چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

توسط

یکی از چالش هایی که در حال حاضر سئوکاران و علاقه مندان به این حوزه با آن روبرو هستند، بررسی و شناخت بک لینک و یا در واقع سایت هایی هستند که به سایت شما لینک داده اند.

بک لینک چیست؟

بک لینک ها در واقع لینک های ورودی از سایت های دیگر به سایت شما هستند. فرآیند دریافت لینک از Back link سایت های دیگر به سایت شما فرآیندی است که کاربر از طریق کلیک بر روی متن یا تصویر موجود در سایت دیگر، به سایت شما منتقل می شود.

این موضوع از نظر الگوریتم پنگوئن گوگل اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که گوگل هنگام انتقال کاربر به سایت، لینک را بررسی کرده و یکی از روش های اصلی برای ایندکس کردن صفحات جدید سایت است. همچنین یکی دیگر از پارامترهایی که بر روی رتبه بندی سایت به صورت مستقیم تاثیر دارد، تعداد و کیفیت بک لینک ها است.

اصول کار موتور جستجوی گوگل این است که از طریق لینک های موجود در صفحه، ارزش و اعتبار لینک های ورودی به سایت را بررسی کرده و سپس تشخیص می دهد و بر این اساس سایت را رتبه بندی می کند. هرچه ارزش و اعتبار سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند بالاتر باشد، شانس بیشتری برای افزایش رتبه و نمایش دادن سایت در نتایج اول گوگل را کسب می کنید. در این بخش از «آموزش های سئو» ابتدا با انواع لینک سازی آشنا می شویم.

انواع لینک سازی

لینک های داخلی: در لینک دهی داخلی، لینک سازی بین دو صفحه موجود در سایت اتفاق می افتد. بدین صورت که از یک صفحه سایت به صفحه دیگر سایت از طریق کلمه، متن یک یا چند کلمه ای یا تصویر لینک داده می شود و کاربر با کلیک بر روی آن وارد صفحه شده و مطلب را مشاهده می کند.

لینک های خارجی: در این شکل از لینک سازی، سایت های دیگر، صفحه یا صفحاتی از سایت شما که موضوع و مطلبی مرتبط با مطالب سایت لینک دهنده داشته باشد، به سایت شما لینک می دهد و کاربر به سمت سایت شما هدایت می شود.

در زمان لینک دادن به سایت دیگر، هر لینک به صورت پیش فرض به صورت Follow است. اما نکته حائز اهمیت در این جا این است که در زمان اختصاص لینک خارجی که همان لینک دادن به سایت دیگر است، بهتر است لینک خارجی به صورت NOfollow قرار گیرد تا در صورت بروز خطا یا حذف سایت، احتمال جریمه شدن توسط گوگل کاهش پیدا کند.

<a href=”website address”rel=”nofollow”>کلمه موردنظر</a>

<a href=”website address”rel=”nofollow”>کلمه موردنظر</a>

Anchor Text

در گذشته موقع ایجاد لینک از عبارات رایجی مانند: «اینجا کلیک کنید» استفاده می شد، اما در حال حاضر متن یا تصویری که قصد دارید توسط آن لینک داده شود، انتخاب شده و لینک سایت مقصد را کپی کنید. دلیل استفاده از عبارتی که برای لینک دادن استفاده می شود این است که موتور جستجوی گوگل هنگام مشاهده بک لینک، عبارت یا متن لینک شده را مشاهده و بررسی کرده و به لینک ارزش و اعتبار می دهد.

لینک دادن با کلمات کلیدی به سایت مقصد نشان دهنده هدفمند بودن بک لینک نزد موتور جستجوی گوگل است و به طور مستقیم در سئوی سایت تاثیر می گذارد. سخن از هدفمند بودن بک لینک به این دلیل است که لینک سازی به عنوان پلی میان دو سایت برای دسترسی بهتر و سریع تر کاربر است.

ارتباط میان Page Authority و لینک سازی

لینک سازی خارجی و داخلی یکی از پارامترهای مهمی است که باعث کاهش یا افزایش رتبه سایت در گوگل می شود. هرچه تعداد سایت هایی که به شما لینک داده اند بیشتر باشد، شانش بیشتری برای نمایش داده شدن سایت در نتایج اولیه گوگل دارید.

در سال ۱۹۹۰، یکی از پارامترهای مهمی که باعث افزایش رتبه سایت نزد موتورهای جستجو می شد، استفاده از بک لینک های متعدد در سایت بود که برای الگوریتم پیج رنک اهمیت داشت. از این رو مدیر سایت و متخصصان سئو با بهره گیری از این تکنیک و گرفتن بک لینک و همچنین لینک دادن به سایت های معتبر، سعی کردند تا رتبه سایت خود را بهبود بخشند و در نتایج اول جستجوی گوگل بمانند.

استفاده از این روش تا مدتی پاسخگوی تلاش سئوکاران بود اما پس از به روز رسانی شدن الگوریتم گوگل و رونمایی از الگوریتم پنگوئن گوگل، سایت هایی که از این روش استفاده کرده بودند، تحت تاثیر قرار گرفتند چراکه الگوریتم پنگوئن گوگل توجه و تمرکز خود را بر روی لینک سازی سایت ها قرار داده است و سایت هایی که بک لینک های غیرطبیعی دارند را جریمه یا به اصطلاح پنالتی می کند.

فاکتورهای ارزش گذاری بک لینک توسط گوگل

اعتبار صفحه و اعتبار دامنه دو مبحث مهمی هستند که که نزد سئوکاران و در مبحث یادگیری سئو بسیار حائز اهمیت است. Moz.com به صفحات سایت شما نمره ای اختصاص می دهد. این نمره در واقع نمره ای است که سایت ۰ تا ۲۰ قرار دارد. نمره ای که توسط سایت مذکور به سایت شما داده می شود در واقع نشان دهنده این موضوع است که پیش بینی می کند یک صفحه خاص تا چه حد می تواند در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه خوب و قابل توجهی را به دست آورد.

اعتبار دامنه (Domain Authority)

در تعیین اعتبار دامنه سایت فاکتورهایی از جمله نوع دامنه، عمر دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی و همچنین فعالیت در شبکه های اجتماعی تاثیرگذار است. ارتباط میان اعتبار دامنه سایت و بک لینک در این است که هرچه اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد، ارزش بک لینک و تاثیری که بر جایگاه سایت شما دارد افزایش خواهد یافت.

ارتباط محتوای سایتی که به شما لینک داده است

هدف از لینک دادن انتقال کاربر به سایت دیگر برای دریافت اطلاعات بیشتر و مرتبط با محتوای سایت است که گوگل نیز به این نکته جهت اخذ رتبه برای سایت توجه دارد. برای مثال اگر سایت در زمینه خدمات طراحی سایت با وردپرس یا بهینه سازی سایت فعالیت می کند اما به سایت تورهای گردشگری و یا تورهای طبیعتگردی لینک دهید، ارزش و اعتباری برای سایت ایجاد نمی شود.

امری بدیهی است که سایتی با دامنه مشخص که به سایت شما لینک داده است، به سایت های دیگر نیز لینک داده باشد. اگر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا کل دامنه لینک شده باشد، رو به افزایش باشد، ارزش و اعتباری که به هر سایت تعلق دارد کاهش می یابد.

محل استفاده از بک لینک

شما به عنوان طراح سایت وقتی اقدام به استفاده از تکنیک لینک سازی می کنید، لینک سایت مقصد را در فوتر (پانوشت) قرار می دهید. اما طی تحقیقات و بررسی های انجام شده در مورد لینک سازی، استفاده از این تکنیک و اشاره anchor Text به محتوا، بر روی تصاویر، داخل و قرار دادن لینک در محتوای اصلی، در مقایسه با سایر روش های ذکر شده تاثیر بیشتری دارد و ارزشمندتر خواهد بود.

چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

اهمیت لینک سازی و توجه و تاکید بر روی لینک سازی صحیح و کاربردی، امری است که طی سال های اخیر با استفاده از الگوریتم پنگوئن گوگل به رتبه بندی سایت ها می پردازد. از این رو بحث مهمی که برای سئوکاران اهمیت دارد، این است که از تعداد لینک های وارد شده به سایت خود مطلع شوند.

در این زمینه سایت های داخلی و خارجی اقدام به بررسی این امر کرده و به سئو کاران جهت بررسی بک لینک های سایت کمک ویژه ای می کنند. هرچند از نظر موتور جستجوی گوگل کیفیت لینک در مقایسه با تعداد لینک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چگونه متوجه شویم چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

سرچ کنسول جدید گوگل

جدیدترین روشی که طی زمان اخیر برای بررسی بک لینک معرفی شده است، استفاده از ابزار به روز رسانی شده سرچ کنسول است، برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد سایت Google Search Console شوید
وارد قسمت Link شوید.
از سمت چپ قسمت Export External Link را پیدا کرده و کلیک کنید.
بعد از کلیک روی گزینه بالا، دو گزینه نمایش داده می شود

Latest Link: این گزینه بک لینک های سایت را به ترتیب زمانی نمایش می دهد و در مقابل هر لینک زمان ارسال لینک نوشته شده است.

More Sample Link: این گزینه بک لینک ها را بدون فیلتر زمانی و درهم نشان می دهد. با کلیک بر روی هر کدام از گزینه های فوق می توانید لیست لینک ها و زمان آن ها را در فایل اکسل ذخیره کنید.

آمارگیر Google Analytics

برای مشاهده لیست بک لینک های سایت از طریق زیر اقدام کنید:

در ابتدا وارد سایت https://analytics.google.com شوید.
سپس وارد اکانت گوگل خود شوید و گزینه view و گزینه Property2 را انتخاب کنید
سپس به ترتیب وارد گزینه های: All Traffic > Referrals > Acquisition شوید و بک لینک های وارد شده به سایت را مشاهده کنید.

سایت Ahrefs

یکی از قوی ترین ابزار برای بررسی بک لینک های سایت استفاده از ابزار سرویس Ahrefs است که هر روز فضای سایت ها را چک می کند. اما عیب عمده این ابزار در پولی و گران بودن آن است. در صورتی که سئوکار حرفه ای هستید و درحال انجام پروژهای متعدد هستید، این ابزار ارزش استفاده را خواهد داشت. در مقابل پرداخت هزینه برای استفاده از این سرویس، سرویس رایگان SEO Review Tools وجود دارد که امکان مشاهده ۱۰۰ بک لینک را به صورت رایگان فراهم می کند.

پس از وارد این سرویس شدن ،آدرس سایت خود را در قسمت inter website URL وارد کنید.

در صورتی که می خواهید لیست کامل لینک های وارد شده به صفحات سایت را مشاهده کنید، گزینه All pages on this domain را انتخاب کنید.

سایت moz

برای استفاده از سرویس این سایت باید آدرس سایت خود را در قسمت link explorer وارد کرده و سپس تعدادی از بک لینک های سایت خود را مشاهده کنید. این سرویس دارای محدودیت بوده و باید از طریق ثبت نام در سایت moz.com، حداکثر طی ۱۰ ماه از این سایت گزارش بگیرید.

سایت Alexa

سایت آلکسا یکی از سایت هایی که به سئوکاران خدمات زیادی را ارائه می کند. یکی از بخش های آلکسا بخش گزارش بک لینک های سایت است.

سایت Rank Signal

در سرویس Rank Signal نیز پس از ثبت نام در آن می توانید به صورت رایگان تمامی بک لینک های سایت خود را مشاهده کنید.

سایت semrush

برای استفاده از این سرویس باید در آن ثبت نام کنید. اما این سیستم برای سایت فارسی جوابگو نبوده و بیشتر برای سایت های غیر ایرانی کاربرد دارد.

سایت Backlink Watch

برای استفاده از سایت Backlink Watch ابتدا در آن ثبت نام کرده و آدرس سایت خود را به صورت کامل وارد کنید و سپس کلیک کنید. در مرحله دوم پس از چند دقیقه لیست کامل بک لینک های سایت را به شما نمایش می دهد. محدودیت استفاده از این سایت این است که برای خروجی گرفتن و ذخیره کردن لیست بک لینک ها باید از افزونه Table Capture استفاده کنید.

سرویس Majestic SEO

یکی از محبوب ترین سرویس ها برای گزارش بک لینک ها است که نزد بازاریابان و فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که برای بررسی و نظارت سایت خود و رفتار مشتریان از آن استفاده می کنند. برای استفاده از این سرویس باید در آن ثبت نام کنید و فقط یک بار در روز می توانید از طریق این سرویس گزارش بک لینک بگیرید. پس از ثبت نام در سایت یک ایمیل برای تایید ارسال می شود که باید روی آن کلیک کنید و سپس وارد سایت شوید. در مرحله بعد آدرس سایت خود را وارد کنید و لیست بک لینک های سایت خود را مشاهده کنید.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت بررسی و تحلیل بک لینک های سایت، روش های فوق به مدیر سایت و سئوکاران کمک ویژه ای می کنید. از این رو با فراگیری و انجام متد های توضیح داده شده در بالا می توانید لینک های مفید و تاثیرگذار بر سایت خود یا لینک های اسپم را شناسایی کرده و از طریق اقدامات لازم جهت افزایش رتبه سایت باعث افزایش ترافیک سایت و بهره وری سایت خود شوید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید