تغییر لوگوی گوگل به مناسبت تولد اروین شروینگر

توسط

گوگل را که می شناسید! موتور جستجویی که اینک برای همه دنیای مجازی و واقعی مهم شده است. کسی نیست که اسم گوگل را نشنیده باشد. بدون اغراق باید بگویم که اینک بدون گوگل اینترنت معنایی ندارد. گوگل آنقدر خوب و تاثیرگذار عمل کرده است که عده ای به آن شاهراه اطلاعات و خدای اینترنت می گویند. این غول اینترنتی با ظهورش همه رقبا را کنار زد و خیلی زود به یک وب سایت بی کم و کاست و موتور جستجوی تاپ تبدیل شد.

دلایل بی شماری برای محبوبیت گوگل می توان نام برد ولی مهم ترین آنها ارائه سرویس های نوین، رایگان، خوب و باکیفیت است. سرویس های جذاب و خوبی نظیر: جی میل (سرویس امن و سریع ایمیل)، گوگل پلاس (شبکه اجتماعی)، فیدبورنر (ابزار خبرنامه)، گوگل داکس (برنامه واژه پرداز و صفحات گسترده آنلاین)، گوگل ترانسلیت (دیکشنری و امکان ترجمه آنلاین متون)، فیدخوان (گوگل ریدر)، گوگل آنالیتیکس (ابزار بررسی آمار سایت و وبلاگ)، گوگل مپ (نقشه‌های دقیق و کاملی از کره زمین)، گوگل ارت (مشاهده اطلاعات جغرافیایی جهان)، یوتیوب (اشتراک گذاری فیلم و کلیپ)، گوگل درایو (اجرا و همسان‌سازی با PC کاربر برای انواع فایل)، بلاگر (سرویس وبلاگ نویسی)، وب مستر تولز (ابزارهایی برای مدیران سایتها) و موفق ترین آنها که همان موتور جستجو و نتایج جستجویی که معمولا خیلی دقیق است را می توان نام برد.

سایر خدمات گوگل عبارتند از: آی‌گوگل، گوگل ادسنس، گوگل ای‌جکس ای‌پی‌آی، گوگل اپ انجین، ادوردز، گوگل اسکالر، اورکات، پیکاسا، جستجوی تصاویر گوگل، گوگل سوییفی، سامانه نام دامنه همگانی گوگل، کروم وب استور، کرومیوم (مرورگر)، گاه‌شمار گوگل، گوگل گروپس (گروه‌های گوگل)، گوگل استریت ویو، گوگل اسکای، گوگل الرتس، گوگل بوکس، گوگل تاک، گوگل شاپینگ، گوگل کروم، گوگل مارس، گوگل مپ میکر، گوگل مون، گوگل نیوز، گوگل واکاو، جستجوی ویدئوی گوگل، ویوو (وب‌گاه)

یکی از دلایل محبوبیت گوگل نیز بخاطر ایده های ناب و دلپذیری است که به نمایش می گذارد و با چنین اقداماتی بر میزان محبوبیتش روزبروز افزوده می شود. یکی از این ایده های جالب، تغییر لوگوی گوگل برای مناسبت های خاص است. گوگل در روزهای مد نظر لوگویی طراحی و از آن به جای لوگوی اصلی خود استفاده می‌کند. موردی هم که تاکنون شامل حال ما ایرانی ها شده است اینست که هر ساله به مناسبت فرا رسیدن نوروز، گوگل لوگوی مناسبتی خود را به نمایش می گذارد.

گوگل از زمان تغییر نامش از «BackRub» نامواره‌های زیادی داشته است. ناموارهٔ رسمی کنونی گوگل را “روت کدر” طراحی کرده و لوگوتایپ آن بر اساس طرح حروف کاتول (به انگلیسی: Catull)‏ بوده است. گوگل در عیدها، زادروز شخصیت‌های شناخته ‌شده و رویدادهای مهم مانند المپیک، تغییرات و ویژگی‌هایی طنزآمیز (مثل تغییرات کارتونی) بر نامواره‌اش اعمال می‌کند. این تصاویر هنری و گرافیکی ویژه که توسط طراحانی نظیر دنیس هوانگ و رایان گرمیک خلق می‌شوند، با نام دودلز (Google Doodles) شناخته می‌شوند.

گوگل گاهی نیز به مناسب تولد هنرمندان، دانشمندان و سیاست‌مداران بزرگ جهان که تأثیر قابل توجهی داشته‌اند، نشان خود را تغییر داده است که از این بین می‌توان به اندی وارهول، آلبرت اینشتین، ماهاتما گاندی، لئوناردو داوینچی، ادوارد مونک، رابیندرانات تاگور، لوئی بریل، نیکولا تسلا، رنه ماگریت، جان لنون، ساموئل مورس، مایکل جکسون، کنستانتین برانکوزی، آکیرا کوروساوا، فردی مرکوری، هانس کریستین اورستد، دنیس گابور، ژول ورن و آنتونیو ویوالدی اشاره کرد.

لوگوی گوگل اروین شروینگر

سایت گوگل دیروز لوگوی خود را به مناسبت سالگرد تولد یک فیزیکدان تغییر داد. این بار اما لوگوی طراحی شده که در نگاه اول کمی عجیب به نظر می رسید ترکیبی از یک فرمول و دو گربه بود. دیروز، 12 آگوست، یکصد و بیست و ششمین سالروز تول «اروین شروینگر» بود. فیزیکدان اتریشی و یکی از دانشمندان فیزیک کوانتوم که کاشف مکانیک موج و البته مبدع معادله معروف «شرودینگر» و البته آزمایش معروف «گربه شرودینگر» است. شرودینگر به دلیل کشف مکانیک موج موفق شد همراه با «پل دیراک» جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد. گوگل با استفاده از ایده معادله شرودینگر و آزمایش گربه شرودینگر، این لوگوی بامزه را به مناسبت زادروز شرودینگر طراحی کرده است.

معادله شرودینگر، معادله ای است که چگونگی تغییر حالت کوانتومی یک سامانه فیزیکی با زمان را توصیف می کند. این معادله در اواخر سال 1925 فرمول بندی شد و در سال 1926 به وسیله شرودینگر منتشر گردید. در مکانیک کلاسیک، معادله حرکت قانون دوم نیوتن است و فرمول بندی های معادل آن، معادله اویلر-لاگرانژ و معادله هامیلتون هستند. در همه این فرمول بندی ها، برای حل حرکت یک سیستم مکانیکی و پیشگویی ریاضی اینکه سامانه در هر زمان پس از شرایط و پیکربندی های اولیه سیستم چه حالتی خواهد داشت، استفاده می شوند.

گربه شرودینگر هم یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتومی است که در سال 1935 توسط شرودینگر ابداع شد. سناریوی آزمایش درباره یک گربه‌ است که بسته به یک رویداد تصادفی زودتر، ممکن است مرده باشد یا زنده.بر این اساس، این آزمایش، این طور طراحی شده است: فرض کنید گربه‌ای در جعبه‌ای دربسته زندانی است. در این جعبه یک شیشه گاز سیانور، یک چکش، یک حسگر پرتوزا و یک منبع پرتوزا نیز وجود دارد. ذرات پرتوزا بصورت نامنظم تابش می‌کنند و به همین دلیل برای آن‌ها نیمه عمر در نظر می‌گیرند. حال فرض کنید حسگر و چکش طوری تنظیم شده باشند که در صورت تابش موج پرتوزا بین ساعت 12 و 12:01، چکش شیشه حاوی گاز را شکسته و گربه بمیرد. اگر در ساعت 12:01 در جعبه را باز کنید چه خواهید دید؟ اگر از طریق فرمول نیمه عمر منبع، احتمال تابش بین ساعت 12 و 12:01 را 50% پیش بینی کنید. گربه داخل جعبه در هنگام برداشتن درب جعبه 50% مرده ‌است و 50% زنده است. اما وقتی درب جعبه را برمی‌دارید خواهید دید که گربه یا مرده و یا زنده ‌است. نمی‌توان گفت 50% سلولهای بدن گربه مرده‌اند و 50% آنها زنده‌اند. در فاصله یک لحظه، احتمال به یقین تبدیل خواهد شد. این امر کاملا متضاد با مکانیک کوانتومی می‌باشد. هیچگاه نمی‌توان موقعیت یک سیستم را به دقت اندازه‌گیری نمود. اما در این مثال کاملا این امر ممکن شده ‌است.

شرودینگر  4 ژانویه 1961، در وین، در سن 73 سالگی به علت ابتلا به بیماری سل درگذشت.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید