طبیعت، تاریخ و فرهنگ قابل عرضه از یک سو و توانمندی در به تصویر کشیدن این داشته ها در قالب محصولات تصویری قابل عرضه جهانی در بازارهای هدف نظیر فیلم های سینمایی مستند، انیمیشن و برنامه های تلویزیونی در بازارهای هدف می باشد. خوشبختانه ایران از هر دو این ملزومات اولیه در سطح قابل توجهی برخوردار است.
مردم مهمان نواز، طیعت کم نظیر، و تاریخ و فرهنگ غنی آن به نقل از خود گردشگران مثال زدنی و حیرت آورند. سینمای بین المللی ایران نیز در طول سالیان در نزد جهانیان از اعتبار ویژه ایی برخوردار بوده و است. بویژه کسب افتخارات متعدد جهانی در سال های اخیر و مورد تحسین و تجلیل قرار گرفتن در مجامع سینمایی متعدد نظیر اسکار، گلدن گلوب، کن و برلین توجه جهانیان را بیش از پیش به کشور ایران جلب نموده است. اما متاسفانه ایران هیچگاه ار هم افزایی این دو موهبت بزرگ جهت معرفی ملت و مملکت خود به جامعه جهانی بهره نجسته است. این نیاز در شرایطی که ایران همچنان مورد هجمه های پی در پی رسانه های مغرض جهانی با انگیزه های سیاسی قرار می گیرد بیشتر احساس می شود.
از دیگر انواع بهره برداری از قدرت تصویر در اطلاع رسانی و جذب گردشگر استفاده بهینه از شبکه های مجازی مخصوصا با رویکرد کاربر محور است. به نحوی که گردشگر با استفاده از عکس و فیلم هایی که در این شبکه ها منتشر می کنند بازخورد قابل اعتمادی از مقاصدی که سفر کرده اند به سایر کاربران این شبکه ها می دهند. به این ترتیب در افزایش و یا کاهش محبوبیت یک مقصد و ارائه دهندگان خدمات گردشگری در آن تاثییر می گذارد. این رویکرد تا حدودی به شکل خود جوش در مورد ایران اتفاق افتاده است. اما مدیریت سازمان یافته ایی بر استفاده هدفمند از این ابزار قدرتمند در ایران صورت نگرفته است. ابزاری که گردشگری را در ایران محبوب ترین صنعت در میان انبوه کاربران اینستاگرامی کرده است.
سمینار فیلم توریسم بر آن است تا فعالان عرصه گردشگری و سینمای کشور را با مفهوم فیلم توریسم به شکل علمی آشنا، پتانسیل های موجود در ایران برای بهره برداری از رسانه فیلم جهت معرفی کشور و گردشگری آن به جامعه جهانی را تبیین و با ارجاع به نمونه های موفق جهانی چگونگی انجام چنین پروژه هایی را تشریح کند. این همایش قصد دارد تکنیک های عملی این دو حوزه را به علاقه مندان آن آموزش دهد تا با به کارگیری آنها فیلم ها و عکس های مناسب به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بسازند و به این ترتیب در معرفی کاربر محور ایران و گردشگری آن در این شبکه ها مشارکت موثر داشته باشند.