در ماه های اخیر چندین بار پیش آمده رسانه های مهم بین المللی به ویژه در عرصه گردشگری، ایران را به عنوان کشوری امن، زیبا و مناسب برای سفر معرفی کرده اند.
در آخرین مورد روزنامه معتبر فرانسوی فیگارو در گزارش خود گردشگران روشنفکر فرانسوی را به بازدید از ایران دعوت کرد. پیش از آن نیز این روزنامه درباره جاذبه های گردشگری ایران مطالبی منتشر و سرزمین 4 فصل ما را بهترین مقصد گردشگری در سال 2017 میلادی معرفی کرده بود.
تبلیغات و معرفی جاذبه های گردشگری یک مقصد گردشگری یکی از الزامات اصلی جذب گردشگران به شمار می رود. به گفته کارشناسان بسیاری از کشورها مانند کشورهای عربی به رسانه های معتبر جهان میلیون ها دلار پرداخت می کنند تا درباره گردشگری آنها تبلیغات کنند. تبلیغات موجب بهبود تصویر ایران در جهان شده و ایران هراسی را کاهش می دهد، همچنین منجر به جذب گردشگران خارجی به ویژه از کشورهای گردشگرفرستی مانندکشورهای اروپایی می شود، می توان گفت توجه رسانه های خارجی به گردشگری ایران و انتشار گزارش هایی درباره جاذبه های گردشگری کشور موجب رشد و رونق گردشگری کشور می شود. به عقیده کارشناسان باید گروه هایی از خبرنگاران و رسانه های معتبر دعوت شودند تا به کشور سفر کنند و درباره گردشگری ایران گزارش بنویسند هرچند به نظر می رسد نیازی به دعوت ندارند و بدون دعوت نیز به ایران آمده و جاذبه های گردشگری ایران را معرفی می کنند.
ایران در دوران اخیر مورد توجه رسانه هایی مانند اشپیگل و گاردین نیز قرار گرفته و براساس آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون بیش از 100 گروه از خبرنگاران و گزارشگران رسانه های خارجی با همکاری این سازمان مجوز تهیه گزارش از اماکن تاریخی و گردشگری سراسر کشور را دریافت کرده اند که استان های تهران، اصفهان، یزد و فارس در صدر جدول علاقه مندی خبرنگاران خارجی قرار دارد.
به گفته پوریا سوری، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری و هماهنگی های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گروه های خبری از کشورهای فرانسه، آمریکا، بلژیک، آلمان، ژاپن، کویت، سوئیس، سوئد، کره جنوبی، ایتالیا، انگلیس، تایلند، بلاروس، عراق، تونس، فلسطین، لهستان، ترکیه، فنلاند، هنگ کنگ، عمان، چین، قزاقستان، گرجستان، پاکستان و یونان در امسال مجوز تهیه گزارش تصویربرداری از اماکن تاریخی و گردشگری کشور را برای ساخت مستند و گزارش های خبری و معرفی زیبایی های کشور ایران از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت کرده اند. او افزود: در سال 95 شبکه های آسوشیتدپرس آمریکا، اسکای نیوز انگلیس، الجزیره انگلیسی، آنابل سوئیس، آرته فرانسه، آتابلو ایتالیا، رای ایتالیا، تی آرتی ترکیه، پی بی اس امریکا، ان زد زد سوییس، ان آرکی نروژ، ان اچ کی ژاپن، کیبیاس کره جنوبی، تی بی اس ژاپن، آجار گرجستان، الکوت کویت، الاتجاه عراق، بلاروس سکورینا، اس آراف سوئیس، پلانت پلاس فرانسه، سی سی تی وی چین، تی ای بی او فرانسه، آناتولی ترکیه، پروسیبن آلمان، پنداراتا ایتالیا، آیچی ژاپن، تلویزیون ملی یونان، تیما لندن، پاتریاکی گرجستان، آرتی وی اس اسلواکی، تایی تایلند، سی بی اس امریکا، سیدونیا ایتالیا، فرانس24 فرانسه، ام بی اس کره جنوبی، ای او هلند، آرای اچ کی هنگ کنگ، الان امارات، واگابند سوئد، تی وی پی لهستان و روزنامه ها و مجلات لیبرته فرانسه، وال استریت امریکا، اکونومیست انگلستان، سوآمالانیه فنلاند، نشنال جئوگرافیک ژاپن و یومیوری ژاپن برای تهیه گزارش و برنامه های مستند از نقاط مختلف کشور مجوز تصویربرداری دریافت کردند.
بهبود تصویر ایران و افزایش جذب گردشگران خارجی
کارشناسان معتقدند توجه رسانه های معتبر جهان مانند فیگارو موجب می شود تصویر ایران در جهان مثبت شده و جذب گردشگران اروپایی به کشور افزایش یابد. رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی گفت: به طور حتم رسانه های معتبری مانند فیگارو با انتشار گزارش ها و مطالبی درباره جذابیت های گردشگری ایران و دعوت گردشگران خارجی به بازدید از ایران می توانند نقش بسیار موثری در تصویر ایران داشته باشند. او افزود: بسیاری از کشورها ده ها میلیون دلار هزینه می کنند تا در رسانه های معتبر دنیا معرفی شوند. بازدید خبرنگاران، فیلم سازان و اصحاب رسانه از ایران و ارائه گزارش های مثبت و جذاب درباره گردشگری کشور می تواند در جذب گردشگر و پاک کردن تصویر منفی و کاهش ایران هراسی نقش بسیار موثری داشته باشد. اگر افرادی که رسانه ای هستند به کشور سفر کنند تاثیر بسیار مثبتی در جذب گردشگر و ایجاد تصویر مناسب از کشور خواهند داشت، زیرا با استفاده از رسانه ها می توانند درباره گردشگری ایران تبلیغات و سپس دیگر رسانه ها نیز به صورت شبکه گزارش های آنها را منعکس کنند. حضور هنرمندان و گزارشگران تاثیر چند برابری بر گردشگران عادی در تصویرسازی مثبت و تبلیغات و اطلاع رسانی بر جا خواهد گذاشت.
یعقوب زاده در ادامه بیان کرد: باید از فرصت هایی که ایجاد شده به خوبی استفاده کرد. اکنون با توجه رسانه های معتبر جهان به گردشگری ایران، فرصت مناسبی ایجاد شده تا با تبلیغات و تکمیل زیرساخت ها گردشگران اروپایی و کشورهای توسعه یافته را به کشور جذب کنیم. وی با اشاره به تاثیر برجام روی گردشگری ایران اظهار کرد: برجام حتی اگر به انجام نمی رسید باز هم تاثیرات مثبت خود را روی گردشگری برجا می گذاشت. پس از برجام بسیاری از گردشگران جهان نسبت به سفر به ایران علاقه مند شده یا به کشور سفر کرده اند و این امر با اینکه ربطی به گردشگری کشور نداشت، اما موجب افزایش جذب گردشگران خارجی شد، همچنین تقاضای سفر به ایران را در جهان افزایش داد. با اینکه این رویداد سیاسی بود تصویر ایران را در جهان بهبود بخشیده و موجب افزایش جذب گردشگران شد. توجه رسانه های معتبر خارجی به گردشگری ایران نیز تاثیر مشابهی دارد. یعقوب زاده درباره دعوت فیگارو از گردشگران روشنفکر فرانسوی به ایران بیان کرد: به طور کلی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری فرهنگی به جهانیان معرفی شده، این در حالی است که ایران در تمام شاخه های گردشگری ظرفیت ها و جاذبه های بسیاری دارد. گردشگری حدود 100 شاخه و زیرشاخه داشته و گردشگری فرهنگی نیز که یکی از شاخه های گردشگری است که به تنهایی 8 زیرشاخه دارد.
او افزود: در زمینه گردشگری دارای جاذبه های متنوع و متعددی هستیم، اما 80 درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند یا گردشگران فرهنگی هستند یا گردشگران زیارتی. حتی در زمینه گردشگری طبیعی نیز جذب گردشگر خارجی چندانی نداشته ایم. در صورتی که براساس فهرست یونسکو ایران پنجمین کشور از نظر جاذبه های فرهنگی و به عقیده بسیاری از کارشناسان پس از امریکا دومین کشور دارای جاذبه های طبیعی در جهان است.
رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی بیان کرد: مدیران دولتی در زمینه تبلیغات جاذبه های گردشگری طبیعی و دیگر حوزه های گردشگری اقدامات لازم را انجام نداده اند و به همین دلیل در دیگر حوزه ها موفق به جذب گردشگر نشده ایم. ایران در حوزه های گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، گردشگری تجاری و طبیعی دارای ظرفیت های بسیاری بوده، اما به دلیل نبود اطلاع رسانی لازم تمام بار گردشگری بر دوش گردشگری فرهنگی افتاده است. او با اشاره به ضعف مدیریت در حوزه گردشگری سلامت بیان کرد: سال 94 حدود 60 هزار نفر گردشگر سلامت به کشور سفر کردند اما بیشتر آن ها ناراضی به کشور خود بازگشتند، زیرا واسطه گران آنها را وارد کشور کرده به بیمارستان های غیراستاندارد و نامناسب معرفی و با برنامه ریزی نامناسب دچار سردرگمی کرده بودند که همین امر تبلیغات منفی و از دست رفتن گردشگران سلامت را برای کشور به همراه داشت.
باید از رسانه های معتبر دعوت کرد
به عقیده کارشناسان گردشگری باید از رسانه های مختلف جهان دعوت کرد به ایران بیایند و از نزدیک جاذبه های گردشگری کشور را مشاهده کنند و سپس ایران را به جهانیان معرفی کنند. ابراهیم اسدی بشلی، کارشناس گردشگری گفت: به طور کلی ایران توجه رسانه های معتبری مانند اشپیگل، فیگارو و گاردین را به خود جلب کرده و به طوری به تازگی شاهد مطالب مثبت و معرفی جاذبه های ایران در این رسانه ها هستیم. این امر موجب شده جذب گردشگران در کشور افزایش و البته ایران هراسی در جهان کاهش یابد. او افزود: از سوی دیگر گردشگران خارجی که به کشور سفر می کنند نیز با انتشار مطالب خود در شبکه های اجتماعی به معرفی و تبلیغات ایران در زمینه گردشگری می پردازند، البته اگر در کشور خدمات دهی مناسب و برخورد خوبی با آن ها نشود، تبلیغات منفی می کنند. هم رسانه های معتبر و هم شبکه های اجتماعی در تبلیغات و معرفی جاذبه های گردشگری ایران موثر هستند.
اسدی بشلی در ادامه بیان کرد: باید از رسانه های معتبر جهان دعوت کرد به ایران بیایند و از نزدیک شاهد جاذبه های گردشگری کشور بوده و کلیپ تبلیغاتی و گزارش های گردشگری درباره ایران تهیه کنند تا تبلیغات بهتر و موثرتری در زمینه گردشگری ایران به جهانیان ارائه شود. او افزود: به طور کلی معرفی ایران از سوی رسانه های معتبر جهان می تواند در بهبود تصویر ایران موثر واقع شود اما مشاهده کشور از نزدیک نیز بسیار موثر است. به عنوان نمونه مربی تیم ملی کشتی امریکا که چندی پیش به کرمانشاه سفر کرده بود از مهمان نوازی و استقبال گرم ایرانیان تعریف کرد و همین امر تا حدودی اقدامات ترامپ برای تصویرسازی منفی از کشور را خنثی کرد.
سخن پایانی
ایران دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است و این امر که رسانه های معتبر جهان به گردشگری ایران می پردازند بسیار مثبت است، اما کشورمان دارای جاذبه های طبیعی، ورزشی، درمانی و در بسیاری دیگر از شاخه های گردشگری است که هنوز به جهانیان به درستی معرفی نشده و گردشگران جهانی را به خود جذب نکرده است.
گزارش از: صبا رضایی – روزنامه گسترش تجارت