عظیم قیچی ساز عضو باشگاه هشت هزاری ها شد

توسط

عظیم قیچی ساز هیمالیانورد پرافتخار ایرانی بامداد جمعه به سمت قله لوتسه حرکت کرد و توانست بدون کپسول اکسیژن چهارمین قله بلند دنیا (ارتفاع 8516 متر) را در ساعت 12:22 فتح کند.

عظیم قیچی ساز با فتح این قله، جزو 16 رکورددار جهان شد که بدون استفاده از کپسول اکسیژن و شرپا، تمام 14 قله بالای هشت هزار متری را صعود کرده اند. برودپیک، دائولاگیری، نانگاپاربات، کانچن چونگا، گاشربروم 1 و 2 آناپورما، کی2، ماناسلو، ماکالو، چوآیو، شیشاپانگما، اورست و لوتسه 14 قله هشت هزارمتری است که او موفق به صعود آنها شده است.

حسین مقدم و سعید میرزایی نیز کوهنوردان ایرانی هستند که به همراه عظیم به قله لوتسه رسیدند. حسین مقدم نیز همانند عظیم قیچی ساز بدون کپسول اکسیژن قله لوتسه را صعود کرده است. ایرج معانی و محمود هاشمی نیز پیش از او به لوتسه رسیده بودند. بدین ترتیب عظیم قیچی ساز، حسین مقدم، سعید میرزایی، ایرج معانی و محمود هاشمی پنج کوهنورد ایرانی هستند که در بهار 96 موفق به صعود لوتسه شدند.

نخستین کوهنوردی که به باشگاه هشت هزاری ها پیوست در سال 1986 و ایتالیایی بود. بعد از او در سال 1995 کوهنورد سوییسی به این باشگاه پیوست.

در همین رابطه ایرج معانی یکی از کوهنوردان حاضر در ارتفاعات هیمالیاست و قله 8516 متری لوتسه را فتح کرده در گفت و گویی با خبرنگاران گفت: «چهار روز پیش در کمپ شماره دو که ارتفاع 6500 متر دارد، مستقر شدیم و حرکت مان را به سمت قله لوتسه شروع کردیم. روز گذشته به کمپ 3 با ارتفاع 7800 متر رسیدیم و ساعت 4:30 امروز (جمعه) به سمت لوتسه رفتیم و 9 صبح موفق به فتح قله شدیم. پس از آن راه بازگشت را در پیش گرفتیم و اکنون در کمپ سه که ارتفاع 7100 متری دارد، مستقر هستیم. من و محمود هاشمی باهم در حال بازگشت هستیم و عظیم قیچی ساز، حسین مقدم و سعید میرزایی هم پس از ما قله را فتح کردند و در حال بازگشت هستند. امروز در اورست و لوتسه باد شدیدی می وزید، اما چون ما داخل دهلیز لوتسه بودیم، باد زیاد ما را اذیت نکرد. با این حال جواد نوروزی و مهدی قلی پور، دو کوهنورد ایرانی دیگر در اورست بودند و به دلیل شدت باد نتوانستند به قله صعود کنند. آنها در کمپ 4 اورست ماندند تا فردا صعود خود را شروع کنند.»

کوهنورد ایرانی حاضر در ارتفاعات هیمالیا خاطرنشان کرد: «یک هفته تا 10 روز دیگر همه به ایران باز می گردیم.»

در سال 1999 و 2002 میلادی نیز دو کوهنورد اسپانیایی به هشت هزاری ها پیوستند. بعد از آن ها کوهنوردانی از آمریکا (2004)، ایتالیا (2007) اکوادور (2008) قزاقستان (2009)، فنلاند (2009)، پرتغال (2010)، اتریش (2011)، قزاقستان (2011)، ایتالیا (2012)، کره جنوبی (2013)، جمهوری چک (2014) و به این باشگاه پیوستند.

اکنون و در سال 2017 نیز کوهنورد ایرانی و پیتر هامر (Peter Hamor) کوهنورد اهل کشور اسلواکی به این باشگاه کوهنوردی هشت هزاری ها پیوسته اند.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.