تعریف سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

توسط

وب سایت شما هر اندازه هم که زیبا و حرفه ای طراحی و پیاده سازی شده باشد ، بدون بازدید کننده ، آنهم بازدید کنندگان مفید، که مخاطبان واقعی شما باشند ارزشی نخواهد داشت. شما برای بالا بردن تعداد بازدید کنندگان و پیش گرفتن از رقبای خود چه تدبیری اندیشیده اید؟ با بکارگیری اصول سئو می توان به اهداف بلندپروازانه سایت خود دست یابید.

SEO مخفف (Search Engine Optimization) است. یعنی اطمینان یافتن از اینکه سایت شما به نحو شایسته ای جایگاه خود را در موتور جستجو یافته و در معرض دید مخاطبان مورد نظر قرار دارد. در اینصورت سایت شما به طرز صحیحی با موتورهای جستجو گر اینترنت مانند گوگل، یاهو تعامل دارد. بسیاری از سایت ها با وجود ظاهر زیبا و طراحی شدن با بالاترین تکنیک های طراحی وب، بازهم موقعیت های بسیار بدی در جستجو دارند و این بدلیل دانش کم و محدود طراح سایت با روش کار جستجوگرهاست.

آمارها نشان می دهد که بیش از 90 درصد کاربران اینترنت دستکم یک موتور جستجو را می شناسند و برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود از آن استفاده می کنند. وقتی که یک کاربر اینترنت عبارتی را مورد جستجو قرار می دهد فهرستی از سایت های حاوی آن عبارت برای وی نشان داده می شود. سایت های ارائه خدمات جستجو (Search) معمولا هزاران و بلکه میلیونها نتیجه را باز می گردانند. ولی عموما 10 نتیجه در صفحه نخست دیده می شوند. آمارها حاکی از آن است که تنها 7 درصد کاربران از صفحه های سوم به بعد نتایج را مرور می کنند. این موضوع اهمیت رسیدن به ده رتبه اول یا همان (Top ten) را می رساند که هدف بسیاری از وب مسترها و صاحبان سایت های اینترنتی است. به ویژه در مورد سایت های تجاری این موضوع اهمیتی چند برابر پبدا می کند.

اما چگونه می توان به این موفقیت رسید؟

رتبه بندی جستجوگرها به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. هر موتور جستجو از فرمول خاص خود برای رتبه بندی (Ranking) استفاده می کند و هر از چندی نیز آن فرمول را تغییر می دهد. و خوب است بدانید حتی نسخه اولیه تکنولوژی موتورهای جستجوگر مهم نیز هم اکنون کاملا محرمانه نگهداری می شوند. با این تفاسیر به خوبی مشخص می شود که کار هر کس نیست، رنکینگ گرفتن!

SEO علم است یا هنر؟

برخی از موتورهای جستجو با دریافت مبلغی سایت شما را در نخستین نتایج جستجو جای می دهند. اما برخی دیگر از موتورهاى جستجوگر خریدنى نیستند و شما نمى توانید براى سایت خود رتبه اى بخرید. اینجا رتبه ها را باید به چنگ آورید و به طور مداوم براى حفظ آنها باید تلاش کنید. اینها آن موتورهایی هستند که کاربرپسند هستند.

خوشبختانه، اینگونه موتورهاى جستجوگر متقاعد شدنى هستند. به عبارت دیگر شما با دانستن اصول و قواعد آنها، مى توانید زبانى مشترک با آنها داشته باشید. اگر بتوانید این زبان مشترک را بیابید آنگاه سایت شما مى تواند در صدر نتایج جستجو قرار بگیرد. به این رتبه ها، رتبه هاى عادى (طبیعى) یا Organic موتور جستجوگر مى گویند.

حال بار دیگر این سوال مطرح مى شود که این زبان مشترک را چگونه مى یابید؟ امروزه SEO به عنوان ابزار اصلى بازاریابى الکترونیک و خود یک تخصص بسیار جدى است. تخصصى که یک هنر است: هنر کسب رتبه هاى بالا در گوگل و موتورهاى جستجوگر دیگر!

متخصص SEO کسى است که این هنر را به خوبى مى داند. او زبان مشترک براى ارتباط با موتور جستجوگر را مى داند. او مى داند که رفتار موتور جستجوگر در طول زمان چگونه بوده است و امروز چه رفتارى دارد. او به خوبى مى داند که موتور جستجوگر هر روز چه سازى را کوک مى کند و باز هم اوست که این سازها را به خوبى مى شناسد. او به خوبى مى داند که چگونه راه ورود موتور جستجوگر به سایت شما را هموار کند و سایت شما را برایش دوست داشتنى نماید.

یک متخصص SEO خوب مى تواند سایت شما را براى گوگل و هر موتور جستجوگر دیگرى جذاب نماید، ساختار آنرا اصلاح کرده، قابلیت هاى آنرا به خوبى عرضه کند به گونه اى که سایت شما بتواند در میان سایت هاى دیگر سری بلند کند. متاسفانه بسیاری از افراد و شرکتها، سئو را برابر با رنکینگ می دانند!

سئو، مجموعه ای از قوانین و تکنیکهایی است که طی چند سال بسیار کوتاه توسط توسعه دهندگان، برنامه نویسان، وب مسترها، کاربران و … به شکل امروزی در آمده که در موفقیت یا عدم موفقیت یک سایت نقش بسیار عمده ای دارد.

2 نظر
  1. آموزش سئو 9 سال قبل
    پاسخ

    مطلب خوبیه؟ شما کارتون سئو است؟

  2. اس ام اس 7 سال قبل
    پاسخ

    ممنون مطلب خوبی بود

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید