نوسازی ناوگان هوایی ایران

توسط

نوسازی ناوگان هوایی در حالی از سوی مسئولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است که برخی منتقدان دولت نیازی برای این امر احساس نمی کنند.

آذرماه سال جاری فصل جدیدی برای حوزه هوایی کشور رقم خورد.بعد از مدت ها شرکت بوئینگ حاضر به فروش هواپیما به ایران شد و قرار است این هفته هم ایرباس قراردادهای خود با ایران را نهایی کند.

به اذعان وزیر را ه و شهرسازی با پیوستن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور ظرفیت جا به جایی مسافر تا 50 هزار نفر بیشتر خواهد شد و این اتفاق کمک می کند تا دیگر مسافران برای مسافرت های خارج از کشور خود مجبور به انتخاب خطوط پروازی شرکت های خارجی نباشند.

سالانه پنج میلیارد دلار از طریق پنج میلیون مسافر از ایران خارج می شود. بدین جهت تا پایان چشم انداز 1404 باید 570 فروند هواپیما داشته باشیم که این میزان نیازمند 25 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی است که با این اقدام می توان 70 میلیون مسافر را جابه جا کرد.

از سویی ورود هواپیماهای جدید به رقابتی شدن قیمت بلیت هواپیما (کاهش قیمت ها) هم کمک خواهد کرد.در کشورهایی که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق افتاد قیمت بلیت هواپیما بین 20 تا 30 درصد ارزان شد و در زمان هایی که مسافرت های مردم کاهش پیدا می کند میزان تخفیف ها به 60 درصد هم می رسد اما در ایران با آزادسازی قیمت، بلیت هواپیما گران شد و تنها در مقاطعی از سال می توان بلیت با قیمت کمتر از 90 هزار تومان یافت.

حال کارشناسان می گویند وقتی تعداد هواپیماهای کشور با میزان تقاضا یکسان شود یا بیشتر به طور قطع روالی که در سایر کشورها رخ داد در مورد ایران هم تکرار خواهد شد و مردم به صورت واقعی شاهد رقابتی بودن قیمت ها خواهند بود.

نوسازی ناوگان هوایی در حالی از سوی مسئولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است که برخی منتقدان دولت نیازی برای این امر احساس نمی کنند و معتقدند دولت مسیر اشتباهی رفته است و کشور نیازی به خرید هواپیماهای جدید ندارد. اما اگر بخواهیم در یک حساب سرانگشتی ایران را فقط با کشورهای همسایه مقایسه کنیم پی می بریم که روندی که ایران در خرید هواپیما دارد بسیار کند است و سالیان گذشته مسئولان به نوسازی ناوگان هوایی کشور (میانگین سن ناوگان ایران 23، امارات 5 سال، ترکیه 7 سال و عربستان 9 سال) توجهی نکردند و حتی در 8 سال دولت گذشته به جای خرید هواپیماهای جدید، هواپیماهایی را خریداری کردند که از سال تولید آنها بیش از 15 سال گذشته بود.

مقایسه ناوگان هوایی کشورهای منطقه و ایران

در حال حاضر امارات با 9 میلیون جمعیت بیش از 310 فروند هواپیما دارد.این در حالی است که در کل ناوگان هوایی ایران 266 فروندهواپیما وجود دارد که از این تعداد 110 فروند آن غیرفعال است. این خط هواپیمایی که از سال 1985 شروع به فعالیت کرده هم اکنون مسافران را به 142 مقصد جابه جا می کند. امارات تاکنون هیچ سانحه منجر به جرح یا فوتی نداشته و تنها 2 حادثه داشته که منجر به وارد آمدن صدمه به هواپیما شده است.

کشور ترکیه نیز که به بیش از 110 کشور سفر هوایی دارد ناوگانش با هواپیماهای ایرباس و بوئینگ اداره می شود. تا سال 2015 ترکیه 299 هواپیما داشت و با سفارش هواپیماهای جدید (به تعداد 180 فروند) که اغلب بوئینگ 737 است تعداد ناوگان هوایی این کشور به 479 فروند می رسد. شرکت هواپیمایی ترکیه اعلام کرده است که این شرکت برای تأمین نیازها به هواپیماهای مسافربری متوسط، در سال 2016 میلادی 20 فروند، در سال 2018 میلادی 20 فروند، 2019 میلادی 15 فروند، در سال 2020 میلادی 30 فروند و در سال 2021 میلادی 10 فروند و در مجموع 70 فروند سفارش خرید قطعی و 25 فروند خرید آپشن دار به شرکت بوئینگ امریکا سفارش داده است.

یکی دیگر از کشورها که می توان به ناوگان هوایی آن اشاره کرد قطر است. قطر به بیش از 144 کشور سفر هوایی دارد و از معدود شرکت های هوایی است که به طور مداوم به هر شش قاره دنیا پرواز دارد. این مجموعه توانسته در بین فهرست های بنام جهان برای خود جایگاه خوبی را دست و پا کند.تعداد ناوگان مسافربری قطر با هواپیماهایی که سفارش داده است به 320 فروند می رسد. در حال حاضر خط هوایی قطر ایرویز 133 فروند هواپیما دارد که اکثر آنها پهن پیکر است. میانگین سن ناوگان هوایی این کشور حدود 4 سال است.

هواپیماهای موجود هزینه های زیادی برای ایران دارد

از 156 فروند هواپیمایی که ایران دارد و بعضا خیلی از آنها امکان مسافرت های طولانی را ندارند باید این را هم اضافه کرد که هزینه تأمین قطعات این هواپیماها و تعمیر آنها بسیار گران است و برخی قطعات نیز دیگر در بازار نیست و همچنین مصرف سوخت این هواپیماها بسیار بالا است. لذا منتقدان خرید هواپیما با چه توجیهی می گویند خرید هواپیماهای جدید آن هم هواپیماهایی که کشورهای دیگر برای خرید آن در صف هستند اشتباه است.

به اعتقاد مسئولان بوئینگ و ایرباس اگر برجام وجود نداشت ایران مجبور بود با هواپیماهای موجود ناوگان هوایی خود را اداره کند. هواپیماهای موجود هم که به لحاظ سن و سال نسبت به سایر شرکت های هواپیمایی رکورد دار است نمی تواند با وضعیت موجود ادامه حیات دهد. لذا ورود هواپیماهای جدید یک الزام برای کشور محسوب می شود.

به غیر از دو شرکت بنام فروشنده هواپیما، شرکت ATR هم هست. شرکت فرانسوی-ایتالیایی که برای فروش هواپیما به ایران با شرایط مناسب آستین بالا زده و قرار است با فروش 20 فروند هواپیما، ایران بخشی از نوسازی ناوگان خود را با این هواپیماها انجام دهد.

ورود سوخوهای روسیه به ناوگان ایران هم از یک ماه پیش رسانه ای شد. البته هنوز با قطعیت نمی توان گفت که سوخو 100 وارد ناوگان ایران می شود اما شواهد امر نشان می دهد که روسیه برای فروش این نوع هواپیماها می خواهد تسهیلات خوبی را در نظر بگیرد. با توجه به توضیحات ارائه شده به نظر می رسد تا چند سال آینده تعداد ناوگان جدید هوایی ایران به حدود 200 فروند برسد.

منبع: روزنامه ایران

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید