جزیره قشم یکی از مهمترین جزیره های خلیج فارس است که جاذبه های گردشگری و طبیعی زیادی دارد و از آنجا که مسیر رفتن گردشگران از قشم تا جزایر لارک، هنگام و هرمز نیز آسان است به عنوان مهمترین قطب گردشگری جنوب کشور شناخته می شود اما اکنون تنها تعداد کمی از انبوه گردشگران قشم برای بازدید از جاذبه های آن به این جزیره سفر می کنند.
مسئولان منطقه آزاد قشم بر این باورند که جزیره «گردشگر خرید» دارد نه توریست. آنها واقفند که چرا گردشگران کمی از جاذبه ها دیدن می کنند و بیشتر تمایل به حضور در پاساژهای خرید دارند آنها به طور حتم می دانند که یکی از این دلایل می تواند زیرساخت ها باشد از جمله نبود سیستم حمل و نقل کافی و ارزان قیمت و یا مراکز اقامتی مناسب. با این وجود طی چند سالی که از آزاد اعلام شدن این منطقه می گذرد هنوز اقدام چشم گیری در حوزه زیرساخت ها دیده نمی شود.
چندی پیش تعدادی از وبلاگ نویسان گردشگر که به سفرهای متعددی می روند و گزارشی از سفرهای خود را در سایت هایشان می نویسند به جزیره قشم رفته و طی چهار روز از این جزیره و جزایر اطرافش بازدید کرده و وبلاگ های خود را با مطالب مرتبط با قشم به روز کردند. آنها از دید خود جزیره را معرفی کرده و در کنارش از آسیب ها و فرصت های آن نوشتند تا شاید مسئولان بخوانند و به آن توجه کنند.
محمد گائینی فعال محیط زیست و گردشگری است و نام سایتش را «بینابین» گذاشته است. او بارها به قشم رفته و این بار هم مطالبی از سفرش به جزیره نوشته و بازدیدکنندگان از وبلاگش را به دیدن جزیره هرمز دعوت کرده است.
گائینی می گوید: عدم توسعه پایدار و تداخل صنعت و سنت یکی از مواردی است که در جزیره دیدم. ما باید انتخاب کنیم که می خواهیم قشم سنتی باشد و یا صنعتی. گاهی این دو موضوع با هم تداخل می کند چون می خواهیم هر دو را با هم داشته باشیم. ثبت دوباره ژئوپارک قشم با اتفاقاتی که در این جزیره در حال رخ دادن است مغایرت دارد. مشکل بزرگ این جزیره مناظر آن است. وقتی می خواهیم جاذبه های قشم را ببینیم آلودگی های بصری آن بیشتر به چشم می آید تا جاذبه های گردشگری آن. ساخت و سازهای بی رویه در این جزیره به سرعت پیش می رود و در منطقه ای که قرار است بیس زمین شناسی آن دست نخورده باقی بماند، جاذبه های پولساز در آن دخل و تصرف کرده اند.
مهدی گلی راهنمای گردشگری اصفهان است که با سایت «گلی گشت» در جشنواره وبلاگ نویسان جزیره قشم شرکت کرده بود او هم مشکل قشم را در نداشتن سیستم حمل و نقل عمومی می داند و می گوید: قشم فوق العاده است و همیشه از آن انرژی می گیرم چون هر چه می خواهم در آن هست در این جزیره و جزایر اطرافش جاذبه های طبیعت گردی و حیات وحش زیاد است. اما ضعف بزرگ آن حمل و نقل عمومی است.
گلی می گوید: افرادی هستند که نمی توانند ساعتی 20 هزار تومان کرایه آژانس بپردازند اما اگر جزیره سیستم حمل و نقل عمومی داشته باشد تا گردشگر را به سمت جاذبه های دیدنی جزیره ببرد، گردشگران بیشتری حتی با خانواده راغب می شوند که در جزیره گردش کنند. او معتقد است که این جزیره با گردشگری و دیدن جاذبه هایش پیشرفت می کند اما الان جزیره فقط گردشگر خرید دارد.
مینا کامران نیز که بارها به جزیره آمده و در وبلاگش با نام «دوچرخه ها» آن درباره آن گزارش از سفر اخیر خود نوشته است می گوید: آشنایی با فرهنگ مردم برای من جذاب است اولین باری که به قشم رفتم طبیعت آن را دیدم. بی نظیر بود. اینجا عجایب هفت گانه دارد. زندگی در روستاهای قشم خیلی متفاوت است و با چیزی که ما می شناسیم فرق می کند همین تفاوت ها برای من جذاب است. اما امکانات برای روستاها به لحاظ سرویس های بهداشتی و رستوران در شمال غرب جزیره کم است. زیرساخت در روستاها کامل نیست.
رضا عاشوری هم به جذابیت هفتگانه قشم نیز تاکید داد و در وبلاگ «سفر به دیگر سو» گزارشی از سفرش نوشته است. او هم می گوید: برای من سفر به قشم از ایجاز تا اعجاز بود هر چند جزیره نسبت به کل کشور خیلی کوچک است اما عجایب هفت گانه آن بسیار دیدنی است.
سهیل تقوی هم از طبیعت گردهایی است که به قشم رفته بود و ضمن ساختن چند کلیپ از جزیره در سایت شخصی اش مطالبی را نوشته است. او به خبرنگار مهر می گوید: می توانیم از سانت به سانت سواحلی که داریم استفاده کنیم و یا با نوشیدنی های محلی که مخصوص جنوب کشور است مشتری جذب کنیم. یکی از این نوشیدنی ها آب زیتون است که تنها در جنوب کشور می توان آن را پیدا کرد. اما زباله های کنار ساحل بسیار زیاد است متاسفانه ساحل هایی به مراتب بهتر از مالدیو در کشورمان وجود دارد که بکر مانده اما زباله ها زیبایی آن را از بین می برد.
منبع: خبرگزاری مهر
سلام میثم عزیز
ممنون اطلاعرسانی کردید
و سپاس از اینکه انعکاس دادید
شاد باشید