دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته

توسط

هر ساله در تمامی کشورهای صاحب صنعت نمایشگاهی دنیا، نمایشگاه هایی به منظور ترویج صنعت سفر و گردشگری برگزار می شود که به عنوان ابزاری مناسب جهت به رخ کشیدن داشته های فرهنگی، تاریخی، طبیعی یا صنعتی آن کشور به کار گرفته می شوند.

برخی از این کشورها این نمایشگاه را برای معرفی سوابق تاریخی خود برپا می کنند و بعضی دیگر تلاش در ارائه دستاوردها و تلاش های چند دهه اخیر جامعه خود در جهت پیشرفت و توسعه دارند، ولی در هر صورت همگی تا حد امکان و تا جایی که ظرفیت تاریخی شان اجازه دهد (و یا حتی فراتر از ظرفیت واقعی) نقبی به گذشته خود می زنند و آنچه را که از گذشتگان برایشان به میراث باقی مانده با تبلیغات بسیار به سایر جوامع معرفی می کنند.

شناساندن ظرفیت های توریستی در کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کرده اند موجب شده است تا صنعت گردشگری به یکی از مهم ترین و یا حتی در بعضی، به اصلی ترین منبع درآمدهای ارزی این کشورها بدل شود. ولی آنچه در این بین مسلم و مسجل است اینکه این کشورهای موفق، در شناسایی و یافتن پتانسیل های گردشگری سرزمین خود صحیح عمل کرده و در شناساندن آن ها به سایر کشورها نیز از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند و در راستای این حرکت خود از نمایشگاه ها نیز به عنوان یک ابزار بسیار مهم که در سطح بین المللی رسما پذیرفته شده اند بهره می جویند.

در کشوری همچون ایران که تنها سابقه تاریخی و فرهنگی تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان با آن برابری می کند هنوز اهمیت برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری در حدود لازم و مکفی برای بسیاری از دست اندرکاران این صنعت عیان نشده و یا به تعبیری می توان گفت که تاکنون ابزار و امکان لازم برای شکل گیری گسترده آن مهیا نبوده است.

همواره نام کشورهایی مانند ایران، یونان، مصر، چین و ایتالیا یادآور تمدن های باستانی و قدرت و عظمت این تمدن ها در دورانی هستند که هنوز شالوده 80 درصد کشورهای فعلی جهان پی ریزی نشده بود. لیکن متاسفانه میزان موفقیت کشور ما در ارائه و معرفی تمدن کهن خود در مقایسه با 4 کشور دیگر به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و گویی اهمیت آن نادیده انگاشته شده است و اکثریت مردم ما اصولا نمی دانند که ورود جهانگردان به کشورمان حداقل از لحاظ اقتصادی چه منافع و درآمدی را نصیب شان می کند. این در حالی است که کشور ایران به جهت تنوع اقلیمی و زیستی جزو 5 کشور برتر جهان و از نظر تاریخی و فرهنگی بین 10 کشور برتر دنیا قرار دارد. به عبارت دیگر از نظر جاذبه های توریستی کشورمان جزو 10 کشور برتر دنیاست.

بازدهی اقتصادی ورود گردشگر به کشورها آنقدر بالاست که در بعضی از کشورها صنعت گردشگری به اصلی ترین منبع کسب درآمدهای ارزی بدل شده است. این یک واقعیت ثابت شده و انکارناپذیر است که ورود گردشگر به هر کشوری مساوی است با ورود ارز و اشتغالزایی در آن کشور.

این یک حقیقت اثبات و پذیرفته شده است که صنعت گردشگری حداقل از بعد اقتصادی عامل پیشرفت کشورها و ایجاد رقابت در درون ساختار اقتصادی آن هاست. حال که کشور ما ظرفیت و پتانسیل جذب این چنین درآمدی را دارد، ضروری است تا زمینه و امکانات آن نیز فراهم گردد تا موضوع پذیرش گردشگر به یک معضل تبدیل نشود. هر یک روز تعلل در این خصوص یعنی امتناع کردن از کسب درآمد از منابع و استعدادهای تاریخی و فرهنگی. هم اینک صنعت گردشگری به عنوان یکی از 3 صنعت مهم و درآمدزا پس از صنایع نفت و خودرو سازی قرار دارد. هر چند که پیش بینی می شود تا کمتر از دو دهه دیگر، از لحاظ درآمد زایی مقام نخست را به خود اختصاص دهد.

برپایی نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری و هتلداری ایران در حقیقت این فرصت را برای تمامی سازمان ها، اتحادیه ها، تشکل ها، شرکت ها و همچنین افرادی که به نوعی در ارتباط با این صنعت هستند ایجاد کرده تا امکان معرفی و ارائه توانمندی ها و امکانات خود را هم به عموم مردم و هم به موسسات و سازمان های مرتبط بدست آورند.

نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تنها رویداد رسمی نمایشگاهی کشورمان در حوزه صنعت گردشگری و هتلداری است که در تقویم سازمان جهانی گردشگری WTO به ثبت رسیده و مورد تأیید و توجه سازمان مذکور است. هر ساله اسامی شرکت کنندگان در این نمایشگاه از سوی برگزارکننده در اختیار WTO قرار می گیرد و حضور در آن به عنوان یک رکورد از سوی سازمان فوق الذکر در سوابق شرکت کنندگان ثبت می شود. به علاوه این نمایشگاه تنها نمایشگاه در حوزه صنعت گردشگری و هتلداری در تهران است که مجوز قانونی سازمان توسعه تجارت را دارا است.

بدیهی است گردشگری و هتلداری لازم و ملزوم یکدیگرند و تقویت هر یک از این دو لازمه توسعه و پیشرفت دیگری است. هتلداری در خدمت سفر و گردشگری است و گردشگری نیز نیازمند هتلداری مطلوب و توانا است. از سوی دیگر گستره صنایع و خدمات مرتبط با هتلداری آنقدر وسیع و بزرگ است که می توان گفت این صنعت از بیشتر شاخه های صنایع و خدمات بهره و سهمی را برده است.

اهداف برگزاری نمایشگاه

– آشنایی و معرفی داشته ها، امکانات و ظرفیت های کشور در دو حوزه گردشگری و هتلداری.
– شناسایی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در این دو حوزه، ترغیب و تشویق افراد، شرکت ها و موسسات به ورود و فعالیت در این دو بخش و وادار نمودن سازمان های دولتی متولی گردشگری به حمایت و مساعدت از دست اندرکاران صنعت مذکور.
– ایجاد زمینه های مناسب به منظور بهره گیری از ظرفیت های گردشگری و ایجاد اشتغال در کشور که ناشی از فعل و انفعالات گردشگری است و بهره مندی از سطح بسیار بالای درآمدزایی صنعت گردشگری.
– فراهم کردن بسترهای لازم جهت ورود گردشگر به کشور و یافتن راهکارهای لازم به منظور رفع موانع موجود تا حد امکان و با در نظر گرفتن معیارها و شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور.
– با توجه به اینکه صنعت گردشگری سومین صنعت درآمدزا در جهان محسوب می شود یکی از مهم ترین اهداف این نمایشگاه، ارتقاء جایگاه صنعت توریسم و ایجاد فرهنگ پذیرش گردشگر در جامعه است به گونه ای که از گردشگر گریزی اجتناب شود و تا حدی از وابستگی به درآمدهای نفتی فاصله گرفته شود.
– آشنایی عموم مردم با سازمان ها، انجمن ها و نهادهای متولی امر گردشگری و ارائه انتظارات ایشان به مسئولین و متقابلا پاسخگویی مسئولین به خواسته ها و مشکلات موجود در این زمینه.
– آشنایی دست اندرکاران با نوآوری ها و ظرفیت های موجود در عرصه بین المللی و تلاش برای رسیدن به استانداردهای جهانی.
– آشنایی با مشکلات و کاستی های موجود در مراکز اقامتی و هتل ها و یافتن راهکارهای ممکن برای مرتفع کردن آن ها.
– آشنایی با چگونگی مدیریت موفق هتل های دنیا و بکارگیری روش های بهسازی و استانداردسازی هتل ها به منظور رفع معضلات آن ها.

دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در روزهای 18 الی 21 بهمن ماه 1395 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

1 نظر
  1. محسن 8 سال قبل
    پاسخ

    سلام. گردشگری الان دیگه شده یه صنعت، یه صنعت پردرآمد، پتانسیل گردشگری تو کشور ما وجود داره، این همه اماکن تاریخی و دیدنی داریم که کشورهایی انگشت شماره نظیرش رو دارن، پس تا می تونیم اطلاع رسانی کنیم تا خارجی ها هم با دیدن این شور و اشتیاق جذب این جاذبه ها بشن، یکی از راههایی که می تونیم از اقتصاد تک محصوله جدا بشیم و وابستگی مون به نفت کم بشه همین صنعت توریسم و گردشگریه، لطفا اطلاع رسانی بیشتر بشه و برنامه های حاشیه نمایشگاه بیشتر و جذاب تر، تا هم تاریخ ،مکان، ماهیت و اهداف نمایشگاه رو بدونن و هم جذب خود نمایشگاه و برنامه های تشویقی حاشیه نمایشگاه بشن. یکی از برنامه های خیلی خوب و تاثیرگذار، همین برنامه های هنری همچون نمایش رسوم، سنن، آوازخانی، انواع سازهای ایرانی. برنامه های گروهی اقوام مختلف ایرانیه که برای گردشگر خیلی می تونه جذاب باشه. با تشکر

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید