گردشگری مجازی، صنعت هزاره سوم

توسط

گردشگری مجازی، یعنی معرفی ظرفیت ها و قابلیت های صنعت توریسم، از طریق ابزارهای هوشمندانه و مالتی مدیای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) که ظرفیتی، فرصت آفرین و تا حد زیادی، ارزش آفرین است.

ایران، یک کشور مهم در عرصه گردشگری جهان است. کم تر کشوری در دنیا سراغ داریم که 4 فصل سال را بتوان، در هر زمانی، مشاهده و هوا و فضای 4 فصل را تجربه کرد. ایران با 1.6 میلیون کیلومتر مساحت، ظرفیت های گردشگری بسیاری را در سرزمین پهناور و خشک خود، در اختیار دارد که توجه به این قابلیت های بکر و فوق العاده و بعضا بی نظیر در سطح بین المللی، می تواند ایران را از صادرات نفت خام، برای همیشه بی نیاز کند.

نور خورشیدی که در سرزمین بزرگ پارس از دیرباز تا کنون می تابد، یک فرصت فوق العاده برای اشتغال زایی در عرصه فناوری های تولید انرژی های پاک و هم چنین، ظرفیت سازی برای توسعه گردشگری در منطقه چهار فصل ایران زمین هست.

چنین فرصت گردشگری موجود در اقلیم ایران، موقعیتی خاص در منطقه و حتی جهان است که بسیارند کشورهایی که خواهان در اختیار داشتن چنین پتانسیل منابع طبیعی، برای رونق گردشگری و درآمد زایی مولد در راستای توسعه پایدار هستند. این ثروت بزرگ را باید قدر دانست و برای بازیابی و توسعه آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد. تفاوت سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با دیگر صنایع، در پاک بودن، مولد بودن و از همه مهم تر، فرصت آفرین بودنش است. معمولا کشورهای مختلف دنیا، نسبت به کشوری که گردشگری قوی و قابل قبولی دارد، دید و تصور بهتری از ملت و حکومت و زندگی آنان دارند و این قضیه، تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، تجاری و حتی علمی خواهد داشت.

اکنون دنیا، کشوری مانند قبرس را در بسیاری جهات، بیش تر از استان های بعضا تاریخی و چند هزار ساله ایران، می شناسد. باید تلاش کرد تا با توسعه ظرفیت های گردشگری و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطاتی روز، موجی از گردشگران را وارد ایران کرد. باید از گردشگران درآمدزایی و شغل های زیادی در این عرصه ایجاد کرد.

گردشگری مجازی، یعنی معرفی ظرفیت ها و قابلیت های صنعت توریسم، از طریق ابزارهای هوشمندانه و مالتی مدیای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) که ظرفیتی، فرصت آفرین و تا حد زیادی، ارزش آفرین است.

به نظر می رسد، فناوری اطلاعات و کارآفرینی دیجیتالی، بتواند در توسعه صنعت نوپای گردشگری در ایران کمک کند. البته همه این ابزارها، باید در کنار بسترسازی برای توسعه ظرفیت های گردشگری در زمینه بازاریابی، تبلیغات، احداث اماکن اقامتی با استانداردهای جهانی و هم چنین، فرهنگ توریسم مداری با سنت مهمان نوازی ایرانیان همراه شود. این همراهی، باید ملی باشد و همه ملت، در این صنعت بسیج و همیار شوند.

دنیا، در زمینه گردشگری با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، موفقیت های بسیار چشمگیری کسب کرده است. چندی قبل، خبرگزاری چین خبر داد که این کشور توانسته است بیش از 30 میلیارد یوآن چین، از طریق گردشگری مجازی، درآمد کسب کند. به هر حال، چین یکی از مقاصد اصلی گردشگری در دنیا همانند اسپانیا و فرانسه محسوب می شود و دولت مردان این کشور، حساب خاصی بر روی صنعت گردشگری این کشور به ویژه در بخش گردشگری مجازی دارند.

گردشگری مجازی، می تواند موتور محرک (Driving Forice) برای صنعت گردشگری به شمار رود. شما فکر کنید اگر قرار بود سایت هایی مانند expedia.com یا airbnb.com برای معرفی ظرفیت های اقامتی، قابلیت های گردشگری و معرفی جذابیت های تفریحی کشورهای مختلف جهان وجود نداشت. آیا شما باز می توانستید در میلان ایتالیا، محل اقامت ارزان و یا در بانکوک تایلند، تورهای تفریحی ارزان قیمت پیدا کنید و از گردش، لذت ببرید؟ قطعا این امکان نبود یا اگر بود، بسیار سخت بود و با چند کلیک، امکانپذیر نبود. همه این قابلیت ها، از طریق دنیای دیجیتالی اینترنت پدیدار شد. دنیایی که غول هایی چون فیسبوک و گوگل و مایکروسافت، زمینه توسعه سبک زندگی دیجیتالی ما را فراهم کرده اند.

اکنون در پرتال هایی مانند کوچ سرفینگ CouchSurfing.com، شما می توانید از برنامه ها (event) که در زمینه گردشگری توسط گروه ها و انجمن های فعال در گردشگری برپا می شود آگاه شده و با آن ها همراه شوید. یا آنکه به جای رفتن به هتل و مکان های اقامتی گرانقیمت و بعضا غیرراحت، به خانه دوستانتان که در این شبکه ها پیدا می کنید، رفته، بدون هزینه و در جمع خانوادگی، با آن ها معاشرت کنید، یک تورلیدر مجانی به همراه داشته باشید، هزینه ای برای اقامت پرداخت نکرده و این هزینه را برای گردش بیشتر، اختصاص دهید.

همه این ها، فرصت هایی است که گردشگری مجازی، در اختیار گردشگران دنیای واقعی قرار داده است. انقلاب شبکه های اجتماعی در گردشگری مجازی را نباید فراموش کرد. انقلابی که، سبب شده است تا صنعت گردشگری مجازی جهان، سالانه صدها میلیارد دلار گردش مالی را تجربه کند و روز به روز به شما متقاضیان گردشگری مجازی و استفاده از این خدمات، در دنیا، افزایش می یابد.

اما گردشگری مجازی چگونه دنبال می شود؟ پرسشی که در مطلب بعدی به آن می پردازیم.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید