صعود سراسری کوهنوردان خراسان به قله فلسکه

توسط

به مناسبت دهه فجر، صعود سراسری کوهنوردان خراسان رضوی به قله 3050 متری فلسکه در منطقه جاغرق شهرستان طرقبه-شاندیز برگزار شد. این صعود با شرکت بیش از 260 نفر از کوهنوردان شهرستان های استان در روزهای 17 و 18 بهمن ماه انجام شد و برای نکوداشت مربیان و پیشکسوتان کوهنوردی استان محمد زرخواه، ابوالقاسم شبان، مهدی علیزاده و سرکار خانم زری سلیمانی برنامه ریزی شده بود.

روز پنجشنبه به اتفاق آقای کدخدایی راهی تالار آندریا واقع در جاده شاندیز شدیم. دوستانم را که پس از مدتها ملاقات می کردم خیلی خوشحال می شدیم و از اینکه بار دیگر در کنار هم هستیم خوشحال بودیم. پس از خوش و بش های اولیه و خوردن چای و شیرینی، بنا بر وظیفه ای که به من و امیر داده شده بود باید وسایل کوهنوردان را چک می کردیم تا اگر کسی دچار مشکل باشد به سرپرستی صعود اطلاع دهیم. چون شب سردی را در پیش داشتیم و نمی شد به سادگی از کنار آن گذشت.

همه یکی یکی رسیدند و پس از پذیرش و مراسم افتتاحیه، کوهنوردان به منطقه اعزام و پس از دو ساعت راهپیمایی به محل کمپ شب مانی خود رسیدند. تا قسمتی که جاده آسفالت بود را با اتوبوس های شرکت اتوبوسرانی طی کردیم و پس از آن سوار بر وانت های نیسانی شدیم که از قبل برای حمل و نقل در نظر گرفته شده بودند. جو جالبی شده بود و عبور از قسمت هایی که جاده یخ داشت خیلی هیجان داشت. بالاخره به سلامت رسیدیم و کمپ مان را برپا کردیم.

کادر نظامی نیروی انتظامی که برای تامین امنیت منطقه در آنجا حاضر بودند.

من و آقای اسماعیل دزیانی که در صعود سراسری قبلی که در قله بزه خواف برگزار شد با هم آشنا شده بودیم؛ امشب هم چادر بودیم. چادر همشهریانم هم که از درگز آمده بودند نیز در کنارمان بود. ساعت 19:30 شب برای جلسه ای که سرپرست کل صعود برای هماهنگی بهتر کادر اجرائی ترتیب داده بود در محل تعیین شده جمع شدیم و پس از گفتگو و تبادل نظر وظایف همگی مشخص شد. قرار شد من به همراه آقای جواد اکبری مربی گرانقدر و امیر حمداد همنورد نیشابوری، تیم انتهایی باشیم و به عبارتی عقب دار تیم باشیم.

روز جمعه راس ساعت 5 و 30 دقیقه بامداد، بانوان و آقایان کوهنورد در دو مسیر جداگانه اولین گام های خود را به منظور صعود این قله زیبا برداشتند. از آنجا چون عقبدار تیم بودم من ساعت 6 از چادر زدم بیرون تا به همراه آخرین نفراتی که راهی قله می شوند باشم. پس از تیم عقبدار قرار بود کسی از چادر بیرون نیاید. خوشبختانه کسی نبود و من آخرین نفر بودم که ار کمپ حرکت کردم. با سرعت خودمو به ته تیم رساندم. با اینکه کم کم آفتاب می زد ولی هوا بشدت سرد بود و باد سردتری هم می وزید. عکاسی هم که فراموش نمی شد.

در نهایت ساعت 9 صبح تیم آقایان و ساعت 9:30 دقیقه تیم بانوان بر بلندای این قله نظاره گر رشته کوه های بینالود و هزارمسجد شدند. پس از گرفتن عکسهای یادگاری و خوردن چای و تنقلاتی مختصر راهی پائین شدیم. در مسیر بازگشت با دوستان تربت جامی هم کلام شدم که خیلی خوش گذشت. مسیر برگشت از مسیر صعود خانمها بود و خیلی زود خودمان را به کمپ رساندیم. در آنجا با چای و شیر داغ پذیرائی شدیم. چند عکس یادگاری هم با پیشکسوتان و بزرگان کوهنوردی خراسان گرفتیم. وقتی به کمپ رسیدم اسماعیل وسایلش را جمع کرده بود و منتظر من بود. کمپ را جمع آوری کردیم و مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. چون خودروی اصلی حمل کوله ها پر شده بود مجبور بودیم کوله هایمان را تا محل اولین محل سوار شدن با خود حمل کنیم ولی آقای لعل فام از دوستان قوچانی که در تیم امداد و نجات بودند محبت کرده و کوله مرا با ماشین امداد آوردند.

به انتهای دره جاغرق که رسیدیم توسط شله مشهدی از ما پذیرائی شد. برای کسانی که نمی دانند شله مشهدی چیست باید بگویم که شله مشهدی غذایی خوشمزه شبیه به حلیم است که با نوشابه سرو می شود. حدود یکساعتی آنجا بودیم تا همگی پذیرائی شدند و سپس راهی محل اصلی تجمع که کنار ابتدای جاده آسفالت بود رسیدیم. در آنجا هدایا و حکم های صعود همگی کوهنوردان داده شد و پس از سازماندهی توسط اتوبوسها به پایانه وکیل آباد انتقال داده شدند.

اهدای احکام صعود و هدایای مسئولین برگزاری صعود، به سرپرستان تیمها

من و آقای کدخدایی به همراه آقای امانی رئیس هیئت و برادرشان به همراه تیمی از بچه های فنی نظامی که برای تسهیل در ارتباطات بی سیمی آمده بودند آخرین نفراتی بودیم که از منطقه خارج شدیم. در طرقبه کارهای باقی مانده ای بود که انجام شد و سپس سوار ماشین آقای کدخدایی شده و به مشهد بازگشتیم.

آقای کدخدایی – مردی برای تمام فصول (لقبی که من به ایشان داده ام)

آقای افواجی شهردار طرقبه-شاندیز. خسته نباشید

یادآور می شوم که قله فلسکه با ارتفاع 3 هزار و 50 متر در خط راس اصلی رشته کوه بینالود قرار دارد و یکی از بلندترین قلل استان می باشد. من قبلا در سال 90 به همراه تیم منتخب استان (تیم کلنی) به این قله صعود کرده بودم. گزارش آن صعود را می توانید اینجا ببینید.

نکات قابل توجه:
1. پذیرایی بسیار گرم و شایان توجه مدیریت محترم باغسرا و تالار آندریا جناب آقای مجید روزبهانه چه در زمان افتتاحیه و چه پس از پایان صعود جای بسیار تقدیر و تشکر دارد.
2. همکاری، هماهنگی و مسئولیت پذیری کوهنوردان و مسئولین هیات کوهنوردی شهرستان طرقبه-شاندیز و کوهنوردان پرتلاش جاغرق بسیار قابل توجه بود.
3. همکاری های صمیمانه فرمانداری شهرستان طرقبه و شاندیز، بخشداری های طرقبه و شاندیز، شورای اسلامی جاغرق، اداره ورزش و جوانان و شهرداری طرقبه از جمله عوامل موفقیت آمیز برنامه بودند.
4. حضور و همراهی امدادگران به همراه تجهیزات و خودروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان بسیار ارزشمند و برای شرکت کنندگان در برنامه آرامش بخش بود.
5. حضور مسئولین محترم، مدعوین عزیز، پیشکسوتان، مربیان و کوهنوردان استان بسیار چشمگیر بود.
6. اهدای گواهی های صعود و هدیه های فرهنگی به شرکت کنندگان بلافاصله پس از پایان برنامه از نکات قابل توجه بشمار می رود.
7. همراهی و توجه اداره کل کتابخانه های استان و اهدای کتاب به شرکت کنندگان در برنامه از نکات ارزشمند برنامه بود.

با آقایان اسعدی و لعل فام – پیشکسوتان قوچان

تیم امداد و نجات که حضورشان حس خوبی به همراه اعتماد به نفس به کل تیم می داد.

گزارش و عکسها: از میثم رودکی

18 نظر
  1. جودکی 10 سال قبل
    پاسخ

سلام و درود بی پایان به شما رودکی عزیز و همه ی همنوردان خراسان رضوی و عرض تبریک صعود. ما که لذت بردیم. کار بسیار ارزشمندی بود. پایدار باشید اینشاا.. دیدار شما

2. زهرا صداقت 10 سال قبل

سلام آقای رودکی خسته نباشید و خداقوت! از خواندن گزارش برنامه لذت بردم امیدوارم همیشه سالم و تندرست و بر فراز بلندترین قله های موفقیت باشید!

3. اکرم 10 سال قبل
    پاسخ

چقد کار خوبی کردی که برای هر تصویر زیرنویس نوشتی. این مورد یک نقطه مثبتی هست که در دیگر گزارشاتت نیاورده بودی. مابقی گزارشاتت رو هم به نظر من اگر زیرنویس بیاری خیلی خوبه.

4. مهوش 10 سال قبل

باز هم مثل همیشه شاهد گزارش کاملی، به همراه عکسهایی زیبا از شما هستیم. امید که همواره شاد و سلامت باشید.

5. احسان 10 سال قبل
    پاسخ

کوهنوردان عزیز خسته نباشید.

6. باران 10 سال قبل

اولا خدا رو شکر که بهت امدادرسانی کردن و کوله تو برات آوردن وگرنه چی می شد! دوما هر چند گزارشت در مورد کوهنوردی بود ولی تعریفت در مورد شله مشهدی جالب نبود. بقیه ش خوب بود.

7. ابوذر 10 سال قبل

سلام اقا میثم
    خوش به حالت داداش جای من هم حال کن موفق باشی

8. مسعود موسوی 10 سال قبل
    پاسخ

سلام میثم جان خسته نباشی مرد کوه و کویر و طبیعت عکسهای زیبای شمارو دیدم ممنونم که مرا مورد لطف قرار دادی شهردار محترم طرقبه که از حرفه ای های کوهستان هستند و خسته نباشند بالاخره در برگشت هم یک کوله کشی اجباری داشتین اما خب کوله کشی حمله به قله چیز دیگه ای بوده موفق باشی

9. موفق 10 سال قبل

سلام. تبريك ميگم بابت اين صعود. متشكرم

10. سعید میدانی 10 سال قبل
    پاسخ

سلام. به به … ماشالا عقب دار. عالی بود مثل همیشه. به امید دیدار …

11. رسول 10 سال قبل

سلام
    گزارش لذت بخشی بود ، مرسی !!

12. رسول 10 سال قبل

همیشه در اوج باشی میثم جان

13. رویا قدیمی 10 سال قبل

درود بر شما و خدا قوت. چقدر زیبا بود گزارش برنامه و عکس ها … همیشه سرفراز، همیشه برفراز

14. اعظم 10 سال قبل

سلام و خدا قوت

18. ابراهیم غضنفری 10 سال قبل
    پاسخ

با سلام. میثم جان کارتون واقعا عالیه که در روزهای پایانی سال همه را دور هم جمع کردین. منتظر شما خوبان در کویر زیبای همت آباد هستم. ممنون

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.